måndag 16 februari 2015

ETT VÄGSKÄL...


Plötsligt står du inför nya dörrar och vägar...
Vad skola man välja?

Välja Jesus eller människors ?

Midnattrop vill sticka hål på uppblåstheten inom kristenheten av idag.

Vem vill upphöja andra människor ?

Tidens alla tecken visar att Jesus kommer snart.

Att vara populär är icke min riktlinje precis, men jag har mitt kall.

Akta er för ljumheten.

Predika icke för de friska som sitter i bänkarna,
utan gå ut på gator och gränder som Jesus befallt




93 kommentarer:

  1. Genom dina återkommande fördömanden av kristenheten ställer du dig tydligen utanför och förnekar Jesus med kluven tunga se till så att du inte drager en dom över dig
    Du hänvisar hela tiden till ditt kall
    Jesus har givit alla samma uppdrag
    Ta hand om dig och din familj
    / kristen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dömen icke...

      Annika fördömer inte kristenheten. Hon varnar för ljumheten bland kristna!

      // Karin

      Radera
    2. Karin: Tack för värmande ord. Jag angriper aldrig människor

      Radera
    3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    4. Här blev det tydligen en upprepning på svar Karin, därför tog jag bort den. Ingen upprepning från min sida. Kra.

      Radera
  2. Anonym: Att var kall, ljum eller varm har tydligen upprört ditt hjärta. Valet är ditt och den väg du vill gå.

    SvaraRadera
  3. Intressant är att Anomym undertecknar repliken med /kristen. Tack för upplysningen annars hade man nog tvivlat med tanke på dess innehåll. Vi får anta att denne kristne person lever en fridfullt och fantastiskt familjeliv i någon liten församlings hägn. Konstigt att så mycket energi tycks gå ut att fördöma andras personliga åsikt.

    SvaraRadera
  4. Att vara en kristen tillkommer icke oss att bedöma. Allt ligger hos Herren. Jag och min familj har en öppen relation och tvingar ingen. Ty vi älskar varandra.

    SvaraRadera
  5. Vad Annikas familj har med här att göra är lika obegripligt som nödvändigheten att som feg Anonym underteckna med kristen. Repliken är bara en billigt personligt påhopp. Hota med dom.Vad vet den människan om Guds vägar. Naturligtvis intet. Enbart löjeväckande och inget annat.

    SvaraRadera
  6. Kära Annika! Exakt de tankarna kom till mig i går kväll... "Det är inte de friska som behöver läkare!"

    Herrens Frid och Välsignelser!
    KRAAAMAR!!!
    // Karin

    SvaraRadera
  7. Annika pekar inte ut enskilda personers vandel, utan granskar kritiskt det hon tycker man skall varna för inom kristenheten idag. Ljumheten i det här fallet. Anonyma stoltserar gärna med personliga påhopp i replikerna. Hur svårt kan det vara att läsa igenom inläggets budskap innan fingrarna slinter i affekt på tangentbordet?

    Hot om Guds dom eller andra tarvligheter har säkert förstört många kristnas liv genom åren, där den utpekade tappat både tro och kraft att gå vidare. Att sedan en del individer inte vill tillhöra vissa s.k. kristna kotterier där de stämplas som syndare eller avfällingar är inte konstigt. Vem vill umgås i ett sällskap där man varken tas på allvar eller tillåts växa i den fria tanken?
    Valet är självklart :Hellre ensam tillsammans med Jesus än i en missunsam omgivning som i flock ylar, kritiserar och fördömer i Guds namn.

    Vilken kristen väg man väljer att gå är upp till en själv. Vad människor tycker om detta är oväsentligt. Bara Gud dömer och det är honom man står till svars inför i slutändan. Människors dom är luftslott som försvinner i intet.

    SvaraRadera
  8. Att förmana varandra angående läran
    är en sak
    att dra kristenheten över en kam och kalla uppblåst är en annan
    som inte är av Herrens Ande
    /kristen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym: Jesus Kristus kom icke med någon lära, utan han kom med liv.

      Radera
  9. Anonym kristen kan gotta sig i sin egen förträfflighet och vara nöjd med det sanningsmonopol denne besitter. Att bemöta dennes syn innebär inte att Annika drar kristenheten över en kam. Anonym tycks tro att denne talar för hela kristenheten på 1,9 miljarder bekännare eftersom att bemötandet dennes inlägg tolkas som att Annika drar alla dessa 1,9 miljarder över en kam. Annika har vare sig generaliserat över hela kristenheten eller än mindre utpekat någon person.

    Anonym måste vara en mycket magnifik person som dras med såna allomfattande "sanningar" om kristenhetens inre väsen. Att det sedan finns tusentals olika kristna församlingar och ledare bland dessa 1,9 miljarder bekännande kristna har väl gått spårlöst förbi eftersom det eget lilla kotteriet sätter skygglappar för omvärlden.

    Må den Anomymes egen Herres ande lysa för den Anomyme själv, och att denne i all frid kan fortsätta att odla sin föreställningsvärld för sig själv och de sina utan att lägga sig i andras frälsning och relation till Jesus.

    SvaraRadera
  10. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  11. Vi skall aldrig tro att vi är så andliga att vi skriver här inte skall kunna utsättas för ifrågasättande ifrån de som vill delge sina synpunkter. Det är långt ifrån hädelse av Guds Ande för de är något helt annat. När jag läser vad som är skrivit utav blogg ägaren så kan jag inte på en enda punkt läsa att hon drar kristenheten över en kam. Men hon påtalar att det finns en kristenhet som lever väldigt mycket på känslor och de tror att allt är Gud som glimmar bara det säg i budskap att så säger Herren. Det var en föreståndare som kom hem från ett möte i sin församling då hans pojk frågade honom var det någon som blev frälst och fick till svar nä pojken fortsatta var det någon som blev arg då annars var det liksom inget riktigt möte i pojkens ögon. Biblen ger klara besked vi som trons folk skall vara ifrågasättande på det vi hör bilen lär att vi som sitter och hör vi skall vara noga med vad vi hör. Vi sjöng förr var försiktig lilla öga vad du ser var försiktig lilla öra vad du hör.Så jag lyssnar alltid kritisk på alla predikningar så man inte sväljer något som inte är bra.Om man ger sig in och skriver en kommentar på denna blogg under annonymitet så får man nog räkna med att man får svar på tal när man själv angriper det som är skrivet.

