onsdag 14 januari 2015

VET EJ VARFÖR...?


Vet ej varför...
mina tankar går till min döda kusin, denna afton ?

Hon hade ett helvete på denna jord redan från början.

 Mobbad redan i småskolan..
Det ena ledde till det andra..

Hamnade i nattens skuggor och dog som blandmissbrukare i unga år.

Hon lämnade efter sig en diktbok.
Ty hon hade en dröm inom sig,
som hon tyvärr aldrig hann att nå.

Hon skrev :

MIN DRÖM.

En dag ska jag kliva på
ett tåg som går
till drömmarnas stad.

Där bland sagor och fantasier
ska jag bygga mig en bro
av lycka och gemenskap.

Under bron forsar mitt hav
av passion och längtan fram.

På andra sidan står mitt hus
det har jag drömt ihop alldeles själv.

Kärleken är mitt virke.
Hopp är spiken,
och glädjen är min hammare.



Tänk hur ett liv med längtan kan gestalta sig.

Åter igen, vet jag ej efter alla dessa år varför hon gör sig påmind.

Men ett vet jag.

Det är många som lider nöd där ute.......

Tänker på alla när jag har fått nåd att ligga i en varm bädd om natten,
på alla dem som inte har någonstans att gå

Alla utslagna som fryser och hungrar

Vad gör vi kristna för dem ?


Gå då utanför lägret, och bär Jesu kärlek !

Önskar Guds Välsignelser / Vanja.

12 kommentarer:

  1. Nu har hennes dröm gått i uppfyllelse Hon har fått de hus hon drömt fast ännu bättre ty vad inget öga set och vad ingen tanke kunna tänka de har Gud berett åt dem som älskar honom. Och hennes dikter gör att hon åtnjuter stor lön i himlen därför att de lever för dem som läser det.
    Önskar Guds frid och välsignelse över dig och din familj barn och barnbarn
    Bert

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Bert. Önskar dig ed familj det samma.

      Radera
  2. När jag stod i begrepp att göra min sedvanliga resa till Polen med julklappar till alla barn ca 350 st så kom tanken till mig jag är alldeles tom jag har inget att komma med. Jag hade inte heller varit så duktig på att bedja jag hade varit slö helt enkelt.Men min käre far i himmlen han är inte slö han visste vad jag behövde.Dan innan på morgonen då jag skulle åka iväg kom han med sitt ord och när han uppenbarar sitt ord då förstår man direkt utan någon teologisk kunskap . Jag fick ordet gör bättring ty himmelriket är nära , vem var det som skulle göra bättring jo jag, vad i bestod bättringen jo att tro, tro på Guds ord precis som det står och de vår Fader uppenbarar.
    Som kristna skall vi inte hålla på med vad Gud menar han menar precis vad han har sagt och han vill lära oss att förstå genom den Helige Ande vad vi läser och det var detta jag förstod att bättringen gällde mej själv bättringen gäller inte de som står utanför tron utan de som har fått tron planterad i sitt hjärta. För bibelen säger hur skall jag kunna tro om ingen predikar vad skall vi predika ju Guds ord inte våra uppfattningar om ordet utan de den Helige Ande upplyser dej om ty sa Jesus av mig skall han taga och undervisa er om.Igår hade jag samtal med en man han hade varit på flera möten han hade blivit lovad att han skulle bli helad från sin värk han hade blivit lovad att han när han kom hem från ett möte skulle vara fullkomligt frisk ifrån sitt handikap besvikelsen var stor för inget hade hänt. Det är så gott att kunna trösta dessa som har blivit lurade genom att säga att en sak kan vi konstatera att hade det varit Jesus som hade lovat det så hade han varit frisk men ibland har Gud andra planer som vi inte kan förstå. Jag tror på helande i dess fulla mått för Jesus har makten.
    Jag kunde under hela denna resa komma med ett budskap om nåd och frid och glädje åt alla de som tog emot Guds ord vid varje tillfälle och jag vet också att de ord som blev utsänt vid dessa olika tillfällen kommer att bära frukt , för jag hade fått lära mig min läxa och rätta mig därefter. Så slutklämmen blir låt oss sluta att ha uppfattningar om varandras frälsning låt oss inte splittra som en del gör låt oss församla istället låt oss inte förtrycka varandra utan låt oss uppmuntra varandra låt oss inte binda varandra utan låt oss uppmuntra varandra till frihet och låt oss älska varandra av broderlig kärlek och uppmuntra varandra till kärlek och goda gärningar istället.
    Tack Annika för de du skriver
    Och över alla de som läser dessa ord önskar jag Guds frid som övergår allt förstånd

