söndag 2 juni 2013

UTANFÖRSKAP...

Att känna sig utanför är ett problem för många människor...
Man undrar: Varför kan icke folk acceptera den man är ?
Kontrollbehovet är så stort...
Vi är alla unika var och en på sitt vis, och alla har vi något att tillföra.
Låt oss vara den vi skall vara. Vi kan aldrig bliva någon annan.
Vi har många fel och brister både du och jag...
Man är så mån om att tillrättavisa andra, och samtidigt täta sprickor
i den egna fasaden, och icke våga visa eller vara den man egentligen är.

Och följer man icke med i etablissemanget så är man en hedning helt plötsligt i andra kristnas ögon...Varför denna förföljelse, oro och skvaller över andra ?
 Jag läser min bibel när Petrus frågade om hur det skulle gå för Simon Petrus Johannes son...
Då svarade JESUS : Vad kommer det dig vid...Följ mig...
Allt är byggt på nåd,kärlek och sanning.
Människor kommer alltid att ha sina pekpinnar och åsikter,
så det finns inget nytt under solen...
Jag för min del har valt att följa Jesus, och icke människor eller dess lära.
Det är bättre att stå utanför lägret och bära Hans smälek...
Så vakna upp du som sover...
Ty du vet icke vad Herren har för plan och vad Han vill göra
för att människor skall bliva frälsta.
Hans vägar är outgrundliga.
JESUS ÄR MIN HERDE...





37 kommentarer:

  1. Annika: Hela nutidens samhällsstruktur följer samma mönster som i alla tider. Inget är nytt under solen. Idag utpekas "avfällingar" och de som inte följer det "allmänna" mönstret. Vi har sett exempel på detta både du och jag. Intolerans, avundsjuka och njugghet finns överallt i världen. Att låta sig ledas av vad människor rekommenderar eller försöker påtvinga oss individer är ren villfarelse. Det är bara att följa den linje man blir anvisad av Herren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bjarne: Exakt så är det. Eftersom Herren är vår Herde. Ha en välsignad dag. Kramar.

      Radera
  2. Ja,jag för min del håller mig till Ordet,följer Jesus,vågar vara den jag är och har inga sprickor i någon fasad,som det handlar ganska mycket om här ... Inte upplever jag avund,skvaller och förtal heller,det beror väl på vilka man umgås med antar jag!!! Ha en fin kväll!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helene: Jag vet att du håller dig till ordet. Ha en solig och välsignad dag. Kram.

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Oj, det blev visst dubbelt ,ha,haha,men desto fler kommentarer.......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helene: Det handlar icke om hur många kommentarer man får. Huvudsaken är att människor läser det man skriver. Ibland kan det ju uppstå fel med dessa datorer. Har märkt av det själv också. Hahahaa...

      Radera
  5. Jag tror att i den här sista tiden kommer också fienden att på alla sätt försöka att slå in kilar bland Guds folk, för att så splittring och kiv, för att stjäla, slakta och förgöra. Vi prövas på alla håll och kanter och målet är att slå sönder vår kärlek både till varandra och till Gud. Men eftersom vi vet om det i förväg så är vi bättre rustade att stå ut i motvind och kyla.

    Önskar en riktigt fin vecka och Guds välsignelse! Kraaam!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Myrra: Det stämmer det du skriver. Eftersom tiden är kort så blir vi anfäktade och prövade, men det gäller att stå emot till dess att Jesus kommer, och Hans dyrbara blod beskydda oss alla. Ha en fin vecka du också kära välsignade Myrra. Kraaamar.

