onsdag 4 mars 2015

ATT ÄLSKA SIN NÄSTA...


Har varit med, och sett mycket under vandringen med Jesus.

Att få gå ut i Andens kraft.

Utanför "fältet" och varna.

Möta sargade människor som lider nöd.

Att vara ett verktyg i Guds hand...
även om man icke är perfekt i människors åsyn.......

Endast Herren Gud och hans ord har svaren.

Jesus lärde mig : Behandla andra som du själv vill bli behandlad.
Men stundom fick man ej det tillbaka, men man förtröttas ej ändå.

Livet handlar om att ge sig hän, vad vi sätter först i hjärtat

Att älska Jesus är först ,
det andra tar Herren hand om,

Våra vägar kan se olika ut, man skola aldrig förkasta,  utan rannsaka.

Ty Gud skola själv döma

Visdomen kommer ifrån Gud,..

Ty den som icke var någonting i världen, den utvalde Gud.

TIDEN ÄR KORT !













42 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marguerite : ? Men tack och Guds välsignelser önskar dig med familj.

      Radera
  2. Amen amen! "ALLT vad I viljen att andra skola göra eder, det skolen I ock göra dem"
    Jag kan fortfarande "se" den texten framför mig, som min kristna lågstadielärarinna hade skrivit upp på svarta tavlan och vackert ramat in med blommor och blader i färgad tavelkrita! Själv har jag brustit många gånger i livet! Så ser livet ut! Ingen, förutom Jesus är felfri! Inte alltid får vi, då vi lyder "den Gyllene regeln" samma behandling eller bemötande tillbaka, ens av "kristna" syskon. Otack är världens lön, men Gud vår Fader, ska löna oss i Himmelriket! Den som intet var... Halleluja!

    Herrens välsignelser!
    KRAAAMAR!!!
    // Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin: Vi alla brister. Men Guds Ande visar oss, eftersom han är hjälparen. Ha en go och välsignad fortsättning

      Radera
  3. Varför skriver du så där`Skola i stället för ska,icke istället för inte? Talar du så också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym: Jag råkar älska vårt gamla språk, ty det finnes kraft i orden. Stör det dig att jag inte följer med i språket "typ"...Skojar lite, men det svenska språket finns snart icke längre. Ha en välsignad god natt.

      Radera
  4. Om du inte känner till det så finns det ett talspråk och ett skriftspråk. Gissa vilket som gäller här.

    SvaraRadera
  5. Bjarne: Alla få skriva på sitt sätt, det finnes icke något som är rätt eller fel. Jag läser 1917-års bibel fortfarande, och älskar språket och kraften.......Allt gott och Herrens välsignelser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika: Javisst, och Anonyms kommentar ter sig lite märklig, men i vanlig ordning håller dessa Anonyma sig inte till innehåll utan riktar kritik mot person. I detta fall blir det svårt att förneka Jesus egna ord från bergspredikan, så istället ifrågasätts ditt sätt att skriva.

      Som du säger är det fortfarande fritt att uttala sin åsikt och tankar likväl som man har rätt att skriva hur man vill. Vem skulle ens ödsla tid på att kommentera andras meningsbyggnader, bisatser, stavfel, interpunktioner m.m.? Om man anser sig ha stora problem med hur andra skriver medans världen brinner må det vara dennes sak.

      Budskapet i sitt inlägg är tydligt nog och skulle mänskligheten som helhet anamma den gyllene regeln i handling skulle det inte finnas plats för oegentligheter och diverse smutskasting av andra kristna här på jorden.

      Radera
    2. Bjarne: Det är mycket som ter sig märkligt här i världen. Det är lätt att älska den som älskar tillbaka, men betydligt svårare att älska sina ovänner. Man kan endast älska, glömma, förlåta och be för varje människa och sedan gå vidare. Det är mitt hjärtas melodi. Sedan får andra svara för sig.

      Radera
  6. Ja, och när sedan den Helige Ande tar hand om budskapet så läggs det tillrätta i vårt hjärta på bästa sätt! Jag älskar din blogg, och din nöd för människors frälsning! Tack, tack för den!
    Bamsestor kram och allt välsignat gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Myrra: Tack vännen. Den Helige Ande är vår hjälpare. Ha en underbar och välsignad ny vecka. Bamse kramar tillbaka.

