tisdag 24 juni 2014

LOSSA KOPPLET...


Ett vittnesbörd från Nova och mig...

Min hund Nova har givit mig otroliga vittnesbörd
genom våra turer genom skog och mark.

När hon var kopplad, hade jag makt att styra...

Men jag släppte henne lös
och hon fick springa helt fritt på gröna ängar...

Faror lurade överallt...
Men hon fick fria tyglar att upptäcka det själv...

Tyvärr har man fördummat människan
så pass att koppel måste finnas.
Du kan icke göra någonting längre utan en personlig tränare...

Vart är vi människor på väg ?

Var och en har sin stig att trampa...
Min består av : utan koppel.

Visst lurar det faror under vägen,
men mitt förhållande till Jesus är :

Precis som i Novas fall här på fotot...
Man springer tillbaka och blir en erfarenhet rikare...

Tänk vilken omsorg Herren Jesus har om oss alla.

Varför tvivla du ?

Släpp kopplet!

Var fri ty Herren har omsorg om dig.

Hans omsorg ligger icke i människohänder,
förlita dig på mig säger Herren, Herren.......

44 kommentarer:

  1. Framför allt skall vi inte vara bundna utav människor som vill styra och ställa i ens liv.Det kan lätt bli de får du inte göra dem skall vi inte beblanda oss med o s v. Jag är bunden fast vid Jesus bunden fast med kärleksband. Intet mäktar nu att skilja mig ifrån hans starka hand hans är nu min hela vilja jag är hans ett ringa barn. Jag av nåd är härligt frälsad friad utur satans garn. Han sa följa mig så skall jag göra eder till människofiskare och det är vi av fri vilja.

    SvaraRadera
  2. Mycket bra skrivet Bert osså Arvid. Låt bara repen till altaret vara både många och kraftiga, så blir vi verkligen fria, ja syndens makt tar slut i våra liv. Kristi liv strålar fram och vår syndakropp tillintetgörs mer och mer.

    SvaraRadera
  3. Ja de banden har inte jag kunnat bygga upp men har jag bara bestämt mig från djupet av mitt hjärta så tar Jesus hand om resten.repet kring altaret kan låta avskräckande för där är jag av fri vilja och jag kan när som helst lämna av fri vilja men om jag lämnar får jag själv ta koncekvensen av mitt val. Och det är bara synden om jag släpper in den som skiljer oss från Kristi kärlek och det är viktigt att komma ihåg det så vi inte drar in våra fel och brister för våra fel och brister är inte detsamma som synd. Men om vi vandrar i ljuset som han är ljuset då har vi gemenskap med varandra Jesus och jag och hans blod utför en ständig reningsprocess i mitt liv.Jag är bunden fast vid Jesus inte med några eller många kraftiga rep utan av fri vilja.Detta innebär att jag får göra precis vad jag vill men jag vill inte det är att vara fri inte av fruktan utan av glädje och ju mer Guds som vilja får ta plats i mitt liv dessmer utav välsignelse får jag ta del av. Paulus skriver jag har kämpat den goda kampen och det begär jag icke av andra men jag önskar att jag själv kan göra det så hjälp mig Gud Fader Gud Son Gud Helige Ande AMEN

    SvaraRadera
  4. Anonym:Förlåt att jag avbryter : Koppel /frihet.? Hela livet utgår ifrån lösa band. Det är du själv som väljer./ Ingen annan kan göra det för dig eller åt dig,, eftersom du är fri i tanke och handling.
    Altare, skriver du.. Anonym.. ? .Är det svårt att säga JESUS ?

    SvaraRadera
  5. Bert : Bunden är ett negativt ord. Men jag förstår innebörden...Kärlekens band.
    "jag" är härligt frälst och sedan döpt med bibliskt dop.
    Lever fritt i Kanans land....Halleluja Jesus är min vän och Guds Ande leder oss på väg till himmelen...Kram och välsignelser.

    SvaraRadera
  6. Ja - Frihet, utan band! Jag tycker Jesus gav oss ett härligt exempel när han planterade kunskapens träd mitt i lustgården, utan några avspärrningar. Adam och Eva visste Hans vilja och vad han förmanat, men de hade möjlighet att välja det motsatta.
    Jag själv har aldrig upplevt större frihet än sedan jag lämnade mitt liv till Jesus. Tack Jesus!
    Du beskrev det så fint med Nova, jag förstår att ni har underbara stunder på era promenader :-)
    Många kramar till dig min vän.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Myrra : Tack för kloka ord. Många kära kramar tillbaka

      Radera
  7. Helt riktigt fyrboken, där Anden är, där är frihet. Frågan är ju alltid hur vi använder friheten. Det finns två alternativ; till det goda eller onda. Frihet till att låta bli att synda! Frihet till att gå två mil med en som tvingar dig till att gå en mil med honom!

