måndag 29 april 2013

I NÖDENS OCH PRÖVNINGARNAS STUND...

Ingen kan undkomma nöd och prövningar.
Ena dagen kan vara ljus och vi gläds över allt vi äger.
Nästa dag kan bli lagd i mörker och allt kan tagas ifrån oss.
Livet växlar ständigt...
Vi kan hjälpa, trösta och uppmuntra varandra och göra som det står i bibeln : Bära varandras bördor.
Men ibland är vår hjälp fullständigt otillräcklig
och vi lider många gånger av vår otillräcklighet...
Våra ord bli så små och fattiga, våra gåvor så ringa och vår kraft så liten.
Men mitt i all nöd och prövning så lär vi oss om livets alla förhållanden,
om vår egen litenhet och vår mänskliga begränsning.
Vart skall jag gå och till vem skall jag vända mig till ?
Nöden driver människan till Jesus.
I nöden väl beprövad säger skriften om Herren.
Nöd och prövningar har fört många människor till Jesus.
Det skulle nog aldrig ha hänt i medgångens och hälsans dagar.
Långt mycket större är den gudomliga hjälpen än den mänskliga.
Vad den ena människan inte kan göra för den andre, det kan Gud.
Han förmår långt mer än vad vi kan bedja eller tänka.
Genom tron på Jesus så har vi allt med Honom.
Den som vandrar i förtröstan skall erfara,att man icke är utelämnad.
Så du som lider nöd och bedrövelser, lämna ditt liv i Jesu händer.
Jag säger inte att det alltid är solskensdagar att vara frälst,
men vi får kraft för varje dags behov,och Han bär oss igenom prövningarna. Det är en tröst och en trygghet i livets alla skiften...



18 kommentarer:

  1. Ja, precis så där känner jag mig ofta. Det är inte alls ovanligt strax efter det att vi fått bli särskilt välsignade. Men prisat vare Herrens underbara namn, att hans nåd är så oändlig. Allt ryms i honom.

    SvaraRadera
  2. Gun-Britt: Frid syster, det var länge sedan vi hördes av. Tack för din fina hälsning, och i Jesus har vi allt. Ha en underbar och välsignad fortsättning på din dag. Kramar.

    SvaraRadera
  3. En alldeles underbar låt som jag hört för längesedan. Nu när jag hör den i denna version, visserligen mer modern, far den rakt in i mitt hjärta. Melodi och text flätas ihop i en enhet där de mesta känslor kommer fram. Den berör. Tack för att du gav mig just den här låten. Betyder mycket för mig. Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bjarne: Jag gråter när jag lyssnar på sången. Vi gör en cover på den. Ska försöka få tag i Bert, så vi kan spela in den. Kramar.

      Radera
    2. Javisst, det gör vi på direkten när jag kommer. Låten passar som handen i handsken för mig och dig. Vi kan kolla upp med Jonas när vi repat klart-:)

      Radera
  4. Åh vad ljuvligt Annika! Både din text som flödar av kärlek till Herren, den vackra sången och de underbara naturbilderna i videon. Det var en helig stund. TACK!

    Kramar om dig Annika! Ha en fin och härlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kära Myrra: Hela livet består av kärlek och uppmuntran. Allt vad vi möter på livets stig både människor och djur skall respekteras. Och jag känner och vet vilken underbar människa du är. Tack för din fina hälsning, och jag önskar dig allt gott från ovan. Kramar.

      Radera
  5. Kom hem ifrån Polen idag efter en fantastisk resa Gud gör under. Jag är redo för att sjunga säg till bara.Kobus, Anna hälsade

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bert: Välkommen hem igen. Underbart att höra att Herren går fram i Polen, och du får hälsa Kobus och Anna så hjärtligt tillbaka. Jag ska slå en pling till Jonas under helgen och höra mig för.

      Radera
  6. Hello everybody, here every one is sharing these kinds of familiarity, thus it's fastidious to read this blog, and I used to visit this weblog all the time.

    Also visit my homepage: дешевые авиабилеты до флоренции

    SvaraRadera
  7. If some one wishes expert view about blogging then i advise him/her to pay a quick
    visit this web site, Keep up the pleasant job.

    Here is my web page - Roan Solutions

    SvaraRadera
  8. Varför gång på gång starta nya bloggar och sen stänga ner dem, för att sen starta upp nytt igen?

    SvaraRadera
  9. AK: När man öppnar sitt hjärta och vågar visa vem man är handlade svaren på mina inlägg om någonting helt annat än innehållet i inläggen. Vissa människor föredrog att gå förbi det jag ville ha sagt och gick till vad jag vill kalla för dömande och hårda ord. / Förlåt om jag har förvirrat dig med alla bloggar. Men denna står kvar tills Jesus kommer. Tack för din hälsning och Guds välsignelser.

    SvaraRadera
  10. Kjære Annika! Du går igjennom mange prøvelser i livet, det har jeg forstått. Det er tungt å bære mye smerte i hjertet og det er tungt å bære tunge byrder på skuldrene. Jeg vil bare si at jeg kjenner så for å be for deg - og det du står i, for jeg vet det må være veldig tungt (du fortalte meg litt om det i en kommentar, og det satt ting veldig i perspektiv). Jeg skal huske på deg når jeg kan - og jeg må bare si - om du klarer, legg det av hos Gud, Han skal ta seg av det og jobbe, mens du er stille. Må Gud gi deg styrke for hver eneste dag, - og husk, som dagene er SKAL styrken være- Det er et løfte.
    Gud velsigne deg. klem fra meg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kära Spirea: Du finns i mitt hjärta som en sann vän, och jag är dig evigt tacksam fra allt du ger meg. Herren bär oss genom sorg och smärta, och Han är och förbliver dock densamme för oss alla.../ Visst är det tungt många gånger...Men vi får skåda uppåt och se på Jesus. Önskar dig allt gott fra ovan og mange, mange klemmer fra meg til deg.

      Radera