      Radera
  6. Ellinor: Javisst! Se hur världen ser ut idag. Krig, farsoter, miljöförstöring, girighet, avund, islam mot kristendom, kristen mot kristen. Vem som slår in dessa kilar, som du påpekar, är inte svårt att se för den som vågar titta ut från sitt eget revir. Det är just det Annikas budskap handlar om. Det allmängiltiga tillståndet, beskrivet kort ovan, i världen av idag.Det handlar inte om enskilda personer eller vem man umgås med. De man väljer att umgås med skapar man en gemenskap tillsammans i frid och kärlek. Vem vill umgås med människor eller församlingar som har en fördömande och negativ effekt på ens kristna personliga syn, eller i övrigt har synpunkter på eller ifrågasätter ens vandel utan att ens veta något? Det är ju därför det finns församlingar hit och dit som påstår att just de har sanningen. Jesus ord blir tolkat på olika sätt. Vem har som människa rätt att säga vad som är rätt eller fel till andra? De är bara Herren själv som kommer att se hur det förhåller sig med den saken till slut. Det centrala i Annikas budskap är generellt gällande för tingens ordning i världen idag,och det är därför hennes budskap är ytterst angeläget i tider som dessa. Önskar dig också en fin vecka och Herrens välsignelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Annika har en hel sjö av kärlek att ösa ur och dela med sig av. Jag läser med tacksamhet allt hon delar och även det ni andra delar. Det är viktigt att vi har varandra vi som är troende och håller ihop mot en allt tuffare värld. Vi behövs varenda en av oss eftersom vi alla är original, var och en har vi något som Herren har utrustat just oss med som vi kan använda i Hans tjänst. Gud välsigne er.

      Radera
  7. Det är skönt att höra att du menar det allmängiltiga tillståndet Annika och att det inte är upplevt på det personliga planet,som man för ett ögonblick kunde tro...
    Utanförskap upplever vi alla som går utanför lägret,ty vi hava här ingen varaktig stad.
    Men de som valt att göra sällskap med Guds enkla vandringsmän,upplever att man är ett hjärta,en själ och Andens enhet genom Fridens band!!!
    Önskar dig en välsignad Måndag!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helene: Missförstådd kan man ju bli ibland, men det är bara att vandra vidare, ty Herren känner våra hjärtan och leder oss på rätta vägar för sitt namn skull. Vi är främlingar och gäster här i världen, eftersom vi ej har något varaktigt hem här på jorden. Önskar dig en fridfull dag. Kram.

      Radera
  8. Jag satt och tittade på våra pojkar när de byggde på de hus vi har i Skummeslöv, och jag tänkte men varför gör de på detta viset nu blir det bara fel och jag tänkte att nä jag skall inte lägga mig i för jag var intresserad av resultatet och jag kunde konstatera att det blev precis som jag ville att de skulle vara. Nu mina kära vänner det är inte barnen som skall fostra varandra och Jesus födde oss inte på nytt för att vi skulle tjäna honom utan han födde oss på nytt för att vi skulle var fria för att av fri vilja på rätt sätt kunna följa honom så att vi skulle vara medvetna om vad vi gav oss in på.Det är föräldrarna som skall fostra sina barn och VÅR FAR SOM ÄR I HIMMELEN HAN KOMMER ALDRIG ATT TILLÅTA NÅGON ANNAN ATT FOSTRA HANS BARN OCH INGEN UTAV HANS BARN HAR RÄTT ATT FOSTRA VARANDRA. När vi läser skriften gemensamt eller själva då är den en fostran, för all skrift som är ingiven av Gud är nyttig och vederlägger , vägleder och fostrar till ett rättfärdigt liv , så att en Gudsmänniska skall bli fullt färdig väl skickad till ALLT gott verk.
    Så skulle nu Annika behöva bliva agad eller jag eller någon annan av Gud barn så sköter han det själv. Tack och lov för de, för jag säger som David då han fick välja att bli utlämnad till folkets domstol eller Guds, då sa han jag vill falla i den barmhärtige Guden händer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ert: Tack för din kommentar. Jag förstår precis vad du menar. Ha en välsignad dag. Kramar.

      Radera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håll inte på med meningslösa dispyter, du vet att de föder strider! /John

      Radera
    2. Det var det här Pappa varnade för, både facebook och andra sociala nätverk. Detta blir resultatet, Ordstrider, frälsta vuxna människor som har diskussioner som liknar de jag hade på nätet när jag var 14 år fast om andra saker. När ska ni förstå hur otroligt dumt det ser ut??

