torsdag 18 juni 2015

LIKA NAKEN SOM JAG KOM...


Lika naken som jag kom, går jag även bort...

Ser hur människor av idag trasslar in sig mer och mer.


Ett ha-begär utan dess like.


Skuldberget växer..

En gammal trotjänarinna sade en gång..

Du har ditt hus på lån, du har din bil på lån,
ja, du kanske har allting på lån...

Allting är bra, finns inga mörka skuggor hos oss.

Ett falskt sken utåt...

Man sneglar på sin granne, och pratar bakom rygg..

Jesus har gjort oss fria, och det är sant.

Men dock är du bunden till världen, genom dina lån och skulder.

Känner du dig då fri ?

Jag kom naken och lämnar jorden naken,
och var den icke skyldig ett öre.

Jag är fri, det finns ingen världslig makt som kan bestämma...

Eftersom det kontantlösa samhället är här,
gäller det att vara " 0- ställd "

Annars kanske du måste taga 666- stämpeln på dig...

Man kan icke leva på pengar som man icke har, eller arbetat för.

Vi lever i ett angiveri samhälle, och köplusta,
helt enligt antikrist anda..

Vakna upp innan skyn brister, älskade vän !

Låt oss lyfta våra ögon uppåt, och se på JESUS,

Vi skola icke leva av världen, utan i den.......



25 kommentarer:

  1. Frihet är att sluta bry sig om andras kommer, tycken och smak.

    Frihet är att leva utan att bero av någon annans tycke och smak.

    Frihet är att acceptera de du älskar som de är, utan fördömande och i kärlek.

    Frihet är din alldeles egen relation till Jesus utan andras inblandning hur den skall tolkas.

    Sanningen inför människor och Jesus gör dig till en fri och lycklig människa i detta jordelivet.

    SvaraRadera
  2. Rättelse: skall vara. Bry sig om andras kommentarer hit och dit.

    SvaraRadera
  3. Bjarne: Frihet för mig är att gå Jesu väg. Det är en törnbeströdd väg. Samt att man få växa, lära och komma till visdom under vandringen. Jag bry mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika: Javisst, det jag skrev pekade på den frihet man kan uppnå under jordelivet just genom Jesus. Man går i hans fotspår så nära man kan, och handlar sedan så gott man kan i hans namn.

      Ibland misslyckas man, och faller ur ramen och det är mer än en gång jag tvingats rannsaka mig mot Hans ord i skriften. Man blir aldrig helt lik honom i jordelivet som sagt, även om vissa gör anspråk på detta.

      Det jag sett av kristenheten av idag under min korta vandring är inte det jag för början hade föreställt mig. Jag var naiv som ett barn och trodde att alla välkomnades och togs upp i en stärkande och fin gemenskap. Verkligheten var annorlunda visade det sig, och det sorgliga i detta är att kristna kan vara nog så intoleranta mot varandra som icke-troende, kanske ännu värre.

      Det största faran är när den öppna diskussionen om olika saker kvävs av de som vet bäst, dessa rättfärdiga fariséer som aldrig tycks rannsaka sig själva utan rider på en uppblåst och ytlig godhet i Jesu namn, och som mer än gärna antyder vart man bör höra hemma.

      Det är klart man bryr sig om andras kommentarer på så sätt att man lyssnar och antingen tar man saker till sig eller inte. Värre är om det är osakliga och lögnaktiga personagrepp där det inte går att försvara sig mot rykten och skvaller.

      Radera
    2. Människor är svekfulla, men Jesus är trofast!
      // Karin

      Radera
  4. Det är med djup sorg jag läser hur du har uppfattat den kristna tron när du har mött kristna syskon Bjarne. Det du skriver berör mig djupt, för nu tror jag att du tack och lov tillhör dem som har lyckats bevara tron trots att du har blivit besviken på människor, vilket visar att du har haft din blick fäst på Jesus. Men de som är svagare kanske har dukat under och aldrig mer våga söka upp kristna syskon. Vi får alla kristna ta varning av det du skrev för det är allvarligt och bra att du skriver det.

    Annika, tusen tack för att du satte fokus på något som hade fallit i glömska för mig, trots att jag har följt mycket som har skrivits om tidens avslutning. Du påminner om detta med skulder och att vi kan tvingas ta emot märket om vi inte är fria att säga nej! Ja så måste det ju vara, och det kan komma snabbare än vi tror. Gissa om jag är tacksam mot dig att du visade på detta! Här ska det bli amortering framöver i mycket högre fart än hittills. Jag ska göra allt jag kan för att snabbare avbetala på de lån jag har.

    Det är ju precis som du skriver att den som är satt i skuld - den är inte fri, inte från människors slaveri i alla fall. Man sitter liksom fast hos den som man är skyldig pengar. För många år sedan varnade David Wilkerson för detta som du skriver om nu, och uppmuntrade oss att betala bort allt vi förmådde av lån. Sedan föll detta lite i glömska för mig, men nu har du åter gjort att det blev fokus på detta. TACK Annika!

