söndag 1 juni 2014

GODE GUD HJÄLP OSS...

Tragiskt men sant.

Detta är ett av många program
inom de så kallade "frikyrkorna" idag
som vill locka till sig fler medlemmar...
Här där jag bor har dom även ett så kallat : "gubbdagis" i en av kyrkorna,
och agendan sträcker sig redan fram till oktober..?

Vad är detta och stackars gubbar ...
Vad är det för påfund att dela in människor i åldersgrupper.
Alla har vi tillsammans något att tillföra eller...?


Hur kan man redan veta ett halvår innan vad Gud vill ?

Vad säger detta till en nedbruten, och förtvivlad sökande människa ?

Vart tog Guds ord vägen?
Vad vill man uppnå när man slängt ut Jesus, och tagit in New age istället...?

Jo, människan vill förhärliga sig själv, och stå i centrum med villoläror.

Kanske vore bättre med en kvarnsten om halsen på dessa ledare...?

ÄR DET ICKE DAGS ATT SVERIGE VAKNAR UPP UR SIN LJUMHET !

En hel generation av ungdomar lider av psykiska sjukdomar.

Vad är det vi som kristna erbjuder ?

Det gamla evangelium är lika nytt, sant även idag !

Jesus sa : Gå ut och predika evangelium över hela världen.
Det är endast det som håller och bär.

Så vakna upp medans tid fortfarande finns,
och se med Jesu ögon på människorna.

Skall det bli några stjärnor i kronan jag får,
när jag avlagt min jordiska skrud.......?








55 kommentarer:

  1. Annika: Man vet inte om man skall skratta eller gråta, men det här den "moderna" form man bedriver människofiske mellan olika församlingar idag. Heliga danser, meditation,kreativt skapande, raw-food, ekologisk vegetarisk mat och Faire Trade-produkter. Vad jag vet utövade inte Herren "heliga danser", åt ekologiskt odlad mat eller köpte Faire Trade-produkter. Det står naturligtvis inte heller något om detta i Bibeln vare sig i GT eller NT.

    Detta nya New-Age-kit här inte hemma någonstans i Herrens hus, och om man är riktigt intresserad av denna avgudadyrkan kan man ta en tur till Växjö domkyrka som bjuder på ett riktigt New Age-skräckexempel bland många andra i form av en dödskalle i glas på en hedersplats mitt i kyrkan.

    Fotspåren av Jesus bleknar bort sakta men säkert i dagens kristendom i detta land. Dessvärre tyder inget på att en ändring är på gång, men det jäser på sina håll...
    den förträngda längtan efter sanningen och Jesu närvaro i kristenheten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bjarne: Det finns faktiskt en dans i Anden som det står skrivit om i bibeln, men tyvärr är det idag en dålig "kopia" av den, eftersom de dansar i sitt eget kött.
      I Uppsala domkyrka låg även "dödskallar" ingraverade på vissa gravar, som jag stod frågande inför ?
      Mitt koncept nu för tiden handlar om, människor på gator och gränder, eftersom kyrkorna har glömt bort det som Jesus lade på våra alla hjärtan...
      Fotspåren har bleknat precis som du skriver...
      Vi får hoppas och tro i vår litenhet, att vi kan rädda någon...
      Gud välsigne dig Bjarne.

      Radera
    2. Hej Bjarne!
      För min del ser jag inget fel i ekologiskt odlad och vegeterisk mat! Äter gärna giftfritt och grönt, men jag är inte vegetarian. Älskar fisk! Dock hänger inte frälsningen på vad vi äter. Jesus förklarade ju all mat ren! Fairtrade gillar jag, eftersom de förbättrar arbets- och levnadsvillkoren för människor! På Jesus tid här på jorden var nog dessa begrepp såväl okända som överflödiga. Jag inbillar mig att Jesus skulle gillat ekologiskt och fairtrade! :) Men oavsett om jag handlar ekologiskt och/eller fairtrade eller inte så beror inte min frälsning på det heller! Av Guds nåd är vi frälsta!