      /John

      Radera
    3. Ja,du har rätt John!!! Jag skäms!!! Det är meningslöst att "diskutera",leder bara till ordstrider!!!

      Radera
    4. Ja, en sådan fruktansvärd kamp Pappa hade inför denna varning som total-ignoreras av de som fick höra. Jag startade facebook själv ett tag men det manade inom mig, det som han varnade för. Skulle det inte bli konsekvenser hade det heller inte behövts varningar.

      /John

      Radera
    5. Helene: Jag tror du missförstod Berts kommentar. Den Herren älskar kan ibland blir agad eller tuktad. Han kan även lägga töm och betsel på en människa. Tänk vilken enorm kärlek och omsorg Han har om oss alla.

      Radera
  10. John: Det är helt riktigt att vi icke skall föra ordstrider. Och hur facebook kom in i detta sammanhang förstår jag icke, ty det kommer väl an på var och en att själva bedöma vilka forum man vill använda. Önskar dig Herrens välsignelser och en fridfull dag i den tjänst som Jesus har givit dig.

    SvaraRadera
  11. Annika: Förstår heller inte vad just facebook har att göra med inläggets innehåll. Det sägs ju heller inget om det i klartext, utan bara dunkla antydningar med riktning åt ett visst håll. Oavsett forum finns det människor som söker strid och splittring. Näthat finns överallt. Vardagen i samhället samma sak.Skulle man vara sämre kristen om man använder Facebook? Tillåt mig le. Säg att jag bedriver en blogg om frimärkssamling, är jag sämre frimärkssamlare om jag dessutom har en facebookprofil eller delar en annan intressegrupp om t.ex. modelljärnvägar? Är jag sämre kristen om jag delar en facebookgrupp om fåglar? I såna fall finns det flera miljoner avfällingar med tanke på antalet existerande kristna facebookgrupper och andra intressen som faktiskt kristna kan ha utan att det stör den personliga relationen till Jesus. Somliga har facebook, andra inte. Oavsett det ena eller det andra ansvarar man personligen för innehåll och presentation. Man skall inte bry sig om någon självutnämnd och präktig ordningsmans rekommendationer i den fina skolklassen angående vad man skall rätta sig efter som kristen, utan det ankommer Herren själv att döma detta. Svårare än så är det inte.

    SvaraRadera
  12. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  13. Inför denna angrepp på vår son, av en som ständigt slår ordet "okunskap" i huvudet på andra,utan att själv vara insatt i vad saker och ting handlar om och inte visar någon ödmjukhet inför Ordet och Herrens tjänare,slutar jag att följa den här webbsidan.
    Jag tror och hoppas att alla förstår varför...
    Men jag älskar min syster Annika och överlämnar henne i Herrens händer...

    SvaraRadera
  14. Har aldrig nämnt ett namn eller utpekat någon här på sajten. Om någon tar åt sig, har de personer som tar åt sig problem, inte jag. Blir jag eller Annika kritiserade går jag i svaromål. Det är det bloggandet handlar om. Dessutom kan jag informera att Annika redan finns i Herrens händer utan någons förmenta "hjälp". Relationen till Jesus har hon funnit själv genom livets hårda skola. Vägen till Jesus går inte igenom någon människa utan som de flesta vet en personlig relation. F.ö. tror jag att läsarna här mycket väl förstår saker som sägs här och Annikas budskap, och läsarna, dvs de som verkligen läser vad som står, dömer själva om bärighet och konskvens i replikerna. Dem hennes budskap inte passar kan ägna sig åt andra sajter som bättre passar ihop med deras syn på Jesus. Man umgås med dem man känner tillit för och delar åsikter med. Svårare än så är varken livet eller bloggandet

    SvaraRadera
  15. Nu får det vara slut med vem som har rätt eller fel i denna blogg. Var och en får rannsaka sig själv. Den enda sanningen finnes hos Jesus.
    Och har vi något otalt med någon, så var då ödmjuka att kunna förlåta varandra. Läs nästa inlägg så förstår ni vad jag menar...
    Önskar alla Guds frid och glädje.