    SvaraRadera
  12. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  13. Om det var väntat så behöver du ju inte vara bedrövad och det var inte bara en replik emot dig och framför allt är det hur jag ser på det. Jag har under alla mina år som kristen fått ta emot just hur människor dömer varandra hit eller dit och jag vet inte hur många gånger jag har blivit förpassad till avgrunden. Men tala nu om för mig på vilken grund du skrev ditt förra inlägg och vilket Bibelord du grundar dit antagande på och fram för allt vilket är ditt motiv.. När jag läser igenom alla inläggen och läser noga vad Annica har skrivit så ser jag inte något som man kan anföra att det skulle vara en hädelse mot Guds Ande. Och det måste väl ändå tålas att diskuteras utan att för den skull bli värderad så som människa.Jag känner mig själv väldigt väl och jag vet vilka omdömen jag har om mig själv jag är väldigt trygg i mig själv och jag säger med Paulus jag är den sämste av alla men det var de som Gud utvalde och människors omdöme om mig de får de stå för.

    SvaraRadera
  14. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  15. Nu har jag läst mycket noga igenom alla kommentarerna och jag har inte på något ställe funnit något som skulle kunna hänföras till hädelse. inte ens den anonyme kristnes inlägg skulle jag vilja hänföra dit. Men du kanske ser mer än jag så skriv då vad du anser vara hädelse mot Guds Ande och hänvisa också till skriften för skulle jag ha fel så är det ju bara att rätta till sig själv eller det finns kanske ingen förlåtelse för mig mer.Att jag råkade skriva att jag läst noga igenom och jag kan lägga till flera gånger vad Annika skrivit betyder inta att jag läst det för att hitta fel utanför att ta till mig så att icke jag själv är uppblåst man bör alltid rannsaka sig och det inför ordet..

    SvaraRadera
  16. Må hända jag satt linserna på fel håll.Men kan inte se vari bedrövelsen ligger i Bert osså Arvids inlägg.

    Th

    SvaraRadera
  17. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  18. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte se i Biblen att det finns gränsfall för som biblen säger synd mot den Helige Ande antingen är de smädelse och då ligger man illa till annars är det inte smädelse men det ligger varken i din eller min hand att avgöra utan det förbehåller sig vår fader själv att avgöra . Men jag kan inte utifrån biblen se att det har förekommit något åt de hållet på kommentarerna till detta inlägg. Jag är väldigt tacksam att det är vår fader som är i himlen som håller detta i sin han och han dömer rättvist vi kan ALDRIG ALDRIG ALDRIG ÖVERHUVUDTAGET DÖMA RÄTTVIST jAG SÄGER SOM DAVID JAG VILL FALLA I DEN LEVANDE GUDENS HÄNDER FÖR HAN ÄR FULL AV NÅD OCH SANNING

      Radera
  19. Är det inte bättre att förklara vad gränsfallet ligger ?

    Th

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  20. Vilket märkligt svar. Varför inte visa på sanningen då och undervisa och lära. Alla är ju barn i början som t.e.x jag, känns nästan som du är ovillig att dela med dig av det du har insikt av.Hur ska man förstå om man inte får undrvisning ochhjälp på vägen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym: Javisst är det märkligt att som ny nekas en förklaring på en för dig viktig fråga . Jag undrar också varför vi övriga här på tråden undanhålles det ljus och den djupa visdom som bara en person besitter. Var och en må dra sina egna slutsatser av det uteblivna svaret.
      /Km

      Radera
  21. För mig är det inte alls uppenbart.I samma andetag fick jag en bekräftelse att jag varken vandrar i anden eller sanning.I morgon blir det i alla fall väder.

    Th

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ett enkelt svar. Om du har tagit emot Jesus i ditt hjärta och tror på honom av hela ditt hjärta då vandrar du i ande och sanning för det är inte du som är ande och sanning utan Jesus och han är full av nåd och sanning.

      Radera
  22. Det var en äldre broder som sa till mig en gång att som han sa om du har en uppfattning och biblen har en annan uppfattning så är det biblen som har rätt. Hur vet man då vad som är rätt ja jag tror inte på att man skall tolka Biblen. Utan läsa den som det står låta skrift förklara skift men det finns en sak till som är viktigt att om jag har ljus över ensak så skall vi som Paulus skriver vara redo att göra kunna visa själ för vår vandring och det med biblelordet. I den 119 psalmens 130 vers står det att när Guds ord upplåtas då giva det ljus och skänka förstånd åt den enfaldige.Låt mej klargöra om mig själv att jag har inte ljus över allt , men jag vill sträva efter att som Paulus skriver i Efesierbrevet att vår strävan är att få känna vad längden bredden höjden och djupet är. Så fort ljuset gått upp för Paulus så var han redo att dela med sig för som han skrev har vi fått för intet skall vi ge för intet.Anonym du skriver att alla är vi Barn i början och det är sant men jag skulle nog vilja påstå att så långt kommer man inte på trons väg så att man alltid är vuxen för rätt vad det är kommer man tillbaks till barnstadiet och det är när ordet upplåtes en ahaupplevelse varför har jag inte sett detta innan och så sitter man där som ett litet barn och det är så skönt att veta. För den som ödmjukar sig och blir som ett barn han eller hon har Guds öra så att han hör. Det är också tryggt att veta att psalm 32:8 gäller oss alla oavsett hur länge vi varit med på vägen det är en personlig hälsning till oss alla där det står Jag vill lära dig och undervisa dig om den väg du skall vandra Jag vill giva dig råd och jag skall låta mitt öga vaka över dig.Jag har varit frälst i 47 år men jag kan bara konstatera att det händer att nyfrälsta kommer och i vissa Bibelord har fått mer upplysning än en annan men det är bara att acceptera för det är Guds sinnelag . Jag vill be Th om ursäkt jag såg inte förrän i dag vad du menade så förlåt mig . Må väl

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var bra skrivet Bert!

      Herrens Frid och välsignelser!