      Gud välsigne dig!
      // Karin

      Radera
    3. Karin: Ser heller inget fel med ekologisk mat eller Fairtrade. Felen som jag skrev i mitt svar på Annikas inlägg är att jag anser det inte har att göra med Jesus och hans förkunnelse, samt att en del församlingar ägnar sin tid åt människofiske med fel bete.

      F.ö. har du helt rätt i att Fairtrade säkerligen inte var något Jesus höll på med, och knappaste ekologisk mat heller :)
      Frid.

      Radera
    4. Annika: Ja, andedansen finns, tänkte inte på det. Men vad skulle dessa heliga danser vara av för art under det paraplyet som bilden visar? Har svårt att tänka andedans i kristen mening när man ser den skylten.
      Vad Uppsala domkyrka beträffar så är de flesta av domkyrkornas grund lagda på medeltiden. Då fick de allra högsta och rika gravplatser inom kyrkans hägn, mestadels på golvet, medans de mindre bemedlade fick ligga utanför kyrkan på kyrkogården. Dessa höga herrar och ledare satte som symbol på sina gravstenar, såvida de var frimurare, en dödskalle med två korslagda knotor under.

      Det kan vara en förklaring, men som sagt: inte i Jesus anda heller. Tvärtom är ju Jesus de fattigas och svagas beskyddare, och denna överhöghet som vilar i kyrkovalven har säkert tagit ut sin lön i förskott.

      Guds frid till dig Annika

      Radera
    5. Som jag skrev till Annika; Att de lockar med ekologiskt och fairtrade ser jag som sagt inte som ngt fel. Dock är det ju viktigt att de serverar det sanna evangeliet!

      Som jag ser det är vi överens! :)
      Ha en fin söndagkväll i Jesu närhet!
      Frid!
      // Karin

      Radera
  2. Jag säger amen, till det du skrivit här kära Annika! New age smyger sig inte in längre, utan kliver in med storstövlarna på! Även i frikyrkor! Det vilar ett stort ansvar på oss som kristna och inte minst på kyrkliga ledare att vaka över detta, så att inte människor som söker efter det sanna evangeliet går förlorade! Människor blir som bekant inte frälsta av att kyrkorna anpassar Bibeln efter världen, kyrkorna måste anpassa sin verksamhet efter Bibeln! Jesus är vägen, sanningen och livet! Ingen kommer till Fadern utom genom Honom!
    Herrens välsignelser!
    KRAAAM!!!
    // Karin

    SvaraRadera
  3. Karin :Min undran är "oekologiskt eller ekologiskt" som icke har ett dugg med Jesus att göra är : Vad gör vi med alla människor som står i en "lång kö och ropar" efter ett rättesnöre..`Hur bemöter vi alla varandra ? Helt rätt Karin, att vägen, sanningen och livet är Jesu väg.. Ha det så gott i Jesu namn Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att de lockar med ekologiskt och fairtrade ser jag inte som ngt fel. Dock är det ju viktigt att de serverar det sanna evangeliet!

      Som jag ser det är vi överens! :)
      Ha det gott du också, tillsammans med Jesus!
      KRAAAM!!! <3

      Radera
    2. Karin: Det handlar icke om lockelse från en sann kristen som älskar Jesus. Men var fanns JESUS i detta program ?
      Jesus är ingen lockelse, Han är en verklighet om man är villig att taga Honom i sitt hjärta. / Önskar Guds frid med kramar <3

      Radera
  4. Annika; Har du varit och kollat in hur de lagt upp det hela? Vet att här i närheten är det en i hälsokostbranchen som pysslar med new age och lockar människor in på fel spår.
    Nej, Jesus är ingen lockelse! Absolut att han är en verklighet! Jag håller fullständigt med dig! Men är detta en frikyrka eller vem är det som står för detta arrangemang?
    Jag vet att Sv K har försäljning av fairtradeprodukter litet raw food och liknande. Detta i sig är ju inte fel... Frågan är vad de serverar besökarna! Serverar de new age eller "serverar" de Jesus till sökande människor? Många som älskar Jesus riskerar ju också att gå vilse om de inte är på sin vakt och får information om vad new age, meditation mm handlar om.
    Guds frid och kramar tillbaka! <3
    // Karin

