måndag 27 maj 2013

TAGEN EDER TILL VARA...

Se, jag sänder eder åstad
såsom får mitt in ibland ulvar.
Varen fördenskull kloka såsom
ormar och menlösa såsom duvor.
Tagen eder till vara för människorna :
ty de skola draga eder inför domstolar, och i sina
synagogor skola de gissla eder,
och I skolen föras fram också inför landshövdingar
och konungar, för min skull, till ett vittnesbörd
för dem och för hedningarna.
Men  när man drager eder inför rätta,
gören eder då icke bekymmer för huru eller vad I skolen tala;
ty vad I skolen tala skall bliva eder givet i den stunden.
Det är icke I som skolen tala, utan det är eder
Faders  Ande som skall tala I eder.
Och den ene brodern skall då överlämna den andre
till att dödas, ja och fadern sitt barn och barn skola sätta sig upp
mot sina föräldrar och skola döda dem.
Och I skolen bliva hatade av alla, för mitt namns skull.
 Men den som är ståndaktig intill änden, han skall bliva frälst.
När de nu förfölja eder i en stad, så flyn till en annan,
och om de också där förfölja eder, så flyn till ännu en annan.
Ty sannerligen säger jag eder :
I skolen icke hava hunnit igenom alla Israels städer,
förren Människosonen kommer.
Lärjungen är icke förmer än sin mästare,
ej heller är tjänaren förmer än sin herre.
Det må vara lärjungen nog, om det går honom såsom hans mästare,
och tjänaren, om det går honom såsom hans herre.
Om de hava kallat husbonden för Beelsebul,
huru mycket mer skola de icke så kalla hans husfolk !
Frukten alltså icke för dem,
ty intet är förborgat, som icke skall bliva uppenbart,
och intet är fördolt, som icke skall bliva känt
Vad jag säger eder i mörkret,
det skolen i säga i ljuset,
och vad i hören viskas i edert öra,
det skolen i predika på taken.
Och frukten icke för dem som väl kunna dräpa kroppen,
men icke hava makt att dräpa själen,
utan frukten fastmer honom som har makt att förgöra
både själ och kropp i Gehenna.
Säljas icke två sparvar fören skärv ?
Och icke en av dem faller till jorden utan eder Faders vilja.
Men på eder äro till och med huvudhåren allasammans räknade.
Frukten alltså icke,
I ären mer värda än många sparvar.
Därför, var och en som bekänner mig inför människorna,
honom skall ock jag kännas vid inför min Fader, som är i himmelen.
Men den som förnekar mig inför människorna,
honom skall jag förneka inför min Fader som är i himmelen.
I skolen icke mena att jag har kommit för att sända frid på jorden.
Jag har icke kommit för att sända frid, utan svärd.
Ja, jag har kommit för att uppväcka söndring,
så att sonen sätter sig upp mot sin fadern,
och dottern mot sin moder och sonhustrun mot sin svärmoder,
och envar får sitt eget husfolk till fiender.
Den som älskar fadern eller modern mer än mig,
han är mig icke värdig,
och den som älskar son eller dotter mer än mig,
han är mig icke värdig,
och den som icke tager sitt kors på sig och efterföljer mig,
han är mig icke värdig.
Den som finner sitt liv, han skall mista det,
och den som mister sitt liv, för min skull, han skall finna det.
Den som tager emot eder, han tager emot mig,
och den som tager emot mig, han tager emot honom som har sänt mig.
Den som tager emot en profet, därför att det är en profet,
han skall få en profets lön,
och den som tager emot en rättfärdig man,
därför att det är en rättfärdig man
han skall få en rättfärdig mans lön.
Och den som giver en av dessa små allenast
en bägare friskt vatten att dricka,
därför att det är en lärjunge,
sannerligen säger jag eder:
Han skall ingalunda gå miste om sin lön.

6 kommentarer:

  1. Tack för dina Jesusord till mig och din kärlek.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bjarne: Du får tacka Jesus istället. Han är den som leder dig, framåt på vägen. Du har min kärlek. Ha en välsignad kväll. Kramar.

      Radera
  2. Ord att lita på, för att de kommer direkt från Herren! Tack för vad du har delat Annika! Nu har vi flera ställen att kommentera på :-) men jag tycker det är enklast att kommentera här på Google, eftersom bloggarna är med hit.
    Hoppas att ni har det bra Annika.

    Jag kramar om dig från hela mitt hjärta och önskar dig och dina nära och kära Guds välsignelse och allt gott! Krama om Angelica från mig också. Jag blev så glad för att hon kom in på sin skola. Det betyder mycket när man har längtat och hoppats att få ett sådant besked. Tack Jesus!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Myrra: Ja, Herren har mycket att säga till oss människor. Ja vi har många ställen att kommentera på Hahhaaa...Och håller med om att det här är enklast. Vi är alla glada för Angelica och Herren hör när vi ber och tackar. HALLELUJA !!! Ha det så gott nu i helgen och många välsignelser, och kramar.

      Radera
  3. Kjære deg, takk for så fine ord du deler. Og takk for at du er innom meg av og til...Nå vil jeg gjerne spørre hvordan det er med deg, jeg har tenkt så mye på deg i det siste - og særlig har jeg tenkt på det (litt private) du skrev til meg på bloggen for ca en måned siden. Det omhandlet noe i din familie...Jeg håper bare det går bedre. Har bedt mye for deg og den andre...Mange klemmer til deg med ønske om en fin helg. Ps. beklager at jeg ikke har vært så mye og besøkt bloggen din den siste tiden, vi har hatt et dødsfall her, som du vet - og det tar litt tid å komme seg opp igjen. Klem din vei

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spirea: Det har varit många prövningar i tät följd, men det börjar vända nu tack och lov. Vi ser ljuset i tunneln. Jag förstår att du har fullt upp, men vi finns i varandras tankar ändå och jag beklagar sorgen din. Men vi fortsätter att förtrösta på Herren. Ha en fridfull kväll och tack för din fina hälsning. Mange goe klemmer fra meg.

      Radera