      // Karin

      Radera
  23. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  24. Att bemöta dina åsikter och repliker betraktas av dig som hädelse. Tycker man inte som blir man kallad både det ena och det andra.
    Det åkommer inte dig att döma mig eller någon annan. Det gör Gud själv när den dagen kommer. Vad du insinuerar är bara damm som försvinner i intet .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  25. Ja jag är väl dum i huvudet då. Men kan man göra en sak mer komplicerad för en "ny" det vill säga mig än du precis gjorde?
    Må den Anonymes egen Herres ande lysa för den anonyme själv och att denne i all frid kan fortsätta att odla sin föreställningsvärld för sig själv och de sina utan att lägga sig i andras frälsning och relation till Jesus"
    Vadå min egen Herre? Har du patent på på något?
    Vad jag finner märkligt är, att de som vandrat med Herren under så lång tid,
    inte har ljus över sådana allvarliga och viktiga saker?
    Det saknas undervisning ur Ordet, för att inte en blind ska leda en blind och bägge hamna i diket, precis som det står...
    Vi ska låta Guds Ord rikligen bo ibland oss!.
    Är det inte just det du gör? Lägger dig andras frälsning och relation med Jesus?
    Ditt tal ska vara ja.ja och nej,nej du talar med kluven tunga M.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  26. Jag läste noga igenom M. Så det var inte du då fast du skriver i jag form?Vad jag finner märkligt är, att de som vandrat med Herren under så lång tid,
    inte har ljus över sådana allvarliga och viktiga saker?
    Det saknas undervisning ur Ordet, för att inte en blind ska leda en blind och bägge hamna i diket, precis som det står..
    Det är mycket ordbajs här. Dåraktiga dispyter och det serveras fläsk-kottletter till barn
    som sätter i halsen och dör innan deras liv med med Jesus knappt börjat.
    Jag bor nu inte i de trakter där bladet om Gudstjänst och andra aktiviteter gått ut men det finns liknande blad där jag bor och det är jag tacksam för.Då kan jag träffa både vilsna och starka i tron under trevliga och fredliga förhållanden då det passar mina tider att prata och både dela tro tankar.Nu verkar det bara vara en kamp här om vem som kan och vet bäst och besitter den rätta tron.
    Ni gör mig om möjligt än mer vilsen. För om det första du skrev var ett citat så ifrågasatte du i samma andetag den andres tro.
    Så lite frihet och kärlek det skrivs om här.


    SvaraRadera
  27. Anonym: Håller med. Inläggets innersta kärna var att varna för ljumheten inom kristenheten av idag med bladet som ett exempel på detta. Uppenbarligen har detta sårat en del som tagit åt sig av olika anledningar. Meningen, som jag förstått den, har aldrig varit att peka ut personer eller församlingar utan att påpeka ett rådande förhållande inom den svenska kristenheten av idag. Detta inläggs innersta mening fördes på villospår av vissa skribenter som genom klipp och klistrametoden förvanskar helheten i replikerna och tar tillfället att vädra personliga antipatier.

    Så istället för att diskturera vari ljumheten består kom det att handla om det jag tar mig friheten att citera från dig " Det är mycket ordbajs här. Dåraktiga dispyter och det serveras fläsk-kottletter till barn som sätter i halsen och dör innan deras liv med med Jesus knappt börjat."

    Jag beklagar om jag med mina inlägg här försvårat och gjort dig förvirrad i din tro. Det var inte min mening, och i så fall ber jag innerligt om ursäkt. Må Herren var med dig. Den som söker, han finner.

    SvaraRadera
  28. Tvärtom Bjarne,du var den enda som tackade ja till te hos mig. Nu måste vi bara komma i kontakt med varandra och genomföra det också.

    SvaraRadera
  29. och nu snubblade jag på tangenterna igen det var Bert som tackade ja. Tack Bert det gör skillnad och vi borde ses. Självklart är alla andra välkomna också på en kopp te

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym: Tack för inbjudan, om lite sent påkommet av mig.. Vore trevligt.

      Radera
  30. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  31. Jag kan inte heller förstå sambandet med kristen ljumhet och ett framförhållet programblad.När man heller inte vet innehållet i olika möten och sammankomster.Som att recensera en bok enbart på titeln.Hela det inlägget är skrivet på ett sådant sätt att det är upplagt för missuppfattning.Ett exempel är när det står i programbladet vilka veckor Christer och Gustav ska vara lediga.Precis under det skriver bloggaren.

    "Ledigheter står det i "bladet "...
    "En sann kristen människa är aldrig ledig"

    Kanske man vill vara lie underfundig med att skriva så.Men kopplingen med att vara ledig från sin pastorstjänst.(Som för övrigt gäller vilken arbetstagare som helst.Dessutom lagstadgat.) Till att man i någon form av ljumhet skulle ta semester från Gud.Är väldigt konstig.

    Läser man raderna rakt av får man den uppfattningen att varken Christer eller Gustav är sanna kristna.För dom tar semester.Ännu mer otydligare blir det i kommande inlägg.Eller förvirrade .

    "När får Den Helige Ande utrymme att verka med ett dylikt "program"? Hemska tanke om Jesus tog ledigt!"

    Det skulle jag gärna få utvecklat av ägaren till kommentaren.Hur ett programblad för möten och sammankomster kan hindra Den Helige Ande? Sedan handlade väl inte ledigheten om Jesus.

    Bjarne, Du skriver "som jag förstått den, har aldrig varit att peka ut personer eller församlingar" Det tror inte jag heller.Men skulle jag lägga upp en bild på skolan i mitt samhälle.Skriva något allmänt negativt om både lärare och elever.Skulle det självklart uppfattas som det gällde skolan på bilden.Därmed också lärarna/eleverna.

    Det är så jag har uppfattat hela det inlägget.

    Th

    SvaraRadera
  32. Jo du Helen visst serverar du gärna fläskotlett,men vi som "drack" te hade en fin pratstund och byggde lite broar. Tack Bernt för fin stund i luren.

    SvaraRadera
  33. Th. Redan från början av detta inlägg påpekar Annika att detta blad kan stå som en illustration till en generell företeelse, nämligen det inlägget handlar om . Hon har aldrig sagt att alla som besöker den församlingen skulle vara ljumma. Det är en generell illustration till tingens tillstånd idag. Vad får dig f.ö.att tro att Annika skulle vara omedveten om det hon skriver om?

    Så exemplet med skolan. Om jag skulle kritisera dagens skola, vilket inte innebär några svårigheter med tanke på hur den misskötsel, skulle jag inte tveka att lägga upp en bild på en skola. Alla som läser det man sen skriver skulle förstå att man inte pekar ut vare sig skolledning, lärare eller elever. Det är inte deras fel att de blåser och följer idéer de insups med.

    Men som sagt: Annika har aldrig hängt ut en person eller församling utan pekar på ljumheten i dagens svenska kristenhet.Det är den hon varnar för, och det är hon inte ensam om.