    SvaraRadera
  5. I detta fattas något viktigt. ....Gå ut och predika... Man lämnar bort något mycket viktigt som de flesta troende inte vill ha med; Matt.28, 20 ...lärande dem att hålla allt vad jag har befallt eder! Många predikar runt hela jorden, utan att följa Guds Ord. Låt oss inte glömma det som skall hållas, göras, hatas, glömmas, fruktas, älskas, osv.

    SvaraRadera
  6. Anonym: Helt riktigt. Det fattas i skylten som Annika lagt in, men inte i hennes tråd.

    SvaraRadera
  7. Innan du är för snabb på tangenten och dömer ut det sk "gubbdagiset" på platsen där du bor.Borde du inte ta reda på vad det är för något,och var det betyder/betytt för dom "gubbarna" som aldrig någonsin satt sin fot i kyrkan?

    SvaraRadera
  8. Hej Annika
    Ja, ibland undrar jag om vi kanske har för många aktiviteter i kyrkor och församlingar så det viktigaste som är själva missionsbefallningen som vi fick av Jesus inte får tillräckligt utrymme? Jag förstår att alla menar väl på sitt sätt när de ordnar med olika samlingar, men ser vi bakåt på forna tiders väckelser så var det ett rent budskap som gick ut. Det handlade om himmel eller helvete, om synd och frälsning, om förlåtelse och upprättelse. Vi insåg vårt behov av räddning och att vi behövde be Jesus om förlåtelse när vi konfronterades med det äkta, när Sanningens Ande kom oss riktigt nära. Det tror jag vi behöver mycket mer av idag eftersom tiden är knapp. Mycket pekar på att Jesus är nära, utanför dörren...

    Sänder stor kram till dig Annika. Guds välsignelse under en fin ny vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Myrra: Går man till kyrkan, så går man ju dit för att få andlig spis för själen, och inte åt köttet. Att Jesus står för dörren är uppenbart och detta som nu sker bland olika samfund är bara ett av många tecken innan brudeskaran hämtas...Tack för din fina kommentar och ha fin och välsignad vecka du med. Kramar.

      Radera
  9. Bjarne. Var i tråden hittar du Matteus 28, 20?

    SvaraRadera
  10. Anonym: Matteus 28;20 eller Matteus 28, 20? Antar du syftar på missionsbefallningen som börjar i vers 19?
    Den står nämnd i Annikas inlägg sjätte raden från slutet."Jesus sa : Gå ut och predika evangelium över hela världen.Det är endast det som håller och bär." Fyrbåken nämner också det i sitt inlägg plus du själv.

    Nu får du läsa inlägg och trådar själv i fortsättningen.

    SvaraRadera
  11. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helene : Tack och Amen till din kommentar. Gud välsigne dig.

      Radera
  12. I och med att svar uteblivet om din negativa syn på "gubbdagiset".Som du verka likställa med just överskriften till texten "tragiskt men sant".Så drar jag den slutsatsen att du just vet ingenting.Din slutsats drog du enbart av ordet "gubbdagis". Vidare så skriver du" vad är det för påfund att dela in människor i åldersgrupper".?Är det också ett konstigt påfund att åldersindela,söndagsskolan.juniorer,tonår mm.?Jag håller med dig att det dragits in mycket tokigt i kyrkan.Men var försiktig med att likställa new age.retreat,meditation mm. Med något som du inte vet.

    SvaraRadera
  13. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  14. Anonym: Gubbdagiset är för de manliga medlemmarna i den kyrkan. Tycker hela ordet är en nedvärdering av mannen.