    SvaraRadera
  16. Shalom!

    "Relationen till Jesus har hon funnit själv genom livets hårda skola". Ingen människa har genom något i sitt liv funnit relationen till Jesus, utan tvärtom har vi alla lämnat relationen till Jesus genom att gå våra egna vägar, Ty det är Herren som utgivit sig själv för oss, sökt oss, och i sin kärlek till oss så har vi fått NÅD genom Jesu verk på golgata kors att bli Guds barn.

    Den som älskar fostran älskar kunskap, oförnuftig är den som hatar tillrättavisning. Ord.12:1

    Hör Herrens ord, ni Israels barn! Ty Herren går till rätta med dem som bor i landet, eftersom ingen sanning och ingen kärlek och ingen kunskap om Gud finns i landet. Hos.4:1

    Mitt folk går under i brist på kunskap. Hos.4:6

    Eftersom du har förkastat kunskap, skall också jag förkasta dig, så att du inte längre är min präst. Du glömde din Guds undervisning, därför skall också jag glömma dina barn. (Tänk på att det är oss Herren gjort till präster, se 1 Petr.2:9 och Upp.5:10 och Upp.20:6)

    Att förkasta kunskap och vara i en falsk ödmjukhet inför Guds ord är en upproriskhet och trolldomssynd och trots är synd och avguderi. 1 Sam.15:23

    Att gå sina egna vägar rakt emot Guds ord leder till avfall och förhärdelse, man vill och kan inte till slut lyssna eller ta emot någonting, utan tror sig vara rätt i allt. Man förkastar Guds församling och skyller på att man är missförstådd och vill inte inrätta sig och följa etablissemanget, vad nu det betyder. Att ställa sig utanför lägret och bära hans smälek är det största av villfarelse och högmod som gör sig själv till något förmer, ja tro sig vara Kristus själv. Vi är lemmar i en kropp, Kristi kropp som Herren själv är huvudet för, och hur skall vi kunna vara utanför Kristi kropp som är Guds församling och säga oss hava gemenskap med Jesus. Nej, bort det. Herren är den som frälsar och helar oss från allt, även den utanförgemenskap som vi kan känna så vi får gemenskap, det var ju därför herren dog och uppstod för oss. För vi hade ingen gemenskap utan ett utanförskap, men nu har vi både gemenskap med Gud vår Far och hans folk, och domen om vem som är kristen eller inte kommer Herren fälla över varje själ när han kommer tillbaka, till dess får vi strida trons goda kamp tillsammans som lemmar i Kristi kropp med de gåvor vi av NÅD fått, och kroppen är Guds församling som Herren själv är huvudet för, och han har full kontroll över allt som försigår, att tro något annat och ställa sig utanför är en falsk självförsakelse och göra sig själv till Kristus.

    Ulf Wallin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tron är en gåva från Gud,det är Guds sätt att kalla oss.Men sedan väljer vi själva hur vi ska agera på den insikten.Här pratades det om relation.Alltså ett förhållningssätt.Tex att lita eller anförtro sej till någon.Det förutsätter i sin tur att det prövas.Om/att det håller i livets alla skeden.Det finns många som fått trons gåva.Men efter livets omständigheter valt en annan väg.Så visst kan man säga.."Genom livets hårda skola,har jag funnit en väg(tex..genom att stå fast,hålla ut,inte ge upp..osv)i min relation till Jesus.

      Mvh kallis...

      Radera
  17. Ulf Wallin du låter precis som fariserna på Jesus tid då de anklagade honom för att göra sig till Gud.Men han stod fast och gick den väg gud hade utvalt åt honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ulf förkunnar här direkt ur Ordet. Och om det talar till någon på ett sätt som är störande,är det mottagaren som behöver rannsaka sig.

      Radera
    2. Sen till så att I icke strider mot Herren sjäv! Detta har gått alldeles för långt,vi får alla böja oss och stå till svars för varje fåfängt ord. Det är och förblir Ordet som gäller.