    SvaraRadera
  34. Nu är det så att detta inlägg handlar icke om " bladet " Utan om vägskäl.
    Men det råder inga som helst tvivel om den ljumhet och dom som ligger över Sverige.
    Att ha en nära, sann och uppriktig relation med JESUS och läsa hans ord är A och O.
    Det är icke en allmän kristendom vi behöver i vår tid, icke ord : Utan kraft, icke kritik : Utan bön, icke ritualism: Utan sanning, icke våra meningar : Utan så stå det skrivet.
    Så länge nåden varar finns det hopp. Jesus vill leda oss och knackar på hjärtats dörr.
    Han vill väcka oss alla i denna sena midnattstimma...
    Önskar er alla som kommenterat Guds rika välsignelser.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Guds rika välsignelse över dig, Annika!

      KRAAAMAR!!
      // Karin

      Radera
    2. Detsamma till dig Karin och Julia. Kramar.

      Radera
  35. Jo du Bert,just den skolan skulle stå i fokus och utgöra ett exempel på en dålig skola. Precis som allt annat får namn av olika saker skulle denna skola kallas det, Som lex Maria,t,e,x,,eller Angereds vision,eller lex Sara osv, Knytby Sara listan kan göras lång

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym : Skulle uppskatta om du kunde adressera mig med mitt rätta namn :).

      Radera
  36. Jesus är vägen, sanningen och livet.
    Han leder oss alltid på rätta vägar. Guds Helige Ande gör den svage stark. Blicka uppåt ty vi är alla på hemväg...
    Älska varandra oavsett olika åsikter.

    SvaraRadera
  37. Bjarne,Då får du allt visa mig var någonstans det står att hela inlägget är en illustration till en generell företeelse.I rubriken står det "Hur kan man veta innan"

    Så du menar att den som går in och läser hela inlägget skall skilja på den sk illustrationen.Och inte skall göra någon koppling till församlingens möte och sammankomster.När det är så tydligt vilken församling det gäller.Och även namn finns med?

    Lika solklart skall läsaren således inte koppla en sammankomst med avisering "Afternoon TEA" med Inger Ede'n. När bloggaren skriver..

    "Förlåt att jag skrattar...

    En Afternoon TEA ....?
    Hela världen står snart i brand,
    vem vill sitta och dricka tea i en skara som sitter,
    och håller varandra om ryggarna..?

    Självklart så gäller det ju inte just denna församlings sammankomst.Utan givetvis rent generellt..visst?Det spelar ingen roll vad jag tror om bloggarens omedvetenhet eller inte.Även om medvetenhet finns gäller det samtidigt att få det på skrift.Och en tydlighet finns.Just det inlägget finns en dörr öppen för missuppfattning.

    Bjarne,när du påstår att alla som både ser en bild på "din" egen skola.Med både namn och efterföljande kritiska text.Att ALLA skulle förstå att det är endast en "illustration till en generell företeelse".Är verkligen öppet mål.

    Jag vill avsluta med något förbryllande.När bloggaren själv gör stora anspråk på mötesaviseringens framförhållning.I den församlingens "blad" som inte har något överhuvudtaget.Med övrig text att göra.För texten handlar om en solklar generell företeelse.Så skriver bloggaren följande angående framförhållningen:

    "Hur kan man veta vad JESUS vill,
    mellan Februari till Maj.......?

    Det kan man fråga sig.Men gäller inte den frågan er också?

    För även om kvällen börjar bli sen.Så står följande på bloggaren och c/o mötesavisering.

    År 2014:

    27 September: Askeryds Missionshus, Kl: 18.0

    11 Oktober: Källeryd, Kl: 18.00
    18 Oktober: Styrelsemöte för
    "Faith Homes of Kenya" hos
    Rolf Rööst på Segergården

    31 Oktober: Ugglum, Pingstkapell, Kl: 18.00
    (utanför Falköping)
    2 November: Vetlanda Friförsamling, Kl:18.00

    6 December: Husnäs Missionshus, Kl: 18.00
    ( utanför Vetlanda )

    År: 2015

    11 Januari: Vetlanda Friförsamling, Kl; 18.00

    Helt klart skall vi älska varandra oavsett olika åsikter.

    Th

    SvaraRadera
    Svar
    1. Th: Är du då så förblindad att du icke kan se djupheten i det som skrivs ?

      Radera
    2. Th. Det här inlägget handlar om vägskäl, inte församlingsbladet som hör hemma i förra inlägget.

      Du har din uppfattning och jag min. Vi kan nöja oss med det. Du är nöjd och glad med ditt sätt att se saker och ting, och jag med min.

      För att återknyta tilI det här inlägget:
      I Sverige råder både åsiktsfrihet och religionsfrihet enl. grundlag. Det innebär att man fritt skall kunna framföra och diskutera sakligt den åsikt man företräder utan personliga påhopp och kränkningar. Det som är dagens problem för många att man tar personligen illa upp av det som kritiseras från en generell ståndpunkt. Det allmängiltigtiga blir personligt, och man skiljer inte mellan person och sak. Den minsta antydan om ljumheten i dagens kristendom, som det här inlägget handlar om, tas personligt. Ja, kanske det i vissa fall träffar en öm punkt hos någon men istället för att ta till sig det sagda och reflektera över detta, far man ut med diverse hotelse och anklagelser för man har en annan syn. Det är inget värdigt sätt att föra en debatt på, utan skapar bara misstro och splittring.

      Kommenterar jag vissa saker inom en viss "syskonreligion" får jag hela det politiska etablissimanget på mig plus en bonus i form av andra hot. Så långt har det inte gått inom kristenheten som tur är. Att bli kränkt idag är en allt vanligare företeelse, och så fort något kastas ljus på blir man "kränkt".

      Det finns olika åsikter om detaljer i Guds frälsningsverk i kristenheten och det är knappast något nytt. Ända sedan kristendomen avskiljde sig från judendomen efter Jesus frälsningverk har den kristna kyrkan under historiens lopp delats upp i olika riktningar där huvudgrenarna i det kristna trädet är den katolska, ortodoxa, protestantiska och anglikanska kyrkan. Inom dessa finns sedan olika kyrkor och dessa har i historien grälat och bråkat om den ena efter andra detaljen i Jesus, eller om du vill, Guds budskap.

      Idag har det gått så långt att kristna församlingar på olika håll har tagit till "moderna" knep att nå människor som tex. "New age"- inslag som yoga, meditation och sk. retreater. Detta är ett element i dagens kristna ljumhet. Står inget i Bibeln om detta vad jag förstår. Inte konstigt att vakna kristna reagerar på detta.
      Vill du läsa mer om ljumhet rekommenderas Fyrbåkens blogg (http://www.tillfyrbaken.blogspot.se/) som anknyter till samma ämne. Läs gärna kommentarerna och jämför med kommentarerna på denna sida

      Med detta sagt önskar jag dig en trevlig helg i Guds namn.