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bert: Jag har också fått gå igenom mycket under min vandring, men det har endast varit till uppbyggnad och fört mig ännu mer närmare Jesus.Vem bryr sig om människolagar, när man har en relation och en direktkontakt med Herren ?
      Tack för det du skriver och jag håller med Jonna fullt i det hon skriver :
      Att kärleken är mitt virke
      Hopp är spiken och glädje min hammare. Allt gott i Herren önskar jag dig och familj

      Radera
    2. Ja jag vet hur tufft du haft det , men du har bevarat tron. Det är ca 30 år sen vi träffades första gången , det var på ett möte i Vetlanda friförsamling . Det har flutigt många broar under vattnet sen dess.

      Radera
    3. Bert:Det är icke broarna som flyter, utan vattnet...Hahaaaa...Förlåt att jag skrattar, men det är inte illa menat. Kan se bilden framför mig. Allt gott och ha en fridsam helg.

      Radera
    4. Jag skrev det medvetet när det kom till mig.

      Radera
  3. Vilken fin dikt du delade från din kusin! Åh, vilka drömmar hon hade, tänk om de hade fått bli verklighet också i detta livet för henne. Dikter säger så mycket, jag älskade också att skriva dikter från tonåren och framåt, det är så gott att få forma sin längtan genom orden.
    Tack också till Bert som skrev så välsignat och delade sin berättelse.

    Stor kram till dig Vanja och tack för dina inlägg som alltid ger mig tankar som får mig att tänka efter och rannsaka mig. Den betyder så mycket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Myrra: Har själv suttit och skrivit dikter, men slängt dem sedan tyvärr.
      Men du har ju skrivit böcker och jag blev djup gripen av dem. Du har haft det tufft i livet du med. Men man stärks och får kraft när man är på hemväg...
      Önskar dig en underbar helg tillsammans med Jesus. Kramar.

      Radera
  4. Kära Annika! Jag tror att dina tankar gick till din döda kusin därför att du har sådant hjärta för de svaga! Kanske hade du den dagen mött på någon av de "minsta"! <3 Många, många är de som har det som hon (din kusin) hade det... många som redan i barnaåren har ett helvete på jorden, då de ju borde vara trygga och allt igenom älskade! Åh om de alla funne glädjen, hoppet, styrkan och tryggheten i att vandra med Jesus och få erfara den kärlek Han har att ge!

    Herren välsigne dig!
    KRAAAMAR!!!
    // Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin: Ja, jag har hjärta för dem. Jag möter en hel del som jag får en pratstund med. Att lyssna är A och O. Inte komma och "slå en bibel i huvudet" och säga att så här är det, och så här måste du göra. Ty Herren själv tar hand om människor på sitt eget vis.Önskar dig en välsignad helg. Kramar från mig.

      Radera
    2. Ja, det är sant! Att ge av vår tid till människor är ett värdefullt sätt att tjäna Herren! Att lyssna in om och när det är lämpligt att ge tröst med ord ur Bibeln, utan att som du skriver "slå den i huvudet" på en människa i nöd.
      Att utan att vara högmodiga eller påtvingande, berätta för människor som undrar varifrån vi hämtar kraft, är ett sätt att så frön som sedan kan växa till tro i en människas hjärta.
      Kram fina Annika!
      // Karin

      Radera