    SvaraRadera
  15. Ibland så är det bra om man inser,och kan ta ett steg bakåt.Men dom tankarna verka avlägsna.Ni drar en slutsats på en verksamhet enbart på ett namn.Likställer den fredagsfrids new age,meditation,kreativt skapande mm.Och som faller under rubriken "Tragiskt men sant".Detta pga av ett ord som tycks nedvärdera hela mans-släktet.Indirekt så menar ni att det inte vilar någon välsignelse över denna sammankoms.Att det inte kommer någon god frukt av människor som aldrig annars skulle sätta sin fot i en kyrka.För det är ju "Tragiskt men sant".Vem har gett er detta mandat?.

    Skall avsluta med två rättelse:Annika skriver: "Gubbdagiset är för de manliga medlemmarna i den kyrkan" Vad har du fått det ifrån?. Ser du inte vad jag har skrivit innan?."människor som aldrig satt sin fot i kyrkan",lär väl troligtvis inte vara medlemmar.

    Helene Marguerite Petersson skriver:"så har den Bibliska Gudstjänstsordningen ingenting med åldersindelning att göra.
    " Ty de höllo sig alla tillsammans och var och en hade något särskilt att dela"

    I den versen finns väl inget tidsperspektiv.Att alla skulle vara tillsammans hela tiden.Det ena behöver väl inte utesluta det andra.




    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Anonym: Var får du dina mandat ifrån att "rätta" Annika och hennes syster? I den här tråden företräder du en syn där du tycker att det bra med diverse "moderniteter" inom kyrkans ram. Fine. Det råder fortfarande åsiktsfrihet i det här landet, men när någon gör anspråk på sanningen och tar sig mandat att rätta andras kristna tro är det hög tid att backa ett steg.

      Du företräder en syn på människofiske. Annika och hennes syster en annan till vilken jag ansluter mig helhjärtat.
      Lev i frid med din övertygelse, så lever vi med vår övertygelse.

      Radera
  16. Ursäkta mig om jag lägger mig i ännu en gång, men har ni blivit sams mamma å Annika? Har ni gjort upp nu? Och Bjarne, du försvarar plötsligt min mamma nu, som du sa skulle hålla sig borta ifrån dig. Har ni diskuterat er emellan och förlåtit varandra? Jättebra att ni har tagit tag i saken och gjort upp! Det ser fint ut!

    /John

    SvaraRadera
    Svar
    1. John: Jag försvarar sanningen oavsett person,och i denna tråd håller jag med både Annika och din mor..

      Radera
    2. John : Vad då sams ? Jag har aldrig varit ovän med din mor, min syster. men vi har kanske lite olika syn på saker och ting. Ingen är ju den andre lik. Och det måste respekteras. Ha det välsignat.

      Radera
  17. Även jag har med stor glädje noterat att "systrarna sångfågel" nu verkar ha blivit sams igen! :) <3

    KRAAAMAR!!!
    // Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förlåt mig Annika, att jag fått uppfattningen att ni inte varit på god fot med varandra, vilket jag varit ledsen över! Glad att jag tydligen haft fel! :) <3
      //Karin

      Radera
    2. Karin: Bra att du vet och slipper oroa dig.

      Radera
  18. Jag kan inte finna orden meditera eller meditation i Bibeln. Jag drar öronen åt mig då jag hör de orden i samma mening som orden Bibeln och kristen. En kristen kvinna sa en gång att hon inte tror att det kan skada att sitta i yogaställning och be till Gud. Hon läser även horoskop etc etc. Jag varnade för att öppna upp för mörkrets andemakter! Meditaion har sitt ursprung i hinduismen. Att deltaga i dylika aktiviteter betraktar jag som avguderi och jag aktar mig noga för att bejaka österländsk religion.

    Jesus är vägen, sanningen och livet! Ingen kommer till fadern utom genom Honom!