      Radera
  38. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  39. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  40. Var är det som pågår på bloggen ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika: Ja, inte handlar om ditt inlägg i alla fall. Men de vakna som ser inläggen här lägger ihop ett och ett.

      Radera
  41. Jo jag har tänkt mycket på de som har skrivits här både inlägget av Annika och alla kommentarerna. Vad gäller all den planering som läggs ner i våra olika kyrkor så kan man bara konstatera att detta inte har stöd i biblen och det är väl de som är viktigt.Är det någon annan som kan visa var stödet finns så visa mig. Vad gäller inlägget ifrån Annika så var det just de som Paulus många gånger varnade för just uppblåstheten dessa otroligt visa herrar som han skriver på ett ställe.Han varnade också för ljumheten och det var just inom kristenheten på den tiden och Johannes skrev om den som är ljum den skall jag utspy ur min mun. När man sen läser kommentarerna så börjar den första kommentaren just med ett generalangrepp på Annika där hon anklagas för att tala med kluven tunga . Alltså hon är en lögnerska och till på köpet skriver att hon drar en dom över sig. Senare i kommentarerna varnas det för att man är på gränsen till hädelse för att i detta fallet Bjarne skrivit något om sin egens andes herre varvi långt om länge får reda på att denne anonyme skulle ha skrivit detta som jag förstår det som en ingivelse genom den Heliga Ande. Jag vågar här påstå att det aldrig kommer att komma ingivelser från himlen förmedlade där den som kommer med får vara anonym och alldra helst inte anklagelser som denna .Därför är detta skrivit bara för att komma åt Annika. Inte ens i världen samhälle kan man anklaga någon anonymt inom det rättsvårda systemet och få någon dömd. Det evangelium vi presenterar är öppet och ärligt vi går inte slugt tillväga för att lura någon det är som Paulus skriver då trädda jag öppet upp emot i detta fallet Petrus . Alla som uppträder i den Helige Ande namn skall bedömas och de ord som för medlas genom den Helige Ande skall bedömas och därför faller alla anklagelser som görs där man åberopar att man är i Anden de faller till marken om man uppträder Anonymt därför det har den treeninge Guden aldrig menat allt som Gud vill ha sagt ligger i öppen dager därför kan aldrig någon uppträda anonymt det har man inte heller något stöd för i Biblen och vi vet ju hur högt man håller det som är skrivet men det gäller ju att följa det också även om det skulle gå emot ens egen uppfattning.Detta har jag kommit fram till och jag säger som Paulus att jag hoppas att jag också har Guds Ande, men de lämnar jag över till er som läser detta Så Annika fortsätt att skriva de du har på ditt hjärta och vi strider med blanka vapen utan att vara ute efter någon och jag tror att dessa samtal vi har haft här har betydelse för dem som vill.Alla påhopp kasta dem på Herren ty han har omsorg om dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  42. Äntligen efter så många kommentarer och sidospår.Det var just det jag påtalade i ett av mina inlägg.Om ni anser att framförhållen mötesavisering inte har något stöd i bibeln. Att som någon skrev "När får Den Helige Ande utrymme att verka med ett dylikt "program".I en del inlägg gjorde man sig lustig av det sk "bladet".

    Min fråga blir då:Varför har ni själva en framförhållen mötesavisering om det inte finns stöd i bibeln?

    Min andra fråga lyder:Bjarne,Bert och alla andra.Rent praktiskt,hur skulle ni bedriva en församling med över 100 medlemmar.Om det inte fanns någon form av planering och framförhållning?

    Sedan verkar det som ni tror att planerad TID.Är det samma som planerat INNEHÅLL.

    Th

    SvaraRadera
  43. Fortfarande förs här en tvist om planering, när innehållet i Annikas budskap handlar om ljumhet inom kristenheten. Istället ägnas kraft åt att förneka angreppet på Annika som person. Tragiskt.
    Hon vill klart och tydligt varna för ljumheten inom kristenheten i dagen Sverige liksom en annan blogg gör, nämligen Fyrbåken. En del här på tråden hyllar det som skrivs på Fyrbåken, men här på bloggen som ger ut samma budskap passar det inte.

    Citerar gärna Anomyms första inlägg:
    "Genom dina återkommande fördömanden av kristenheten ställer du dig tydligen utanför och förnekar Jesus med kluven tunga se till så att du inte drager en dom över dig
    Du hänvisar hela tiden till ditt kall
    Jesus har givit alla samma uppdrag
    Ta hand om dig och din familj
    / kristen "

    Vem som helst som läser innantill ser att detta inte handlar om en replik på innehållet i Annikas inägg utan formas till ett personangrepp där Anonym spyr ut att Annika förnekar både kristenheten och Jesus samt talar med kluven tunga. Dessutom uppmanar denne "kristen" Annika att "ta hand om sin familj".

    Intressant ingång i en tråd där det varnas för ljumheten inom kristenhetens Sverige av idag. Att detta inlägg har sina försvarare har vi sett, och vem som talar med kluven tunga får läsarna i tråden avgöra.

    SvaraRadera
  44. Bjarne,så du menar att var och ens åsikter inte ska få sin plats i skrift.Istället ska alla inlägg handla om avståndstagande av Anonyms inlägg? Det verkar som du tror att alla känner bloggaren.Det inlägget du hänvisar till är en grov åsikt om bloggaren själv.Har ingenting med huvudämnet.Utan endast ett påhopp.Först och främst borde då bloggaren själv ta det bemötande.Börja med att fråga Anonym varför hon/han tycker så.Var någonstans grundar Anonym sitt tyckande.Finns det något motiv osv,osv.

    Det kanske är så att bakom Anonyms åsikter finns en väldig trasig människa.

    Att lägga upp Vrigstad Pingstkyrkas programblad i bild och text, inkluderat namn.Skriva om både ytlighet och ljumhet.Som bloggaren ville få fram.Och tror att läsarna INTE skulle se en koppling till just Vrigstad Pingstkyrka programblad.Och alla dessa människor som tillhör och alla andra besökare.Det är väldigt naivt och inte lyckat.

    Om bloggaren menar att programbladet och textens innebörd är två skilda saker.

    Så varför inte då välja den mötesavisering som jag kopierade.Där både flera av er här som skriver.Var med och planerade?.

    För att förstå.Byt ut Vrigstad Pingstkyrkas programblad.Sätt in ert eget.Samma text om ytlighet och ljumhet.Givetvis skulle ingen av er någonsin tro att det är två skilda saker.