    SvaraRadera
  8. Anonym: I den frihet Jesus ger oss finns inget val mellan ont och gott.Man strävar efter det goda och är på vakt mot lögn, förtal och falska profeter.. Märk väl strävar, eftersom man ändå aldrig blir fullkomlig här i jordelivet.

    "Frihet till att låta bli att synda! Frihet till att gå två mil med en som tvingar dig till att gå en mil med honom!".
    Kan du utveckla; förstår inte vad menar.

    SvaraRadera
  9. Allt vi gör, visar vad vi tror på.

    SvaraRadera
  10. Anonym: Håller med. Det är inte ordet (människors ord) som räknas, utan handlingen.

    SvaraRadera
  11. Ord är handling, gärning. Ett fult ord till någon - en ond gärning. Likaså tanke.

    SvaraRadera
  12. Anonym: Tack vare vår otillräcklighet som människor finns det ingen människa där ord och handling sammanfaller helt och fullt. Naturligtvis är idealtillståndet ett likhetstecken mellan ord man säger och handling i enlighet med dem. Vi brister mer eller mindre alla i detta avseende, men vår strävan är att närma sig detta ideal.

    Den ende där ordet sammanfaller helt med handlingen är Herren själv, och den människa som påstår sig uppnått det stadiet här på jorden och likställer sig med Herren är en falsk profet.

    SvaraRadera
  13. Det stämmer Bjarne. Men vi kan vara fullkomliga, så långt vi har kommit på vägen. Där vi inte har ljus, på de områden syndar vi fortfarande, i det är vi oskyldiga. Men när vi vet, och gör det onda, då syndar vi medvetet.

    SvaraRadera
  14. De vi inte har ljus över kan vi aldrig synda i , den som har tagit emot Jesus som sin frälsare är frigjord ifrån synden Paulus skriver att vi skall hålla före att vi är frigjorda ifrån synden och det är icke genom våra gärningar utan genom Jesus död och uppståndelse då han naglade fast och besegrade synden och döden på korset.Eftersom jag är frälst så är jag ingen syndare längre men jag har inte blivit frälst från mina fel och brister men jag har blivit befriad ifrån synden och syndens makt att bedraga. Mina fel och brister har Gud Fader Gud Son Gud Helige Ande aldrig haft bekymmer med det är synden som utestänger oss från gemenskapen med himlen och det är den han befriar oss ifrån när vi säger ja till Jesus tänk vad enkelt. På en atomos blir vi fullvärdiga medlemmar till Guds rike både här på Jorden och himlen.

    SvaraRadera
  15. Anonym: vem gör det onda och syndar medvetet som har Jesus i sitt hjärta? För mig går det inte ihop. Vore intressant om du ville ge ett exempel på detta.

    Bert: tack för ditt klargörande inlägg.

    SvaraRadera
  16. Vi bär på syndakroppen, även när vi har tagit emot Jesus. Därför blir vi frestade. Här är ett exempel. Tänk på vad som hände i Knutby. De trodde på Jesus, men syndade. Troende idag blir irriterade, och tycker bara det är mänskligt. Man syndar och bortförklarar det hela i tillägg! Skam och skandal. Guds Ord säger att våra gärningar har mycket stor betydelse. Upp.boken, 22, 12. Låt oss göra det goda!

    SvaraRadera
  17. Anonym: Hade de i Knutby verkligen trott på Jesus, hade det som hände aldrig hänt.
    Falska profeter förledde många i församlingen.

    SvaraRadera
  18. Ja, så är det. Man tror, men hatar de lidanden som verklig tro för oss Inn i. Man ger efter för synden, istället för att lida och dö med Kristus. Där dör egoismen, penningbegäret, maktbegäret, hämndlustan, vredesutbrott osv. Möjligen är det brist på sann kristen förståelse i de flesta församlingar idag; därför så mycket synd och elände.

