torsdag 7 mars 2013

I HERRENS ÅKER...

Vem är en rätt kristen ?
Vem är troende och icke troende ?
Och vilka måste räknas till de orättfärdiga ?
Dessa frågor är icke främmande och berör vår egen livssituation
Ibland sysslar vi med dem i tanke på andra...
På världsåkern såddes inte bara Ordets ädla säd,
fienden var också framme och sådde ogräs.
Och med detta har Jesus levandegjort det som vi så väl känner igen
Att två strida om människans själ...
Husbondens trogna tjänare ville bevaka sin herres intressen, och utbad sig tidigt att få skilja ogräset från vetet...
Men de var för tidigt ute, och därtill var de oskickliga,
eftersom de kunde fördärva det som icke skulle fördärvas.
Vi har en stor benägenhet att i andliga sammanhang
sätta oss i Guds ställe och utöva domarens uppgift.
Vi är mycket kortsynta, och ser bara det som är för ögonen...
På världsåkern kan ingen avgöra den andres livskvalite,
och det är heller icke vår uppgift att göra.
Man skall vara försiktig, när man bedömer varandra...
Såningstiden pågår, men det kommer också en skördetid.
Intill dess skall båda slagen växa tillsammans.
Skördetiden kommer säkert att bli  en överraskningarnas tid...
Om icke förr så då skall det stå klart för oss, att han som ser till hjärtat såg så annorlunda än vi och dömde så annorlunda än vi.
Då skall skall det mänskliga godtycket och kortsyntheten och bristen på förståelse och kärlek till de svaga uppenbaras...
I evighetens ljus skall de som i världen räknas till klarseende och kloka stå med blygsel och skam och erkänna sin kärlekslöshet...
Vi har ingenting att säga till om...Gud är den som drar gränser och dömer...Låt oss rannsaka vårt inre, så vi icke stöter bort någon på vägen.
Det här landet är fullt av avfällingar, på grund av att man springer före Herren. Låt oss istället se med Jesu ögon på våra medmänniskor.
Det här landet behöver mer, bön och såningsmän.
Så låt oss i fortsättningen vandra i kärlek, oavsett vad än vi möter...


45 kommentarer:

  1. Det är stor skillnad på att döma -tillrättavisa och förmana.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym : Visst är det skillnad. Tungan är världens farligaste vapen. Önskar dig allt gott från Jesus. Kram !

      Radera
  2. Visst, och allt beror på hur mottagaren uppfattar det s.k. "rätta" budskapet eller hur?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym: Att vara en budbärare medför ett stort ansvar. Man måste veta att det är från Herren, och icke slå bibelord i huvudet på den andre, bara för att man har en annan åsikt. Jesus ser till ditt hjärta, och kram från mig.

      Radera
  3. Men det är alldeles för många som är framme och dömer tillrättavisar och förmanar utan att de är kallade där till utav Jesus. Jesus sa inte gå ut i hela världen och döm och tillrättavisa med all kraft ni som nu har de rätta budskapet och lyder de inte så gå ut ifrån dem. Nej han sa gå ut i hela världen och predika evangelium om att det finns nåd för varje skuld du har. Det är inte jag som avgör hur mottagaren eftersom det är jag som är budbäraren och jag har rätt motiv då är det han som har sänt mig med budskapet som har ansvaret, för som han sa jag skall vara med er alla dagar intill tiden ände.Så fort någon talar skriver så det träffar då skall människan alltid urskulda sig istället för att ställa sig i ljuset och låta det tala Tack Annika för de du har skrivit det är så träffande det är en välsignad läsning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bert: Ingen vet vad som finnes i ett annat hjärta...Endast Gud allena.../ Allt är byggt på nåd... för att icke någon skola kunna berömma sig. I ödmjukhet får vi böja våra knän, och ge Jesu all ära. Tack för dina uppmuntrande ord. Jag önskar dig, och din familj Herrens rika välsignelser. Kramar !

      Radera
  4. Ingen människa vet vem som blir godkänd! Endast Gud vet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym: Har man Jesus i sitt hjärta, och få ledas av Honom ...Ja, då vet man att man är godkänd. Genom tro, genom hopp, och genom kärlek. Ha en fridfull kväll med Jesus. Kramar från mig !

      Radera
  5. Jo vem som helst blir godkänd om man följer Jesus och som jag gjorde hösten 1967 då jag böjde mina knän vid sängen och bad Jesus ta hand om mitt liv precis då blev jag godkänd precis som rövarn på korset så enkelt är det.Eller som den äldre kvinna skrev i en insändare då hon var 6 år tror jag då bad hon Jesus ta hand om mitt liv och som hon skrev det har han gjort alla dagar intill nu.Svårare än så är det inte.Jag har nog att göra med mig själv så jag har lärt mig att inte titta på budbäraren utan på budskapet och själv ta reda på vad som står och då uppenbara gud eller som Petrus skriver mig har Gud lärt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naturligtvis är det så. Den dom pekar och fördömer har nog inte sett bjälken i sitt eget öga.