    Självklart inte.

    Th

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  45. Anonym Th: Att det första inlägget i denna tråd är ett personligt angrepp ser du ju själv. Det handlar inte om inlägget, dvs ETT VÄGSKÄL som rubriken är. Det handlar om ljumheten i dagens kristendom som du mycket riktigt noterar.
    Jag tror heller inte att du menar att sådana fula angrepp skall stå oemotsagda.
    Och du Anonym Th: Vilka debattörer här glider från själva budskapet och går till personangrepp?
    I min kritiska replik till denna Anomyms påhopp fick jag inget svar från Anonym själv. Däremot kom en annan person att försvara dennes ståndpunkt när jag kritiserade det fega påhoppet från denne Anonym på Annika. Uppenbarligen kände denne person Anonym bättre än Anonym själv. För den skull blev min replik till Anomym en hädelse mot Anden enligt denne Anonyms vapendragare. Anonym har således inte yttrat sig direkt till mig: Det har hans/hennes ombud gjort.
    Tänk så det kan bli. Jag håller med dig om det mycket väl kan röra sig om ett mycket trasig människa, vilket är beklagansvärt, som far ut i sådana okvädningsord.

    Vidare: Det du diskuterar om Vrigstad församlingsblad hör hemma i ett annat inlägg om du inte märkt det.Detta sagt som en upplysning. Det blir rörigt när man sammanblandar två trådar där det dessutom fladdrar Anomyma hit och dit. Att vara Anomym och komma med flagranta och osanna påhopp är inte bara motbjudande utan också feghet av största rang.

    Slutligen skall du aldrig göra misstaget att koppla samman mig och några andra replikanter här med den mötesaviseringslista du kopierat. Vi har självklart inget att göra med den verksamheten överhuvudtaget

    SvaraRadera
  46. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  47. Jag är inte delaktig i någon av ovanstående aviseringar. Jag ifrågasätter fortfarande om och när Den Helige Ande ska få utrymme att verka i sedan tidigare ämnesbestämda möten? Den anonyme signaturen Th skriver att vi tror att planerad TID är planerat INNEHÅLL. Vad var då mötet med rubriken "FÖRVANDLAD I GUDS NÄRHET" den 21/2 (alltså i går kväll) annat än planerat innehåll?
    Själv föredrar jag Andeledda möten med Andeledda talare. Jag sitter inte av en predikan och sväljer allt med hull och hår. Jag prövar mot Ordet! Vad gäller Jesus och ledighet så tror jag personligen inte på lejda Herdar! Inte heller tror jag på församlingar (ingen nämnd) som anpassar Bibeln efter världen!

    Anonyme Th har upprepat nämnt mina ord i denna tråd trots att de hör till det föregående blogginlägget, därför svarar jag här. Förlåt mig för det Annika!

    Vaka och bed!
    // Karin

    SvaraRadera
  48. Bjarne,du frågar mig "Vilka debattörer här glider från själva budskapet och går till personangrepp?

    Var någonstans har jag skrivit det ? Jag skrev att det finns inlägg med sidospår från ämnet.
    Jag har således ställt frågor till dig som du inte har svarat på.

    Karin,Om det är den pastors kall,om det är den speciella gåva given.Att just han/hon fått det lagt på sitt hjärta.Att predika med titeln"förvandlad i Guds närhet".Skulle det hindra den Helige Ande?

    Och om du tittar igenom det "bladet" som diskuteras.Så kommer du finna promille med någon form av titel.Huvuddelen eller i stort sett all avisering är "neutrala".

    Bön
    Gudstjänst
    Bön och lovsång
    Dagledigsamling
    Gemensam bön i Missionkyrkan
    Sångstund på Göransgården
    Gemenskapsmåltid med nattvard
    Getsemanestund
    Tillsammansgudstjänst

    Jag tycker det är bra olyckligt att bloggaren valt en text med innebörden ljumhet.Under Vrigstad Pingstkyrkas programblad.Det är bra naivt att tro att texten inte har något med programbladet att göra.Och det står jag för .

    Th

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym Th: Upprepar än en gång att detta inlägg INTE handlar om Vrigstad programblad. Du tycker det är ett angrepp mot de personer som finns på detta vilket jag inte gör. Var säger jag förresten att DU avviker från tråden just i detta inlägg mer än du är inne på fel inlägg angående Vrigstad församlingsblad?

      Du skriver själv och uppfattar klart att det första Anonyma inlägget jag citerade än en gång är ett personangrepp på Annika och därmed inte har med "Ett vägskäl" (som detta inlägg handlar om)att göra? Jag citerar dig: "Det inlägget du hänvisar till (Anonyms första inlägg, min anm,) är en grov åsikt om bloggaren själv.Har ingenting med huvudämnet.Utan endast ett påhopp.Först och främst borde då bloggaren själv ta det bemötande.Börja med att fråga Anonym varför hon/han tycker så.Var någonstans grundar Anonym sitt tyckande.Finns det något motiv osv,osv.

      Det kanske är så att bakom Anonyms åsikter finns en väldig trasig människa."
      Där i vi överens.

      Det är just där, i det första svaret som inlägget från Annika spårar ur. Min kritik mot detta inlägg förkastades som hädelse av denne Anonyms uppbackare som i samma andetag stöder det Anonyma inlägget i sak mot Annika.

      Att du blandar ihop två olika inlägg och vidhåller din uppfattning att koppla Vrigstad församlingsblad med ljumhet är din åsikt. Där skiljs vi åt vilket jag också kommenterat och svarat på när du tog upp en jämförelse med att lägga ut en bild på en skola.

      Du får ursäkta, men håll för det första reda på vilka inlägg du svarar på och för det andra vad som skrivs i dem. Det är snurrigt nog med diverse Anonyma som inte öppet vågar stå för vad de skriver, men heders ändå till de Anonyma som åtminstone sätter en signatur efter sina inlägg så man kan särskilja skribenterna.

      Jag kan slutligen instämma i //Karins senaste inlägg här. Vi ser olika på saker och ting helt enkelt. Man kommer inte längre än så. Att försöka dunka in ens egen åsikt med en bibel eller utan i huvudet på en annan är lönlöst och leder ingentstans. Det allvarliga är när denna åsiktsskillnad urartar till personangrepp. Du står för din ståndpunkt, och jag har inga problem med det. Däremot har jag inget till övers för det första Anonyma personangreppet som blev upptakten till detta inlägg och där har vi en samsyn som varje annan sansad människa delar.