    SvaraRadera
  19. Om vi vandrar i ljuset som han är ljuset då har vi gemenskap varandra Jesus och jag och hans blod renar ifrån all synd. När du skriver att vi bär på syndakroppen så innebär det att du inte tror att Jesus kan rena och helga oss så att vi kan vandra mot fullkomligheten. Jag bär inte på någon syndakropp visst är min jordiska kropp lagd under förgängligheten men skall vi nu tro vad som står skrivet så är det som jag skrev tidigare att vi skall inte framhålla att vi är syndare utan att vi är frigjorda från synden och det är inte min förtjänst utan Jesus som vann en fullkomlig seger och naglade fast min syndakropp på korset så den behöver jag inte bära så framt jag icke vill. Om någon är i Kristus är han en ny skapelse det gamla är förgånget något nytt har kommit.Detta är inget som vi kan förtjäna detta är uteslutande Gud stora NÅD och NÅD utöver NÅD . Så min vän Anonym lämna nu syndakroppen där den hör hemma på korset och ta inte ner den därifrån och kom på så ,sätt ut i friheten. Och se inte på andra kristna utan se på Jesus Paulus han skrivet i slutet av sitt liv Jag har kämpat den goda kampen och det kan vi också göra jag har fullbordat mitt lopp och det kan vi också göra , jag har bevarat tron och det kan vi också få göra för det vill Jesus hjälpa oss med.När jag blev frälst för 47 år sen . 14 dagar efter min frälsning en kväll då böjde jag mina knän vid min säng och lade fram det som jag hade på mitt hjärta till Jesus jag hade en längtan som jag ville att han skulle uppfylla, jag bad. Jesus när jag en gång kommer inför din tron och får möta dig så vill jag höra din röst säga : väl gjort du gode och trogne tjänare gå in i din herres glädje Men sa jag de klara inte jag själv Jesus då måste hjälpa mig och han har inte svikit mig på en enda punkt men också detta är nåd. Därför lever icke mer jag utan Kristus lever i mig och genom mig allt utav bara nåd.Den bästa gärning du kan göra är att låta Jesus ta full kontroll över dit liv.

    SvaraRadera
  20. Hade vi ingen syndakropp, skulle vi fara ögonblickligen till himmelen. Vi skulle inte bli frestade heller. Synden i köttet har vi, så länge vi är här på jorden. Men vi kan genom den Helige Andes kraft, alltid segra i frestelsen.

    SvaraRadera
  21. Om du vill ha din syndakropp kvar kan inte jag hindra dig . För min del har lämnat den åt Jesus och han har förvandlat den jordiska kropp som jag lever i till en ny skapelse där han har tagit sin boning och där får inte synden plats för eftersom Jesus bor i mig håller han mig ren ifrån synden.Vi är inte fullkomliga men det är inte detsamma som att vi har synden kvar i våra liv. Om det du säger är sant skulle det innebär att Jesus inte har fullständig makt att förlåta och befria oss ifrån synden. Du skriver att vi har synden i köttet jag hävdar att vi är fria ifrån synden även i köttet redan här på.jorden däremot är vi icke fria ifrån våra fel och brister men det är inte detsamma som synd.Synd stänger oss ute ifrån himlen men det gör inte våra fel och brister. Om vi har synd i våra hjärtan så kan inte Gud höra oss när vi beder därför förlåter han oss först och renar oss om vi vill därefter hör han oss när vi beder.Läs rom 8. Vi måste tro det som står, och tro som det står. Om vi håller på för mycket och tror att vi är kvar i synden så får vi aldrig uppleva frigörelsens sötma.Pröva det jag skriver inför ordet och bönen så skall du få se.Detta är inte efter förtjänst utan efter Guds NÅD.

    SvaraRadera
  22. Paulus hade synd i köttet. Rom.7,20. Hur skulle vi kunna dö bort ifrån något vi inte har? 1.Petrus 2,24. Vilken Bibel har du Bert?

    SvaraRadera
  23. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  24. De flesta troende blir i den första frälsningen, få går vidare, och blir frälsta i och genom Kristi liv. Det ser vi tydligt. Rom.5,10.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kära Anonym : Den första frälsningen skriver du ? Antingen är man väl frälst eller icke. Det verkar som du blivit djupt sårad och fastnat.., någonstans på din vandring. Du finns i mitt hjärta och jag ber för dig. Ty du är betydelsefull.
      Önskar dig en välsignad fortsatt dag. Kram

      Radera
  25. Ja det är så sant Annika och vidare står det i fil 3:16 så vit vi hava hunnit något framåt så låt oss vandra vidare på samma väg . Ja du anonym du är som Annika betydelsefull för Gudsrikes framgång för om hon inte hade skrivit detta inlägg så hade vi aldrig haft denna skriftväxling med varandra i vilket jag också lär mig väldigt mycket. Och vi måste alla se till så att inte den onde får oss att stanna upp eller fastna i tankebyggnader utan utvecklas i vår tro.

    SvaraRadera
  26. Det är frivilligt att gå vidare. Det finns djup på frälsningens väg. Utan död över självlivet, inget liv. Guds ord kan tolkas till egen fördel, eller till sann frälsning ifrån synden. Lycka till.

    SvaraRadera
  27. Anonym: Lycka till på din stig önskar jag dig.
    "Egen fördel", "sann frälsning" skriver du. Motsäger detta varann?
    Det är underbart att lägga sig ner inför Herren och låta han forma ens liv.
    Det är ett glädjens beslut och inget tvång eller börda.
    Det är en fördel för både mig och Herren.