      Radera
  7. Bjarne,kan du utveckla varför Anonyms fråga är märklig? Är det inte så att du överreagerar helt i onödan ? Du skriver om att ödsla tid med en fråga.Ödslar man inte mer tid om man går i misstänksamhet/försvarsställning ?

    Th

    SvaraRadera
  8. Anonyma Th: Förstod inte riktigt vad Anonyms replik hade med trådens kärna, dvs "den gyllene regeln", att göra, men det kanske du gör?
    Förklara gärna för mig den kopplingen isåfall.

    Om du tycker jag reagerar av misstänksamhet eller överreagerar är det din tolkning. Ok för mig att du inte ser saken som jag.
    Anonym har fått svar, men trots detta väcker du frågan igen.
    I all välmening Th; är det inte du som ödslar tid på petitesser?

    SvaraRadera
  9. Bjarne,Varför har ni taggarna utåt hela tiden ? Anonym ställer en fråga ang blanding mellan gamla ord och dagens svenska.Om du skulle fråga mig varför jag har signaturen Th.Så skulle inte jag lägga till insinuationer som "stör det dig" i mitt svar.Redan där har man lagt sig på fel våglängd.Ditt svar går än mer åt lodrätt svar.När du skriver:

    "men i vanlig ordning håller dessa Anonyma sig inte till innehåll utan riktar kritik mot person"

    Tänk om just denna Anonym längtar att få kontakt med kristna människor.Tycker du ditt bemötande är välkomnande ?

    Th

    SvaraRadera
  10. Th: Jag vet inte hur länge du varit med här på bloggen och läst alla Anonyma repliker som vare sig haft med budskap eller vanligt hyfs att göra. Det kan du själv förvissa dig om vid läsning av äldre trådar. Där kan du enkelt se vilka som står för denna verksamhet.

    Om du anser att frågan om Annikas språk är relevant i sammanhanget, so be it. Frågan om huruvida hon också talar, dvs uttrycker sig i dagligt tal som 1917 års Bibel finner i alla fall jag anmärkningsvärd. Hur många människor använder det språket i dagligt tal? Du tycker frågan är berättigad men jag finner den märklig. Slutsats: vi tycker olika av den enkla anledningen att det handlar inte om rätt eller fel utan om olika åsikter. För den skull vill jag markera att jag respekterar din motsatta åsikt.
    Allt käbbel som blir personligt är jag inte intresserad av, men som man frågar eller antyder får man svar. Det sistnämnda är ingen anspelning på dig ifall du skulle tro annat.

    SvaraRadera
  11. Bjarne,du missar poängen helt.Läser du verkligen vad jag skriver ?Jag tycker ingenting huruvida bloggaren blandar det Svenska språket.Inte heller om Anonyms fråga är relevant med innehållet.För jag har inte skrivit något om det.

    Jag ställde två frågor.

    1.Bjarne,kan du utveckla varför Anonyms fråga är märklig?
    2.Bjarne,Varför har ni taggarna utåt hela tiden ?

    Om jag förstår dig rätt så tycker du att inlägg som inte berör trådens kärna,ter sig märkliga.Men hallå,det Anonym skrev var en fråga!! På om bloggaren använder skola (ska) och icke (inte) i sitt dagliga talspråk. Alltså två (2) ord Bjarne.Anonym skriver ingenting om 1917 års Bibel.Finns väl fullt med människor som använder sig av gamla ord i sitt tal.Men om igen,frågan gällde två ord.Det var bloggaren själv som refererade till 1917 års bibel.

    Nej jag har bara följt bloggen sporadisk.Men svaret på Anonyms fråga kan väl inte grunda sig på äldre inlägg av samma signatur.Då måste bloggaren och du veta att det är samma person.Och om ni mot förmodan gör det.Så i denna tråden ställer Anonym endast en fråga.

    Th

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det var som bekant jag som skrev angående Anonymes replik som jag tycker var märklig. Läser du själv vad jag skriver så är det inte svårt att hitta var jag skrev svaret på den frågan.

      När det gäller ton och allmän hyfs, dvs att hålla sig till inläggens innehåll och föra en saklig diskussion tror jag du ser själv.vilka inlägg som leder till sidospår och påhopp.