      Radera
  49. Anonyme Th; Och jag står för att jag inte har någon som helst vilja eller behållning av att ägna mig åt ändlösa diskussioner med dig! Det gagnar ingen! Åsikten är fri, så och envars övertygelse! Därmed sätter jag punkt!

    Gå i Frid!

    // Karin



    SvaraRadera
  50. Helen jag har aldrig trott eller givit ens antydningar att det skulle vara du som är anonym så lågt kommer jag aldrig att sänka mig för att få rätt och så viktigt är det inte för mig att visa för andra att jag har rätt men om mitt hjärta icke fördömer mig då har jag frid med Gud och det räcker för mig jag har ingen ställning i Guds rike som jag behöver försvara .
    Jag ser det såhär , du vet lika väl som jag att vi människor består utav ande själ och kropp det innebär att min ande som jag bär inom mig icke är lika med den Helige Ande som Biblen talar om. För som biblen lär så kan inte vi få del utav den Helige Ande utan först ha blivit födda på nytt och därefter blivit döpta det är huvudreglen men vi läser också i skriften att Gud ibland gjorde undantag ifrån huvudreglen när det tjänade för att få andra att förstå vad Gud vill så skedde i Korneli hus för om inte de hade blivit döpta i den Helige Ande under tiden Petrus talade så hade han aldrig vågat döpa dem. då menar jag att det var inte i den heliga Ande som anonym skrev sitt angrepp utan i sin egen ande så därför kan det inte vara hädelse.
    När du skriver citat att säga till någon som är i Anden att denne icke skulle vara i Anden det är hädelse,. Eftersom du här påstår att som jag ser att den anonyme skulle vara i Anden så trodde jag att du kände den personen men efter som du nu har sagt att du ej känner personen ifråga så är det så. Du kan inte på något ställe hitta att jag har antytt varken det ena eller det andra som du skriver i dina kommentarer ex jag har mina aningar . Därför när Bjarne skriv sin egen herres ande så förstod jag vad han menade för det kan jag erkänna att jag har också gått ut i min egen ande och gjort surt för mig och vi kan varken skylla den treenige Guden för det men jag vet att jag är likväl hans barn.. Det finns budskap som kommer så säger Herren men när man bedömt dem så vore de bättre att de sagt så säger herrn.

    Du skriver att Paulus noga planerade sina resor jag kan bara konstatera att som jag läser så gjorde han inte de . Ett par dagar efter det att han blev frälst och döpt så står det att jag begav mig strax åstad och var han än kom så förkunnade han evangelium . Sen var han borta i ungefär tre år jag tror att han for till Arabien . Sen började han sina missionsresor utan understöd och underhåll från någon försmling det kom så småni ngom. Det säger väl sig själv att man kan inte skriva att har vi nu liv genom Anden så låtom oss vandra i Anden.Men däremot kan man säga att han använde ord som om och när kanske om Gud vill när vi kommer tillsammans osv men han skrev så vitt jag vet aldrig dag eller tid eller stund. Det är min syn på att det inte finns något stöd i Biblen för några långtgående planeringar. När Paulus och Barnabsa var i korint så läser vi att den Helige ande sa avskilj åt mig Paulus och Barnabas för de arbete som jag har kallat dem till ledda utav den Helige Ande begav de sig åstad. Må Väl

    Jag vill inte påstå att de kan kallas planering de kallelser vi fick när vi hade bönemöten tillsammans . Vi tog ett ett´beslut att om det kom in kallelser så skulle vi åka på dem men det förekom aldrig någon som jag ser det planering. Vi hade heller aldrig någon direkt planering utav bönesamlingarna utan det blev liksom som det blev och jag trivdes med de ibland pålystes det ifrån gång till gång ibland ringde vi oss emellan och jag tyckte att de fungerade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Att det annonserades att vi hade möten det kallar jag inte planering för det gjorde vi inte alls. Vi gjorde precis som i pngstväckelsen begynnerlse man pålyste mötena för veckan som kommer på söndagsförmiddag . I natt ögnade jag igenom Paulus brev och där fann jag inte att han överhuvudtaget planerade ett enda dugg för sin framtida resor det hade ahn lagt i Den Helige Andes händer. Jag har aldrig skrivit att du hädar. Och du fortsätter med dina antydningar xe hålla sig till sanningen, vända kappan efter vinden söka splittring vara rädd . Ja ditt samvete kan inte jag hålla reda på det får du göra själv och jag har aldrig antytt att det var har jag ens nämt ditt samvete. Konstigt att du inte ens reargerar på den anonymes angrepp på din egen syster utan försvarar denna person istället. Det var i Alingsås en ung flicka i 20 årsåldern blev frälst.På ett möte som hon var på kom det an man i 40 årsåldern och sa till henne så säger Herren du och jag skall gifta oss. När hon kom hem ringde hon till min gode vän Bagarn och var helt förtvivlad kan det vara sant han sa direkt till flickan detta är direkt lögn för så talar inte Gud. Nä jag är inte rädd för de jag skriver hjag är inte rädd för att tala om att vi skall pröva och om en anonym skriver angrepp av olika slag kan jag direkt konstatera att det är inte profetiskt tal. om du tror de så får du tro de man jag gör det inte.Härmed slutar jag mitt samtal med dig för denna gång. Jag vet vem jag är och jag vet också vad jag gör.

      Radera
    3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    4. Det var ju därför det sket sig i Stockaryd ifrån början - Ingen ville ta ansvar eller planera, förutom ett fåtal tog på sig det ansvaret, bland andra Helene Petersson! Andra kom å gick som de ville utan att tänka på allt arbete som gjordes för att det skulle gå ihop med mötena. Nu är den tiden förbi och det är dags att släppa det gamla, förlåta och gå vidare utan att ha med varandra att göra. Vi har olika uppdrag, det ser man ju när man läser kommentarerna. Därför behöver vi inte ha något med varandra att göra eftersom vi stöter oss på varandra. Så kan ju allting vara frid å fröjd! /John

      Radera
  51. Till th jag skall svara dig eftersom du frågade hur jag skulle agera om jag hade en församling med 100 medbröder och medsystrar. Jo jag har svaret med eftersom jag är
    trött efter långdags färd emot natt och att det imorgon blir en häcktisk dag får du vänta tror jag till onsdag och jag kommer att svara med biblens ord och vad den säger om hur jag tror att Gud vill ha det i sin församling Må väl

    SvaraRadera
  52. Bjarne ,jag vet att mina postningar ligger i fel blogg-inlägg.

    Men hur ska du egentligen ha det ?