      Radera
    2. Vill bara i all ödmjukhet här göra ett inlägg från Psaltaren...Psalm 23. Herren är min Herde, mig skall intet fattas.......Har vi Jesus, så har vi allt med Honom oavsett vad andra tycker, och tänker.. AMEN ! Önskar allt gott. Kramar

      Radera
  6. Inte alla kommer ända fram! Endast Gud vet vilka! Han vill att alla kommer hem! Men förstår och vill människan själv?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym: Viljan hos människan är fri...och visst blir det tragiskt när människan icke vill. Om man vill ha sitt namn skrivet i livets bok, då må man följa den smala stigen, som Jesus lär, och icke flyta med strömmen...Guds frid önskar jag dig. Kramar från mig.

      Radera
  7. Orkar människan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym: Visst, ty när människan är svag, DÅ ÄR GUD STARK. Och det är just det Han vill. Hans önskan är att vi skall vara beroende utav Honom. Då har vi allt.../ Ha en fridfullkväll. Kramar !

      Radera
  8. Nej människan orkar inte själv men han som har tagit hand om oss han har lovat att han skall bära oss ända hem om vi vill. Den som tog emot honom Jesus gav han makt att bliva Guds barn. Vidare står det att det finns inget i höjden inget i djupet inget här på jorden som kan skilja oss ifrån Kristus bara vi själva. Den som vill komme och tage livets vatten fritt och för intet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bert: Förlåt, att jag stack emellan här. Ett väldigt fint svar ifrån dig. Ja, det finns ingen makt som kan skilja oss från Kristi kärlek...Och det kan icke någon människa taga ifrån oss.../ Tack för det du skriver och delger Bert. Var välsignad, du Herrens tjänare. Kram !

      Radera
  9. Det är så sant det du skrivit, älskade Annika! Vi ska se med Jesu ögon och vi ska älska, så som han älskar! Vi ska visa kärlek och barmhärtighet för de svaga! Vi ska inte stöta bort dem utan vi ska låta dem förstå att de är dyrbara i vår skapares ögon! Men, och där böjer jag mig inte, jag anser inte att vi ska anamma deras livsstil. Att älska dem och undervisa dem om och visa på den rätta vägen, innebär för mig att inte t ex skylta med djävulens tal! Kanske du har en tanke om att det är ok att göra så för att sedan visa på seger över ondskan? Att ändamålen helgar medlen? Vi tänker kanske olika, men jag tror kära Annika, att vi har samma mål! Som jag skrev tidigare så dömer jag dig inte, jag uttryckte bara min inställning till det! Det är så lätt att missförstå varandra genom att bara skriva på en blogg eller annat forum. Om man rätt ska förstå varandra bör man nog sitta ner och i lugn och ro och samtala öga mot öga. Hur ska vi kunna leda ofrälsta till att vilja ta emot Jesu frälsning, om vi som ser oss själva som kristna har så liten förståelse för varandra och hur vi tänker! Att ha en annan åsikt betyder ju inte per automatik att man dömer eller fördömer en annan! I samma stund som någon beskyller en annan för att döma eller fördöma utan att ta reda på vad personen egentligen menar, gör denne någon sig skyldig till detsamma! Det finns så många forum där det förekommer pajkastning och missförstånd, medvetet eller omedvetet och som kan ödelägga en människas liv. Människor sammangaddar sig och tar parti för en person emot en annan utan att ta hänsyn till hur detta kan skada den som blir utsatt, men på kristna bloggar tycker jag att vi ska slå an en annan ton!!!

    Jag vill avsluta detta mitt inlägg med (Luk. 6:37); Dömen icke, så skolen I icke bliva dömda; fördömen icke, så skolen I icke bliva fördömda. Förlåten, och eder skall bliva förlåtet.


    Jag ber att vi alla håller ut ända hem, så att vi inte tappar bort oss på vägen!!!

    Jag önskar dig Herrens rika välsignelser över ditt liv, älskade Annika! KRAAAMAR!!! // Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin: Jag respekterar dina ståndpunkter. Vi är alla unika, och älskade av Jesus och har olika vägar att gå. Men vem har sagt att jag anamma deras livsstil ? Ja, jag kan hålla med om att vi tänker olika. Att se till ett människohjärta, är betydligt mer omtänksamt för min del, än att se några siffror på en dörr. Jag hoppas och tror och ber för en väckelse i detta land att människor skall vakna upp. Hav en fridfull godnatt och kramar till dig och Julia.