    // Karin

    SvaraRadera
  19. Jag behöver inga mandat till ifrågasätta människor som inte tagit reda på hur saker och ting ligger till.Utan endast drar sin slutsats på ett ord.Likställer och jämför med verksamheter som har new age mm på sitt program.Hade det stått "sammankomst för daglediga" så hade era röster inte höjts.Nu valdes ett annat ord.Ni vet givetvis vilket åldersspann det rör sej om också då,förmodar jag.likaså när en man är/blir/kallas/anses "gubbe".Och du Bjarne,var någostans har jag skrivit att jag företräder diverse "moderniteter" inom kyrkans ram?.Det jag skriver om är att ni inte kan döma ut något när ni inte känner till innehållet.Vem överhuvudtaget kan göra det?.Programbladet längst upp deklarerar tydligt deras innehåll.Som jag helt är emot.Men ordet "gubbdagis" eller "sammankomst för daglediga" eller något annat ord man kunde valt.Gör inte det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym : Gubbdagis...Hur klingar det ? Ord har stor betydelse i människors liv. Vad tycker ni män ?
      Vad är det man vill förmedla ?.Om du är insatt i "dagiset " så ge lite mer info då, om vad ni gör ? Jag är icke ute efter att döma människor, Ha det så gott.

      Radera
  20. Anonym: Ärligt talat: Jag vet faktiskt inte vad du menar överhuvudtaget.

    SvaraRadera
  21. Tror ingen man eller kvinna,gammal som ung. Har några invändningar om att ord och ords betydelse är viktiga.Likaså symboler och siffror.Det komiska i det hela blir när man klickar på"populära" inlägg här nedan.Där du i Jonas studio står och spelar/sjunger framför en poster/plansch på det Brittiska heavy metal bandet Iron Maiden.Din syster kommenterar med att det är fina bilder.Eller andra inlägg som verkligen älskar bilderna.Hur klingar det egentligen?Om jag inte ser helt fel så är det postern från deras skiva " The Number of the Beast". Jag kan informera att den låten väckte stor uppståndelse bland kristna, främst i USA.Pga att omslagsbilden föreställde Eddie som har slitit av Djävulens huvud.Minst sagt förbryllande.Men jag säger som du.Jag är icke ute efter att döma människor, Ha det så gott.

    Bjarne,Vad är det du inte förstår?. Du skriver att jag företräder en syn där jag tycker att det är bra med diverse "moderniteter" inom kyrkans ram.

    Än en gång.Var har jag skrivit och påstått det?.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bilderna som de menar är förmodligen borttagna eftersom någon har kommenterat hundar och nån flicka :S

      Radera
    2. Anonym: Vad antyder du? Förmodligen borttagna? Vilka bilder?Hundar och någon flicka? Citat på inlägget tack.
      Sitt inte här och svamla. Tänk på vad du säger.

      Annika har aldrig nånsin strukit ett inlägg. Hon tillåter såna som du att komma in och påstå saker utan grund. Så visa lite respekt för ovanlighetens skull:

      Lägg fram dina antydningar nu med citat eller också är du ett nättroll.
      Förstår mycket väl varför du är Anonym.

      Radera
    3. Du ska passa dig i fortsättningen Bjarne, jag vet vem du är.

      Radera
    4. Jag tar tillbaka det där, det var överdrivet men man blir så provocerad av dina uttalanden!!!!

      Radera
    5. Anonym:Oj då, vad rädd man blir. Ett litet hot som du inte menade?
      Verkligen kristet. Säger mer om dig än om mig.

      Radera
  22. http://vanjaandersson.blogspot.se/2011/07/en-underbar-kvall-i-jonas-studio.html

    "Att jag företräder en syn där jag tycker att det är bra med diverse "moderniteter" inom kyrkans ram.Vad någonstans skriver jag det?.Bjarne?.

    SvaraRadera
  23. Anonym: Håll dig det inlägg vi pratar om och inte fladdra runt i äldre trådar. I denna tråd försvarar du med näbbar och klor "gubbdagiset". Fanns det "gubbdagis på Jesu tid?