    Stor kram med önskan om en välsignad helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Myrra: Jag har ingalunda misströstat om Jesus, och vad beträffar min syn på vissa s.k. kristnas attityder och handlingar gentemot mig och andra gäller detta bara ett litet fåtal. Är man kristen ligger fokus på Jesus naturligtvis. Sedan kan man tycka olika i vissa frågor, och det är där som det tyvärr kan uppstå mycket oförsonlighet.

      Jag lider inte av det utan bara påpekar att allt är inte så rosenrött och gulligt bland kristna heller. Vi är trots allt bara människor med fel och brister, och därmed inte sagt att jag skulle ha mer brister än andra. Det jag vänder mig emot är de som sallan rannsakar sig och står för en kväljande präktighet som utesluter andra.

      Radera
  5. Kära Annika, ett mycket talande och sant inlägg! Ekorrhjulen snurrar fortare och fortare i dessa tider och det gäller att se till att inte fastna i dem...

    Önskar dig en välsignad och fridfull helg!
    KRAAAM!!! ❤️
    // Karin

    SvaraRadera
  6. Tusen tack för edra kommentarer. Att vara lyhörd och följa Jesus är A och O.
    Herren lade detta på mitt hjärta och jag fick nåd att säga det. Önskar er alla Guds rika Välsignelser.

    SvaraRadera
  7. Det som ofta fattas oss kristna, är hatet till världen. Bara så mycket som vi hatar världen, kan vi älska Jesus! /Stig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Stig: Du menar att man kommer närmare Jesus genom att hata världen om jag förstått dig helt rätt. Det är i alla fall så du skriver.

      Tror du inte att det är att älska Jesus mer än världen som är vägen till honom? Tror inte att hat är ett vapen i en kärlek till honom. Hat förblindar och stänger ute kärlek till mänskligheten. Man vinner inte över någon med hat.

      Predikaren 3:10-13 säger så här:

      10Jag såg vilket besvär Gud har givit människors barn till att plåga sig med.

      11Allt har han gjort skönt för sin tid, ja, han har ock lagt evigheten i människornas hjärtan, dock så, att de icke förmå att till fullo, ifrån begynnelsen intill änden, fatta det verk som Gud har gjort.

      12Jag insåg att intet är bättre för dem, än att de äro glada och göra sig goda dagar, så länge de leva.

      13Men om någon kan äta och dricka och njuta vad gott är under all sin möda, så är också detta en Guds gåva.

      Summan av detta är att under vår törnebeströdda vandring här på jorden måste vi inte klä oss i säck och aska. Ingen människa kan förstå Guds storhet och vägar under sin levnad här, men Han tillåter oss att "äta och dricka och njuta vad gott är under all sin möda, så är också detta en Guds gåva"

      Att vara kristen är en glädje och en gåva man kan vara glad och tacksam för utan hat mot världen. Vi kanske ser annorlunda på livet och ingen fara med det. Du är säkert lycklig i din tro och liv och jag önskar dig inget annat än detta.

      Jag instämmer med vers 12 ovan "Jag insåg att intet är bättre för dem, än att de äro glada och göra sig goda dagar, så länge de leva".

      Radera
    2. vän, Bjarne: Vem gör det han hatar? Hatar man t.ex en synd, så gör man den inte. Jesus talar tydligt om att hata sitt eget liv. Utan hat till synden och världen är det omöjligt att följa Jesus.
      /Stig.

      Radera
    3. Stig: För egen del behöver jag inte hata mitt eget liv för identifiera en synd.
      Jesus kärlek och ord i Skriften visar mig på synden och vilken väg jag
      skall gå.

      Självrannsakan nyttigt, och man gör så gott man kan eftersom vi aldrig blir fullkomliga i jordelivet. Som bekant finns den tanken hos somliga. Min åsikt om detta tankesätt är att ser man sig själv som fullkomlig har man upphöjt sig själv till Gud vilket strider mot vår ofullkomlighet.

      Vet inte om du läste det som står i Predikaren som jag skrev ovan. Där står inget om att måste hata det jordeliv man kämpar i. Tvärtom menar Gud genom hans röst i Pred. 3 vers 12 att "Jag insåg att intet är bättre för dem, än att de äro glada och göra sig goda dagar, så länge de leva".

      Det är möjligt att vi går förbi varandra, men vi alla kommer en dag att stå till svars för våra handlingar mot människor, världen och Gud.
      Då kan man inte smita undan med dåliga ursäkter eller schackra med sanningen som det passar somliga i detta jordeliv.

      Radera
    4. vän, Bjarne: Den synd i oss, vi ännu inte fått se, kan vi inte hata. Men synden vi ser, kan vi hata. Låt oss be Gud om ett brinnande hat till det onda och en brinnande kärlek til Jesus och allt det goda! Då kan vi bli ett ljus och ett salt i denna världen.
      /Stig.

