torsdag 8 oktober 2015

ELD...

ELD !

Det är icke allt och alla som tål eld.

Somliga förtärs, andra renas.......

I ett fall, bliver det endast aska..
I ett annat återstår renad metall...

Så är det med oss människor.

Somliga knäcks av bedrövelsens eld,
andra bliver luttrade och styrkta.

Men över dem, som hör Jesus till, vakar Herren, Herren...

Kära älskade människa,
var ej rädd för elden.

Gud har sänt sin eld, för att just du tål den.

Det är som smeden, arbetar och hamrar...

Det kan göra fruktansvärt ont...

Vad gör det väl, om slagget brännes bort,
och när luttrat guld, kommer fram och bliver kvar.......?

Vi sjunger ibland : Elden brinner lika härligt nu som förr...

Låt oss då icke vara rädda !

Det finnes två eldar som brinner,
vem du väljer är upp till dig själv.

Önskar jag kunde välja för dig,
och ta emot Jesu eld.

Men det kan jag icke. Det är ditt hjärtats val.

Himmel och jord skola stå i brand.

Vilken eld, väljer du ?

Helvete eller Jesu kärlek ?

Önskar dig som läser detta... Guds eld över ditt liv <3
Sitt inte fast i det som varit, utan låt Herren elda upp.

Våga ta nya tag, vad som än kommer dig emot.

Kärlek, Glädje och hopp
möter vår sargade själ och kropp.......

11 kommentarer:

  1. Ja Herre, rena mig med Din eld! Halleluja!

    Önskar dig en välsignad helg I Jesu närhet, kära Annika! ❤❤❤
    KRAAAMAR!!!

    // Karin

    SvaraRadera
  2. Karin: Må vi vara rena och beredda, ty Jesus kommer snart. Jag har arbetshelg men Jesus finns med även där. Allt gott och välsignelser till dig <3

    SvaraRadera
  3. Annika: Eld har använts på olika sätt inom kristendomen. De som avvek från katolska kyrkans synsätt på medeltiden (kättare) brändes på bål för att bli renade från sina synder, och skärselden inom samma kristna rörelse representerade en barriär eller hinder innan man kunde nå himmelriket. Under uppförandet av Peterskyrkan i Rom behövdes stora summor pengar som kyrkan fick in genom att sälja s.k. avlatsbrev vilka skulle mildra skärseldens verkningar. Det var denna handel som gjorde Martin Luther rasande och kristendom splittrades återigen i en annan riktning, protestantismen. 500 år tidigare kom påven i konflikt med Patriarken i Konstatinopel som bildade den ortodoxa (renläriga) kristendomen.

    Som så mycket annat inom katolska kyrkan (helgon, reliker, rökelse, prakt och prål t.ex.) har dessa företeelser inget stöd i Bibeln utan är påvars och kardinalers påhitt i mångt och mycket att bedriva "geschäft".

    Det jag hittat i Bibeln om eld representerar den helige ande i Matt 3:11 där Johannes Döparen säger syftande på Jesus :
    ”Jag döper er i vatten till omvändelse, men den som kommer efter mig är starkare än jag. Jag är inte ens värd att ta av honom hans sandaler. Han skall döpa er i den helige Ande och i eld.” samt i
    Apg. 2: 3-4 ” 3.Tungor som av eld visade sig för dem och fördelade sig och satte sig på var och en av dem. 4. Och de uppfylldes alla av den helige Ande och började tala främmande språk, allteftersom Anden ingav dem att tala”

    Eld som helig ande, kraft och värme att tina upp det ljumma att brinna för sin sak, sin Gud och tro. Det är den sanna elden som brinner.

    SvaraRadera
  4. Bjarne: Sjunger: Elden brinner lika härligt nu som förr, underbara tecken Gud ibland oss gör...Men tyvärr är man rädd för elden i kyrkorna idag. Men den enskilde kan brinna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag började också sjunga "Elden brinner lika härligt nu som förr..." då jag började läsa. :)

      Med tillönskan om en välsignad vecka i Jesu närhet! ❤️


      KRAMAR!!! ❤️
      // Karin

      Radera
  5. Den renande elden behövs fast det gör så fruktansvärt ont när slagget bränns bort. Men det är för vårt eget bästa. Jesus vet precis vad vi behöver. Tack för din påminnelse om detta Annika!
    Önskar dig en fortsatt välsignad vecka! Kram, kram!

    SvaraRadera
  6. Ellinor: Tack själv för din hälsning och vi få gå framåt i Jesu namn. Ha en underbar och välsignad höstvecka. Kramar.

    SvaraRadera
  7. Nu skall jag och min fru åka till Canada för att hälsa på mina brorsbarn.

    Må väl tills jag kommer tillbaks

    SvaraRadera
  8. Nu skall jag och min fru åka till Canada för att hälsa på mina brorsbarn.

    Må väl tills jag kommer tillbaks

    SvaraRadera
  9. Bert: Det räcker att skriva en gång, så "senil" är jag inte...Hahhaaaa...Hakade väl upp sig på vägen mot Canada, antar jag ;) Önskar dig med fru en underbar, och välsignad tripp. Vi kommer att må väl, ty Jesus är med i livets alla förhållanden....

    SvaraRadera