    SvaraRadera
  24. Jag ämnar att avsluta min tråd här.Jag känner ingen av er.Utan jag läser ibland vad som står skrivet på bloggen.Vanja själv skriver otroligt bra.Det tycker jag faktiskt.Allt håller jag inte med om.Vi är alla olika och olika saker i vårt bagage.Så inget konstigt i det.Mer konstigt när vissa av er likt rytande bjarnar reflekt mässigt försöker komma bloggaren till undsättning.Är det någon som skall utkräva respekt,och att jag inte svamlar.Så är det väl Vanja själv.Är det någon av er som förstår varför jag ens började kommentera inlägget?.Det verkar faktiskt inte så.Oavsett vad man tycker om ordet "gubbdagis".Oavsett vad man kan tänkas det förmedlar.Oavsett vad man tycker det klingar.Oavsett om man tycker det nedvärderar mannen.Så tycker jag det är fel att likställa med annonsen längst upp.Som klart och tydligt deklarerar sitt innehåll.Ingen av er här vet innehållet och vad det betyder för dom människorna som aldrig satt sin fot i kyrkan.Då borde försiktighetsprincipen gälla.Även för ordet "gubbdagis".

    SvaraRadera
  25. Bjarne, du har påstått att jag företräder en syn där jag tycker att det är bra med diverse "moderniteter" inom kyrkans ram.

    Du tycker jag antyder.
    Du tycker jag svamlar.
    Du tycker jag påstå saker utan grund.
    Du tycker jag gör anspråk på sanningen och tar sig mandat att rätta andras kristna tro.
    Du tycker jag företräder en syn på människofiske.
    Du tycker jag visar dålig respekt.

    Det var en diger lista.Ja jag kan både erkänna och inse att mitt tonläge blev högt.Det är ju därför jag ämnar avsluta mina kommentarer.Jag skall avsluta med en mini-liknelser.

    I fall jag är fika sugen.Så stannar jag till vid ett konditori.Jag vet av erfarenhet vilken verksamhet som bedrivs där.Alltså erbjuds det både goda tårtor,bullar och kakor av alla dess slag.Men en dag har ett namn/ord på konditori-skylten tillkommet.Det passar mig inte riktigt i smaken,om man säger så.Känner mig lite obekväm med det.Men bestämmer mig för att som alltid stanna till där.Jag var glad att jag inte tog mitt beslut efter mitt obehag av det nytillkomna ordet,på konditori-skylten.Samma verksamhet som innan.Samma goda erbjudande av enastående bakverk.Ett gott verk,helt enkelt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym: Jag tycker inget. Jag bara drar enkla slutsatser från det du skriver. Varken du ellerjag är felfria, och ibland kan ord missuppfattas. Att jag råkar ha samma uppfattning som Annika är inte konstigt. Men att jag på reflex kommer till hennes undsättning har du fått om bakfoten. Där måste jag rätta dig i all välmening.

      Du känner inte os som du påstår och en Anonym kan alltid skydda dig bakom detta. Du har säkert all anledning att förbli Anonym. Tråkigt att klimatet på nätet gått så långt att man inte vågar stå för sitt ord.
      Men tack för ett friskt meningsutbyte och var inte orolig. Annikas sajt verkar vara de Anonypas paradis.:)
      Gud vare med dig käre Anonym

      Radera
  26. Jag kan svara för mig själv, Skriver om det Herren lägger på mitt hjärta. / Och när det gäller Jonas studio så finns bilderna kvar. Ett gäng underbara killar som ej mött Jesus än. Har varit där några gånger och sjungit kristna sånger. Att möta människor och tala om Jesus så spelar det ingen roll vad som hänger på väggarna. Önskar er alla en fridfull god natt.