    Är man frälst en gång finns ingen väg tillbaka till ens gamla liv för då är man inte frälst. Man har lagt ner sina bördor och fått syndernas förlåtelse, vilket innebär att man gör så gott man kan att vandra i Jesus fotspår i syfte att göra goda gärningar.

    Att i allt likna Jesus här på jorden är en omöjlighet för oss ofullkomliga människor. Du kan inte, hur du än försöker, nå upp till Jesus allmakt. Om man tror sig kunna uppnå detta är man en falsk profet.

    En gång frälst, alltid frälst. Bördorna och synderna förlåtna. Sedan kan vägen kantas av ros och törnen, som för alla andra kristna. Det som gäller är att utvecklas och försöka följa Herrens fotspår så gott det går.

    Frid över dig, Anonym.

    SvaraRadera
  28. Jesus är dörren. I dörren tar man först imot syndarnas förlåtelse. Därefter andedopet. Sedan är man redo att gå på vägen. Det första man möter på vägen är Andens krav på lydnad. Detta krav leder till lidande i köttet. Genom trons lydnad i detta, omskapas lidandet till glädje och salighet. Att Jesus har gått vägen för oss, så att vi ska slippa, är lögn.

    SvaraRadera
  29. Anonym: Gläder mig att du funnit din rätta väg och anden. Tråden avslutad för min del.

    SvaraRadera
  30. Det är inte min rätta väg, men den väg Jesus öppnade för oss alla. Vägen genom köttet. Prisat vare Herren. All ära till honom.

    SvaraRadera
  31. Du glömde troende dopet där man begraver den gamla människan.

    SvaraRadera
  32. Vad skall du med dopet om det inte finns synd i ditt kött? Det finns ju inget att begrava.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym : Genom blodet, vattnet och Anden blir du Jesu kristi brud. Det är bibelns klara lära. Guds välsignelse till dig.

      Radera
  33. Anden visar oss vår synd, som vi inte har sett, ger kraft att segra över synden. Vattnet, erkänna synden och få syndarnas förlåtelse (för den som vandra i mörkret, gör djävulens gärningar). Blodet, den inre rening, helgelse, syndakroppens dödande mer och mer.

    SvaraRadera
  34. Anonym : Förstår icke din inställning, du skriver ganska osammanhängande och har icke en klar linje ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym : När den ene säger : Jag håller mig till Paulus, och den andre säger : Jag håller mig till Apolloss...
      ären I icken då lika hopen av människor.... Själv håller jag mig till Jesus. Läs 1 kor. Kap-3

      Radera
  35. Jag är otydlig, det stämmer. Vill du att jag slutar här?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym : Du får gärna fortsätta. Vi har vår fria vilja vet du :)

      Radera
  36. Det är härligt att du håller dig till Jesus. Vi kan inte lita på någon människa eller församling. Det största är, när Jesus uppenbarar sig i vårt kött.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym : Vad håller du dig till ?

      Radera
  37. Vi har kanske missuppfattat varandra när jag talar om att man är syndfri så menar jag att det blev jag när jag överlämnade mitt liv till Jesus och då han förlät alla mina synder och då är de förlåtna och utplånade.När man blir döpt då begraver ,man den gamla människan och man får uppleva den nya skapelsen i sin fullhet tillsammans med den Heliga Ande.
    För biblen säger att om någon säger att han inte har syndat då bedrager man sig själv men om vi bekänner våra synder inför Jesus då förlåter han allt och därefter skall vi framhålla att synden icke har makt i våra liv ifall vi håller fast vid hoppets bekännelse och när Paulus skriver om sitt kött i rom då menar han att det fanns ett liv i köttet
    innan han blev frälst och ett liv i Anden efter han blev frälst just i det mänskliga och kroppsliga köttet men de bär vi ju med oss men utan synd.
    Lidandet de uppenbarat sig i de liv vi lever när vi lever det för Jesus de lidande som Paulus fick uppleva berodde på största delen på att han höll fast vid att hedningarna inte behövde omskäras.Det går inte att bestämma sig för att nu skall jag gå ut och lida för Jesus så fungerar det inte. Vi kan visst lita på människor och även en församling det vore ju skam annars så dålig är inte den frälsning som jag har fått ta del av. Jag känner Annika väldigt väl och jag litar på henne som människa och vän må väl.

    SvaraRadera
  38. Jag håller mig till allt Guds Ord. Det är sant, det befriar, det omskapar, det förvandlar, det blir liv, när vi tror på det som ett barn, av hela hjärtat. Att leva Guds Ord, är det bästa vi kan göra här på jorden. Mista mitt eget, härska över synden, göra det goda, mot alla, hela tiden, dygnet runt.

    SvaraRadera