      Radera
    3. Anonym..

      Så samma princip gäller för övrigt här i livet.Jag kan hitta många bibelord i gamla testamentet.Gå både på bokstav/ tidsålder och seder.Applicera dom på mina medmänniskor i nutid.Sen säga att det är mottagaren som måste rannsaka sej själv.Om det skulle vara störande i någons öron.Jag känner ingen här på denna blogg.Men för mej verkar det som många kristna bara kan se två färger.Svart eller vitt.Eller så sitter man och väntar på en fras eller mening.För att själv minsann slå upp ett passande bibelord.Och i egen hög person tillrättavisa.Bakgrund/sammanhang och känsla för andra människor,det verkar spela mindre roll.

      Mvh kallis..

      Radera
    4. Det är ALLTID mottagaren som får rannsaka sig inför Guds Ord!!!

      Radera
  18. Att hålla sig till Gud ord innebär inte alltid att man förstår vad det innebär.När Lärjungarna två utav dem ville kalla ner eld från himlen bara för att de inte mottog Jesus på en plats förstod de inte varför han inte blev emottagen.När Ulf han skriver så väl om Guds församling så förstår jag att det är utifrån hur han ser det men har alla vi andra som inte ser det på de visset inte då förstått vad ordet innebär eller som Levi Petrus skriver i segertider och brytningstider så menar han att den lokala Gud församling kan både vara en tillgång och ett hinder och jag tro att det enbart beror på hur fria vi är gentemot alla de andra i samma församling, varför blev alla i första församlingen kringspridda som det står men käre Gud så får du väl inte göra mot din egen församling.När Annika i sitt förra inlägg skrev om tillståndet i denna tid och inbegrep Guds församling så gjorde ju Paulus likadant i brevet till Timoteus om svåra tider som skulle komma. Jag tror att det finns en lokalförsamling som när den fungerar är väldigt bra att vara med i men då måste den stå på som jag ser det tre grundpelare som är pånyttfödelse troendedop och Andedop och sen måste vara fullständig frihet att verka för Guds barn till människors frälsning i den församlingen. Jag skulle aldrig kunna vara med i en församling där vattenskvätt på barnets huvud förekommer och därmed ge sken utav att det är ett dop ja jag tror att Gud finns där också men som jag ser det har man begränsat sig. Nu finns det en unversell församling också och det är gott och väl att den också är Guds. Sen tror jag att var två eller tre är församlade i som Jesus säger i mitt namn där är jag mitt ibland dem då är de också en Guds församling.
    Ja Kallis när jag läser vad du har skrivit så ransakade jag mej själv och då blev det inte skrivit vad jag först kände det är så lätt att bara dräpa till när man blir upprörd i sitt sinne.Eller som Tony skrev när du är riktig arg då skall du hålla tal för det blir det bästa tal som du alltid kommer att ångra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bert osså Arvid...

      Helt klart är det så,att skriva med ett argt sinne.Är väl inte direkt uppbyggligt för någon.Så många gånger skulle man ge akt på visdomsorden.. "tala är silver tiga är guld".Något jag själv har misslyckat med ganska många gånger.En självkännedom som jag har vetskapen om.Sedan finns det ju en viss befrielse att kunna bli arg.Som i sin tur rinner av lika fort som droppen på en nyvaxad bil.Förhoppningsvis räcker nåden till.Även för en upprörd droppe.

      Mvh kallis...

      Radera
  19. Nu får det vara slut med dumheter på denna blogg. Allt som jag skriver här har jag fått ifrån Herren. Ty det är Hans blogg. Var och en får rannsaka sitt inre även om vissa dumförklara mig. Jag tillhör Jesus och ingen annan. Och det stämmer med skriften : Att ingen blir profet i sin hemstad...Klandra mig hur mycket ni än vill... Men jag förtröstar och har all min tillit på JESUS.. Önskar er alla gott i både ve och väl. Kramar från mig

    SvaraRadera