      Blir man utsatt för rena lögner och t.o.m hot tycker i varje fall att det är ens plikt att säga sanningen. Problemet är att sanningen av vissa uppfattas som man, som du säger, "har taggarna utåt ". Som jag ser det är det svar på tal.

      Du har bildat dig din uppfattning i diskussionen som avviker från min och helt i sin ordning för mig.
      Därmed avslutar jag mitt replikskiftet i den här tråden , vars anlägenhetsgrad i mitt tycke är mycket liten. Det är väl Anonym själv som bör svara på frågan, men har avstått.

      Radera
  12. Bjarne,Anonyms inlägg är en fråga snarare än en replik.Det är stört omöjligt att diskutera med dig.Varför börjar du skriva om lögner/hot/god ton? Att det är ens plikt att säga sanningen?

    Ställer någon en fråga,så är det just en fråga.Har ingenting med sanning att göra.Taggarna utåt faller liksom platt då.

    Th

    SvaraRadera
  13. Th: Jag har redan svarat på Anonyms fråga, likaså Bjarne.. Att tala sanning är väl A och O. Du skriver om taggar utåt ? Icke kommer dessa från oss, när du skriver ni.

    SvaraRadera
  14. Det är svårt att se i många inlägg att inte taggarna är utåt.Det är bara att läsa innantill.Ännu en gång,om jag ställer en fråga till dig.Det kan vara vilken fråga som helst.Till och med kan kännas obekväm näst intill stötande.Har ingenting med sanning eller osanning.För det är just en fråga.Det finns att tv program som heter "min sanning".Det är en bra beskrivning på oss människor.

    Th

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym Th: Vem har taggarna utåt ?

      Radera
  15. Självklart upplevde jag som att ni hade taggarna utåt,upplevde också att ditt språk på något vis när du skriver gammel svenska ska sätta människor på plats och i fack. Se här jag kan minsann bibliska språket vilket bara är löjligt för Jesus pratade Hebreiska så det är bara överkurs att försöka göra sig förstådd på gammalt överklass-språk och visst hör det det till tråden eller? Hur man bemöter sin medmänniska?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym: Det handlar icke om att sätta människor på plats eller i fack. Om jag icke minns fel så pratade Jesus arameiska. Men nu råkar jag älska detta gamla språk, så jag hoppas du har överseende med det., Jag älskar min nästa, så du har nog fått en fel bild av mig. Jesu väg består av både rosor och törnen för att vi skola ta lärdom. Ha det välsignat och en fortsatt fin kväll.

      Radera
  16. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  17. Ang. skribenten ovan: Citat:"ofta är det bara förnamnet på hur människor blir bemötta av dem,vars blogg det inte ens är"...

    Såvitt jag förstår och även övriga läsare förstått är det här en öppen blogg, där vem som helst kan ge sina synpunkter, och intet att göra med om det är ens egen blogg eller inte. Det är mycket riktigt Annikas blogg som hon äger, och i vilken hon tar upp olika ämnen där vem som helst kan kommentera. Att sedan inte allt innehåll passar alla som handen i handsken är normalt. Det finns åsiktskillnader här i jordelivet.

    Generellt gäller för en saklig debatt att öppet signera vem man är och respektera andras åsikter. En åsikt som omhuldas av de flesta bloggare. Passar inte innehållet i bloggen är valet fritt att hålla sig därifrån om man inte skulle må bra av detta. Svårare än så är det inte.

    En del bloggare har valt att förhandsgranska svaren på tråden innan de publiceras. Något jag har full förståelse för med tanke på vissa kommentarer som är personliga angrepp och kränkande. Fördelen med en öppen blogg är att vem som helst kan skriva och stå för sina åsikter, förutom gruppen Anonyma och signaturanonyma vilka av någon anledning inte vågar stå upp för sin egen åsikt öppet.