      Radera
    5. Stig: oavsett våra meningskiljaktivheter har du en stor poäng med dina inlägg på andra sajter det det verkligen prålas med det jodiska utan all jämförelse.
      Är glad att vi möttes här på denna sajt

      Radera
    6. Vän, Bjarne
      I Guds Ords ljus, och Andens verkan i oss, blir vår synd synlig. Då kan vi döma oss själva och bli fri från t.ex. storhetsvansinne, svartsjuka, otacksamhet, bitterhet, misstänksamhet, kärlek till det jordiska, stolthet, m.m.
      /Stig

      Radera
    7. Stig: Håller med. Det jordiska är överspelat.
      Det hade betydelse, men allt förändras.
      Jag vet mycket väl.

      Radera
    8. Vän, Bjarne:
      Är inte det jordiska, provet på det hela? Visar inte våra gärningar vad vi älskar och tror på?
      /Stig.

      Radera
    9. Det kom ett bibelord till mig . Nu lever icke mer jag utan Kristus lever i mig och han säger på ett annat ställe att jag och min fader skall taga vår boning i oss.Det var en förståndare för en för samling han sa till mig att jag måste gå här och ge akt på mig själv hela tiden så att ingen kan anklaga mig jag tyckte synd om honom för så har inte jag upplevt min kristendom: Har Kristus frigjort oss så är vi frigjorda och behöver inte bry oss så mycket mer om den biten för om vi syndar så är han trofast och rättfärdig så att han förlåter oss våra synder och utplånar dem ifrån vår Jordiska kropp annars blir det ju aldrig någon frigörelse som vi kan leva i , har jag lagt mitt liv hos Jesus då ser han till så att jag kommer hem . Må väl

      Radera
    10. Vän, Bert oss Arvid:
      Även när vi har lagt vårt liv hos Jesus, bär vi på ett kött, var det inte bor något gott. Anden visar oss stegvis synden i detta kött, så vi kan döda den Annars blir det synd, förlåtelse,.. synd, förlåtelse...
      Rom 8,13:... om I genom ande döden kroppens gärningar, så skolen I leva.
      Härliga frigörande Ord. Vi behöver inte synda.
      /Stig.

      Radera
    11. jag ser det så här de gamla är förgånget nått nytt har kommit så jag sysslar inte med det gamla. Som jag ser det så är frälsningen inte stegvis utan fullkomlig och i detta får vi leva , det är inte jag som dödar kroppens gärningar utan den Helige Anden som bor i mig. Det har jag överlämnat åt honom och han leder oss där vi går bedjande fram. Det står till och med att vi kan inte synda om vi håller fast vid hoppets bekännelse. Har vi sagt ja till Jesus en gång och håller fast vid det då är det han som renar oss ifrån all orättfärdighet och jag behöver inre ens tänka på det han har lovat att han skall föra oss hem vi får se upp så vi inte lever i att slags kroppen späkning som det står eller har vår Gudtjänst i ödmjukadyrkan. Må väl

      Radera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  9. Ja, det gäller att se om sitt hus, innan Jesus kommer. Rannsakning och ödmjukhet i våra hjärtan. Vi får göra så gott vi kan, ty fullkomliga bliver vi aldrig här på jord.
    Himmelen är öppen, och idag varar nåden.

    SvaraRadera
  10. När Paulus i romarbrevet hade kommit till slutet av kap 7 utbrast han de jag vill göra det gör jag icke men det jag icke vill göra de gör jag, jag arma människa vem kan frälsa mig ifrån denna dödens kropp och han har själv svaret jo Gud vare tack genom Jesus Kristus. Och vilken befrielse han sen upplevde när han flyttade in i kap 8 så finns nu ingen fördömelse över dem som är i Kristus Jesus . Ty livets Andes lag har i Jesus gjort mej fri ifrån syndens och döden lag. Jag tror att vi skall som är skrivet på ett annat ställe i Biblen hålla före att vi är frigjorda ifrån synden . För om vi vandrar i ljuset som han är ljuset så har vi gemenskap med varandra Jesus och jag och alla som tillhör honom och hans blod renar ifrån all synd och då menar jag all synd enl som jag förstår det när jag läser i Biblen.Så nu är jag ingen syndare längre jag har mina fel och brister men det är inte detsamma som att jag syndar synd. Svenska kyrkan lär ut att vi syndar i tanke ord och gärningar varje dag men de tror inte jag.

    Vi har en stor Gud som är vår far skulle inte han kunna hjälpa oss så att vi inte behöver synda och leda oss på rätta vågar för sitt namns skull . Ps 32 :8 jag vill lära dig och undervisa dig om den väg du skall vandra jag vill giva dig råd och jag skall låta mitt öga vaaaaaaaaaaaaaka över dig. Så över alla er som här har skrivit önskar jag Guds frid och hans välsignelse. Hans kärlek är gränslös hans nåd är oändlig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. vän, Bert oss Arvid: Jakobsbrevet 1,4: .... Så att I ären fullkomliga utan fel och utan brist i något stycke. Det är möjligt på de områden Gud har låtit ljuset skina in i våra liv.
      /Stig.

      Radera