    SvaraRadera
  27. Skulle avslutat min tråd men gör ett tillägg.Bjarne,om man skall föra ett samtal eller en diskussion med dig.Måste du var noga med vad som skrivs och vad du läser in.I ditt senaste inlägg skriver du ."Du känner inte os som du påstår".När jag i mitt inlägg innan klart och tydligt skriver "Jag ämnar att avsluta min tråd här.Jag känner ingen av er"...Alltså "jag känner ingen av er"Eller menar du att min "vinkling" av er överensstämmer inte med eran självbild.?.Att jag skriver med signatur Anonym, har ingenting med att jag inte vågar stå för mitt ord.Jag håller med dig att man skall ha ett namn.Det blir både mer personligt och lättare att hålla isär vem som skriver vad.Något mer värde har inte ett namn på nätet.I princip skulle jag kunna skriva Arne eller Björne.Du skriver Bjarne som signatur.Men det säger mig ingenting vem du är.Jag skyddar mig inte mer bakom min signatur "Anonym" än vad du gör med "Bjarne".Hade vi endast kunnat kommenterat genom Facebook/Hotmail eller något annat.Och inte haft Anonym som en möjlighet.Så kanske vi hade kommit närmare vilka vi är.Om ens det.Oftast är det mycket besvärligare och mer känsligt när det skall kommenteras på en Kristen blogg.Du skriver vidare "I denna tråd försvarar du med näbbar och klor "gubbdagiset". Om jag vänder på det.Vad är det du/ni vänder er emot,när du/ni inte ens verkar veta innehållet?.Annika skriver själv ovan " Att möta människor och tala om Jesus så spelar det ingen roll vad som hänger på väggarna".Precis!!.Varför skulle då inte samma mening men i stort sett ett ord utbytt gälla.Och Bjarne,hur menar du.Menar du att saker och ting diskvalificerar sig om det inte fanns med på Jesu tid.Jag begriper inte heller när du skriver "jag tycker inget" utan drar bara enkla slutsatser.Det låter nästan som du går in här och skriver neutralt.Det kan man göra om det skulle handla om räknetal.1+1 blir 2 tex. När jag skrev mitt första inlägg var att jag "tyckte" något var satt i fel sammanhang.Sedan har det tyckts en hel del .Men visst,du har helt rätt Bjarne.Det enkla brukar vara det bästa.

    Ha det gott.

    SvaraRadera
  28. Anonym: Du ställer många viktiga frågor här på sin spets. Du tänker och reflekterar, vilket är bra. Kritiskt tänkande måste vara en beredskap för oss alla. Det lurar många onda makter runt hörnet här i världen.

    Man kan som du vrida och vända på allt som skrivs och tolka detta från sin egen ståndpunkt vilket vi väl alla gör mer eller mindre.Jag satt i samma båt innan jag insåg att ett alltför ingående navelskåderi( jag menar mig själv) inte leder nånstans.

    Angående Anonymsignaturer så håller jag inte med. Jag har angett namn, dvs det jag heter och med webadress (som inte är fejkad). Du kan via det söka min mail eller ev bloggar på nätet. Svårare med en Anonym. Jag kan förstå om vissa inte vill sätta ut sitt namn av olika anledningar med tanke på hur mycket skvaller och förtal det har varit på just Annikas sajt. Anledningarna till detta vill jag inte spekulera om.
    Kanske du har någon idé om detta?

    Till Anonymas klena tröst så går det även att spåra Anonyma såvida det blir tal om rena kränkningar. Vissa Anonyma inte är så okända som de tror.

    Om det skulle förhålla sig så att du "vet" och jag/vi "tycker" utan att veta vore det bra om du meddelade det du vet.

    Frid

    SvaraRadera
  29. Du frågar vad det kan vara som ligger bakom skvaller och förtal.Vad det är som "triggar" igång den företeelsen.Omedvetet tror jag du själv skrivit svaret i en mening här ovan.Det är således därför det bli både problematiskt och känsligt att kommentera på en kristen blogg.

    Du skriver angående tolkning från sin egen ståndpunkt:"Man kan som du vrida och vända på allt som skrivs och tolka detta från sin egen ståndpunkt vilket vi väl alla gör mer eller mindre. Jag satt i samma båt innan jag insåg att ett alltför ingående navelskåderi( jag menar mig själv) inte leder nånstans".