      Radera
  10. Kära Annika! Om du kände mig rätt skulle du veta att jag också har hjärta för sargade människor! Det trodde jag att du visste! MEN jag tycker illa om det talet! Vi skulle behöva sitta ner och prata i lugn och ro. Det känns inte som att vi når fram till varandra med hur vi menar, genom att skriva här. Det blir för många som vill tolka och lätt förvrängs vad som skrivs. Ingen kan se in i en annan människas hjärta och tankar. Nu skriver inte jag mer här! Jag gillar egentligen inte sådan här korrespondens! Hjärtekramar till dig, Annika!

    SvaraRadera
  11. Älskade Karin: Man kan icke blunda för den verklighet som pågår i världen. Det jag menar är att människor ska bortse ifrån sitt tunnelseende och se på MÄNNISKAN, som jag vet att även du gör. Du är en välsignad kristen. Men en del har Tydligen GLÖMT bort den TEXT som jag skrev under inlägget. Du får skriva vad du vill, och jag respekterar det. / KRAAAMAR !

    SvaraRadera
  12. Vem är det som blundar för verkligheten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blundar gärna, för verkligen tycker jag nog är otäck...

      Radera
  13. This is the perfect site for everyone who really wants to find out about this topic.

    You know a whole lot its almost tough to argue with you
    (not that I really will need to?HaHa). You definitely put a
    brand new spin on a subject that's been written about for years. Wonderful stuff, just excellent!

    Feel free to surf to my web page ... naturaful reviews

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sorry Thank you Hahahaaaa ska det stå. Min engelska är dålig.

      Radera
  14. We are a bunch of volunteers and opening a brand new scheme in
    our community. Your website provided us with helpful information to
    work on. You've done a formidable job and our whole group will be grateful to you.

    my webpage my sources

    SvaraRadera
  15. Pretty section of content. I just stumbled upon your site and in accession capital to assert that I get in
    fact enjoyed account your blog posts. Any way I'll be subscribing to your feeds and even I achievement you access consistently quickly.

    my web page visit this site

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you for your comments, and have a nice day.

      Radera
  16. Ja,jag är "tebakes"...
    (Efter vårt samtal i dag...)
    Var rädd om dig och kör försiktigt i trafiken!!!
    KRAAAM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marguerite: Du är så välkommen så. Och även du ska vara rädd om dig. KRAAAMAR. :)

      Radera
  17. I want to to thank you for this great read!! I certainly loved every bit of it.
    I have got you book marked to check out new stuff you post?


    Also visit my weblog; use this link

    SvaraRadera
    Svar
    1. I want to thank you for your most lovely comment on my site. May JESUS be the light on your path and your feet´s lantern. God bless you./ Hughs Annika.

      Radera
  18. Heya i am for the first time here. I came across this
    board and I find It really useful & it helped me out much.
    I hope to give something back and aid others like you aided me.



    my page ... best product for acne

    SvaraRadera
    Svar
    1. I am glad that these words have helped you. And the Lord shall lead you on your way. / God Bless you. HUGHS from Annika

      Radera
  19. I know this website provides quality depending content and extra information, is there any
    other website which gives these information in quality?


    Feel free to visit my homepage :: house

    SvaraRadera
  20. I got this web site from my pal who told me on the topic of this site and at the moment this time I am browsing
    this website and reading very informative posts here.

    Here is my web site: flats to rent

    SvaraRadera
  21. This is very interesting, You're a very skilled blogger. I have joined your rss feed and look forward to seeking more of your great post. Also, I have shared your website in my social networks!

    My site; learn more here

    SvaraRadera
  22. I was able to find good info from your content.


    Also visit my blog post ... properties for sale

    SvaraRadera
  23. Kjære deg - bare innom med en liten hilsen - for å si at jeg tenkte på deg, har bedt litt for deg - og håper du har det bra? jeg savner dine fine spor - men du er sikkert travel, som meg. Jeg er midt i eksamen for tiden og har ikke så mye overskudd til annet - så dermed blir det bare en liten hilsen denne gang. takk for enda et flott innlegg - også syns jeg du er så god på svare dem som skriver til deg her... Gud velsigne uken din. klem klem

    SvaraRadera
  24. Sirea: Tusen tack för din omsorg om mig. Jag har det bara välsignat. Har tyvärr inte hunnit med bloggandet på grund av att jag varit upptagen med nytt jobb igen, och att jag står till tjänst i vardagen med människors problem. Men du finns i mitt hjärta kära syster och jag återkommer skall du veta. Ha det välsignat og mange goe klemmer til deg

    SvaraRadera