    I ditt senaste inlägg skriver du "att koppla Vrigstad församlingsblad med ljumhet är din åsikt. Där skiljs vi åt vilket"

    Ordagrant: Jag tycker ljumhet kopplas ihop med programbladet.Men den kopplingen ser inte du.Okej...vi är överens.

    Men läser man ett tidigare inlägg av dig.Så skriver du följande." Inläggets innersta kärna var att varna för ljumheten inom kristenheten av idag med bladet som ett exempel på detta"

    "MED BLADET SOM ETT EXEMPEL PÅ DETTA"

    Och vilken kyrka tillhör programbladet som skulle vara ett EXEMPEL på ljumheten?

    Du kan fortfarande inte se någon koppling?

    Over and out.

    Th


    SvaraRadera
  53. Bjarne,du fick in en postning emellan.

    Får ändra till ditt näst senaste inlägg.

    Th

    SvaraRadera
    Svar
    1. Th: Vi skiljs åt i åsikt men inte som ovänner. Replikskiftet med dig därmed är avslutat från min sida.

      Radera
  54. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  55. Bjarne,precis:Vi skiljs åt i åsikt men inte som ovänner.

    Bert osså Arvid.Jag kan inte heller se att det annonserades ut möte för en vecka.Om Församlingar skall gå i Paulus fotspår.

    Förstår inte heller hur det skulle vara för en Evangelist/Pastor om det inte fanns någon form av planering.En Evangelist/Pastor har väl räkningar och kanske lån som vilken förvärvsarbetare som helst.För ingen av er här är väl det på heltid.

    Th

    SvaraRadera
  56. Tänk så förvanskat och förvirrande ett budskap kan bli. När man icke läser. Men jag tackar Jesus för allas åsikter, för hade du varit ljum....hade du icke reagerat.. på just den väg du har valt,,,Önskar Herrens välsignelser.


    SvaraRadera
  57. När jag är ute och sjunger och talar gör jag detta helt grattis om man vill betala något så ber jag om att de skall gå till Polen och eftersom jag själv åker dit ca tre gånger per år så brukar dessa pengar komma väl tillpass för barn ungdomar familjer. Jag har lagt mitt liv i Guds händer och därmed också med allt vad jag äger och har.
    Jo Paulus begrep så mycket att han överlämnade all planering och vandrade i förutberedda gärningar och de kan man aldrig planera.
    Jag skulle önska att vi började bygga församlingar idag efter rättesnöret i Biblen fria lokala församlingar med älstebröder och församlingsföreståndare precis som biblen lär och de första vi borde skrota är FFS för det har inget stöd i Biblen. sedan är det ordet och bönen som fortfarande är det viktigaste och det är bara att komma överens vilka dagar man skall be tillsammans och all annan tid som man vill avsklija gör man i sin kammare. För när man läser i Biblen så behövdes det ingen annonsering om man vandrar i förutberedda gärningar då blir man till välsignelse . Tror du att om ni varje dag hade möten precis som det skedde i Samarien nät Fillipus kom dit det fanns varken annonsering eller planering för det hade den Helige Ande ordnat detta gäller inte bara er det gäller mej själv i mycket större utsträckning för det är för detta jag beder och arbetar och studerar Guds ord i min kammare.Jag har åkt till polen på guds kallelse i ca 25 års tid jag har aldrig tiggt en krona till min resa utan stått för alla kostnaderna själv, ibland har olika personer åkt med och då har vi delat lika på vad bil trailer och drivmedel kostat. För ca 12 år sen på våren skulle vi åka ner och jag hade fått en sån fin soffgrupp som . jag lastade kärran med vad jag hade min gode vän ifrån Finland hade åkt före med de han hade till Karlskrona och jag skulle köra ifatt honom . Ett hjullager gick sönder så vi fick ställa kärran innan Norrhult och ringa till vå älste son så den fixade han men vi fortsatta vår färd utan kärran och jag undrade vad Gud ville med detta . Jag visste att vi skulle besöka ett pojkhem och då fick jag reda på att nästa gång vi kom skulle de ha en ny föreståndare.Sept eller okt samma år åkte vi ner igen med den lasten vi fick lämna på våren. När vi kom till pojkhemmet så träffade vi den nye föreståndaren och när vi satt och fikade på hans office var första frågan varför vi kommer till Polen , jag talade om för honom att det var på en kallelse från Gud då svarade han att han var ateist OK tänkte jag men sa inget. Innan vi skulle bära in de saker vi hade med oss till många olika ställen så var jag tvunget att packa om lite och jag och en till gick till bilen och släpet . Under tiden satt några kvar och då talade föreståndaren om att en som var chef för hemmet ett par år tidigare hade tagit sitt eget liv just på de kontoret och som han sa jag har slängt ut soffgruppen som var här och nu skall jag köpa ett nytt , precis när han sagt detta så öppnade vi dörren och bar in den soffgrupp vi hade med oss vilken förvåning det blev för honom , hur visste du nä sa jag men Gud visste.Och han fick sedan uppleva ytterligare två påtagliga bönesvar.
    Det är så jag vandrar tillsammans men Fadern och Sonen och den Helige Ande. Far Väl Härmed tackar jag för mig för denna gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bert: Har känt dig så länge och vet vad du går för. Du är en ödmjuk Herrens tjänare Gläd dig när folk talar illa om dig.......Ty du har stor lön i himlen. Vad vid gott mod ty Jesus går vid din sida. Önskar dig Jesu rikedomar och en fridfull natt med familj. Hälsa till Anna och "Kobolt" hahaaa. Kram.

      Radera
  58. Den blev inte så fridfull varmvattenberedaren ramlade ner jag trodde taket på utbygget föll ihop sådan smäll det blev i hela huset. Ja den lee själv är i farten. När man som du sätter en sten i rullning och jag då ger mig in och kommenterar så får man tåla att bli granskad men det har kommit väldigt mycket ut utav dessa båda inlägg du har gjort och jag kan bara konstatera att jag har fått mycket större insyn i Guds ord all ära till far i himlen . Paulus han var glad för att hemligheter i Guds ord uppenbaras för honom och jag kan bara hålla med honom. Det är stor nåd att man får vara med och du skall icke se ner på dig själv utan du är lika värdig som vem som helst för även du har Jesus vid din sida må väl

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bert:Kan se dig framför mig Hahaaa...Hoppas att allt löser sig till det bästa.
      Det är nåd utöver nåd att få vara med uti kampen. Att varna i kärlek för ljumheten som råder i landet...även om andra icke förstår. Ha en välsignad dag med varmvattenberedaren Goe Klem

      Radera