söndag 11 augusti 2013

LITEN ELLER STOR.......?

Guds Frid alla som läser denna blogg.
Ikväll har jag läst JOH. 3: 29 -36.

Brudgum är den som har bruden;
men brudgummens vän,
som står där och hör på honom,
han gläder sig storligen åt brudgummens röst.
Den glädjen är mig nu given i fullt mått

Det är såsom sig bör, att han växer till,
och att jag förminskas.
Den som kommer ovanifrån,
han är över alla,
den som är från jorden, och av jorden talar han.
Ja, den som kommer från himmelen, han är över alla,
och vad han har sett och hört, det vittnar han om;
och likväl tager ingen emot hans vittnesbörd...

Men om någon tager emot hans vittnebörd,
så bekräftar han därmed att Gud  är sannfärdig.

Ty den som Gud har sänt,
han talar Guds ord...
Gud giver nämligen icke Anden efter mått...
Fadern älskar Sonen;
och allt har han givit i hans hand.

Den som tror på Sonen,
han har ett evigt liv,
men den som icke hörsammar Sonen,
han skall icke få se livet,
utan Guds vrede förbliver över honom.......

Det första är omöjligt utan det andra.
Varje Guds barn vill så gärna,
att Jesus skall bliva störst...

Men få vill själva bliva små och förringas.
Men utan att vi förminskas,
kommer han icke att växa till.

Så länge det bara är ord
och fromt, ödmjukt tal, är detta ord oss kärt.
Vi ber kanske också ofta om det.......


Men när bönen besvaras och ordet börjar förverkligas på oss,
drar vi oss ofta undan och tar vår bön tillbaka...

Vem vill på allvar bli liten...?
Vem tål att skjutas åt sidan...?
Ja, att till och med glömmas...?

Vem vågar se sig själv, som han verkligen är...?
se sin äresjuka, sin egoism, sin orenhet, sin brist på kärlek...?
Se att man är ond alltigenom...
att även motiven till det goda man gör är besmittade av "jaget"....

Men först när vi få se detta.......
BLIR JESUS STOR.
Och ju mer vi får se av det, dess större blir JESUS...
Då förminskas vi...
Och då växer HAN till.......

Min bön ikväll är :
Skapa i mig Jesus, ett rent hjärta.......
Jesus, gör mig liten och ringa,
gör mig ödmjuk såsom du !
Ack, du ser att mycket högmod
hemligt bor hos mig ännu...

Önskar alla en välsignad kväll, i Jesu namn. 

4 kommentarer:

  1. Vilket välsignat inlägg!!!
    Så värdefullt att få del av och ta till sig...
    Tack & KRAAAM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helene: Ja, det är välsignat att få vara liten. Ha en fridfull God Natt och Kramar tillbaka.

      Radera
  2. Tack för detta Annika. Så rikt att påminna sig om detta. Så tvärtemot världens sätt att se på det hela. När vi är svaga så är Herren stark! När vi är tillräckligt små för att se vår egen litenhet - då först är vi stora :-) Kramar om dig och hoppas att det går bra att kommentera i bloggen nu eller om det försvinner när jag klickar på publicera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Myrra: Förlåt jag såg inte din kommentar förren nu. Det bästa av allt är när Herren är stor i våra hjärta. Ha det välsignat, och kramar till dig.

      Radera