    En annan fördel är att replikskiftena klargör personers sätt att argumentera och i vilket syfte man kommenterar ett inlägg. Vem som har rätt eller fel dömer som bekant ingen av oss som skriver här eller den läsekrets som inte kommenterar.
    Det tillkommer endast Herren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  18. Nu var det ju inte TH som upplevde det så,eller det kanske han gör men inlägget var mitt,jag är en feg anonym som jag oftast kallas,Självklart har Annika rätt att stava och skriva som hon vill,jag undrade bara över varför i ett tidigt skede av just detta inlägg och "taggarna"från flera läsare här lät inte vänta på sig.Har man en blogg som är tillgänglig på nätet och dessutom ska sprida evangelium så kanske man kan förvänta sig att en och annan dyker upp och ställer en fråga anonymt och har mina frågor varit oförskämda så ska jag be om ursäkt om någon bara förklarar på vilket vis de varit fel. Är bloggen enbart till för inbördes beundran och för Annikas fanclub så skriv gärna det också så ska jag absolut sluta läsa eller reflektera över det som skrivs här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Ja, det ställer till det med Anonymiteten då man inte vet vem man svarar. Dessvärre har många onödiga missförstånd uppstått pga detta.

      Radera
    3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  19. Så du tror då Bjarne att du är rikskändis eller? Eller i alla fall en stor kändis på denna bloggen? Vilket bara bekräftar vad jag trott detta är en blogg för redan "kristna vänner" som känner varandra och tycker lika. För mig är du lika anonym oavsett om du heter Bjarne eller Leif.ett namn bara men om det är viktigt heter jag Åsa,är jag inte anonym längre nu utan får tycka?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym: Denna blogg handlar om Midnattsrop i en mörk tid, för både kristna och hedningar. Alla är välkomna med ros och ris även om man icke känner varandra.

      Radera
  20. Marguerite,Jag trodde att tråden "Hur kan man veta innan" i stort sett var avslutad.Men såg att ytterligare kommentarer tillkommit.Vad jag själv står i frågan om Vrigstad Pingstkyrkas programblad och den uppenbara kopplingen till ljumhet.Som bloggaren själv visat än mer öppet ju längre tråden blivit.Tror jag vem som helst utan några högre studielån kan läsa in.

    Att du får ett helt obegripligt svar direkt kan vi lämna därhän.Som i sin tur triggar igång något internt.Endast ni själva vet vad det handlar om.Det kan vi också lägga åt sidan.

    Jag delar helt din uppfattning när du skriver att bloggaren säkerligen fått på sitt hjärta att varna för ljumheten, av Herren.Att du också vet att Herren inte lagt på samma hjärta att hänga ut och döma Vrigstad Pingstförsamling.Till ett exempel på att bära hela kristenhetens ljumhet.För så handlar inte Jesus.

    Men någonstans är det ju fel.Helst med tanke på att Herren lagt ord i någons hjärta.Jag har mina egna funderingar om det.

    Men hur ser du Marguerite på saken?

    Th

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Åsa:Jag tror varken det ena ("rikskändis") eller andra ("Eller i alla fall en stor kändis på denna bloggen?") som du av någon anledning fått för dig.

      Får i alla fall gratulera till den stora upptäcken att detta är en kristen sajt. Däremot stämmer det inte att alla känner alla och tycker lika i alla delar. Möjligen har du märkt det om du följt tråden här.

      Må vara att jag är lika okänd för dig om jag kallar mig Bjarne eller något annat. Det kan jag leva med, men det uppstår vissa problem när fler Anonyma uppträder i samma tråd. Förklaringen till detta har jag gett i en replik strax ovanför här, och för att du skall slippa leta citerar jag den här:
      "Bjarne16 mars 2015 17:48
      Ja, det ställer till det med Anonymiteten då man inte vet vem man svarar. Dessvärre har många onödiga missförstånd uppstått pga detta."

      Radera
  21. Ord mot ord hela tiden. Vem har rätt och vem har fel ? Ordet bliver trovärdigt när det går ut i handling. Att älska sin nästa så som dig själv, är inget ord, utan en handling. Har suttit nu när jag kom hem och läst igenom kommentarer, är fruktansvärd besviken på den dubbelmoral som råder. Vad är det man förvarar, sitt eget skinn eller Herrens ? Rannsakning är det bästa botemedlet och även att man får en djupare insikt i vad inläggen handlar om och icke förvanska dem till någonting annat. Önskar alla som kommenterat en fridfull natt i Jesu händer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Marguerite : Fridfull god natt

      Radera
  22. Trevligt med dessa systrar som älskar varandra över allt annat

    SvaraRadera