    "Jag satt i samma båt innan" Där har du en av anledningarna som "triggar" igång.Varför då? Jo,Du sätter dig själv att ha tolkningsföreträde.För dom som inte tolkar saker och ting som du gör nu.För dom som har en annan syn än vad du har nu.Sitter i en båt som du gjorde innan.En mindre upplyst båt sas.Och det kanske är sant.Men just det tror jag är en av anledningarna.Om du frågar mig.En strid om en ev sanning.

    Vem vågar kritisera någon som fått ett ord från Gud.Eller ett tilltal.Kanske en profetia över en människa.Vem vågar.Jo man håller tyst även om tilltal har gått till en själv.Men märkt att det fanns ingen sanning i det.

    Jo jag vet att varje anonym har ett IP nummer.Men man kan ha ett anonymiserat IP-nummer som krypterar vad man gör på Internet med en säker VPN-tunnel.Eller surfa på bibliotekets router,eller kanske grannens.Men jag kör med en hederlig "Anonym".

    Trevligt att språkas Bjarne.


    SvaraRadera
  30. Anomym: Varken du, jag eller någon annan sitter inne med tolkningsföreträde för den absoluta sanningen här i jordelivet och det har jag heller aldrig trott. Jag finner heller inget intresse av att dunka Bibeln i huvudet på någon annan med diverse lösryckta Bibelcitat. Var en må verka utefter Jesus ord på sitt sätt.
    Olika åsikter och samfund finns, och varför skall jag fördöma dem? Låt dem bli saliga på deras egen tro.
    Man går dit trivs bäst själv där man blir accepterad och tagen på allvar för den man är utan pekpinnar och åsiktstvång.

    Ingen är varken bättre eller sämre för den skull i mina ögon. Varför skulle jag sitta och hacka sönder en annan kristen blogg med diverse struntprat och lögner om jag skulle tycka annorlunda? Detta tilltag där man höjer sin domsrätt över andras liv här på jorden. Vilken fåfäng tanke, då bara Gud dömer oss en dag.

    Det enda jag vänder mot av hela mitt hjärta är ren skär lögn. Dessvärre har Annika fått, från mestadels Anonyma "kristna" bloggare, osanningar skrivna om henne här på hennes egen blogg. Var och en som läser bloggens inlägg må döma själva vem som angriper och t.o.m hotar ("Du ska passa dig i fortsättningen Bjarne, jag vet vem du är.") här i tråden ovan. Detta togs tillbaka senare och ok för mig. Det värsta har inte jag genomlidigt utan det är Annika själv.

    Det är osanningen som saluförs på Annikas blogg jag kommenterar och korrigerar jag när jag VET att trådsvaren just är lögner och byskvaller.
    Jag tänker aldrig låta mänskliga kluvna tungor få sprida sina lögner och bli upphöjda till sanningar när jag VET. Observera VET: alltså inget tyckande.
    Att inte reagera med sitt samvete och hjärta mot det oskicket, vore att stillatigande sitta och låta lögnen spridas och ställa till ännu mer fördärv än den redan gjort.

    Vad är man ute efter? Ärligt talat vill jag inte spekulera om det. Vad jag vet är detta: att allt är förgänglighet och kommer att svepas bort som damm under en storm en gång. Varför strida och kivas i all oändlighet?
    Varför kan inte belackarna nöja sig med sin egen förträfflighet, gå vidare med sitt liv och låta henne vara ifred från alla nedsättande kommentarer?

    Att kritisera profetior som människor fått från Herren är inte helt lätt som du säger. Många fina profeter har ju uppstått även i detta land utan att nämna några namn. De har bildat "framgångsrika" församlingar där medlemmarna styrts som får och att tänka fritt om Herren och ifrågasätta har inte varit ledstjärnan i dessa organisationer, vilken avhopp vittnar om. Jag anser att det ankommer en själv att avgöra bärigheten i dessa profetior. Ens inre känsla med ledning av Jesus är medicinen att avslöja falska profeter. Att många ledare idag vill sola sig i glansen av berömmelse och ta ut sin lön här på jorden vet både du och jag.

    Guds frid

    SvaraRadera