torsdag 27 september 2012

OCH VAD HJÄLPER DET...

Och vad hjälper det en människa,
om hon vinner hela världen,
men förlorar sin själ...? Mark. 8 ; 36.
I dag talar vi mycket om självförverkligande...
Vi ska älska oss själva, eller jag måste tänka på mig själv.
Vi tillhör : En egocentrisk generation...
Vi vill ha våra behov tillfredsställda på en gång...
Man har icke tid att vänta, och längta längre
På det materiella området har alla dessa kontokort,
tagit bort vår längtan, och många har därför gått i personlig konkurs på grund av att man inte ser pengarna i sin hand längre...
Vi tillhör även en generation, som är totalt uppslukad av:
En elektronisk fantasi värld, som teve-tittande, datorspel och vara tillgängliga dygnets alla timmar, med våra mobiltelefoner...
Vi blir åskådare, som har avskärmat oss från det verkliga livet.
Och medan världens slagord, och piska viner :
Krav på att göra karriär, och tjäna så mycket pengar, det bara går...
och ovanpå detta, förverkliga sig själv...
Jesu, kallande röst tonar så svagt i bakgrunden.......
Och att verkligen släppa allt och vara stilla och lyssna,
på vår Frälsare och vad Han har att säga...Det kan bli ett brutalt uppvaknade, att helt plötsligt få inse i vilken falsk värld vi lever i,
där endast tomhet och ytlighet råder. Och ett ständigt jagande efter vind. Bibeln säger oss om Abraham, och andra trogna israeliter, att de var gäster och främlingar, precis som du och jag när vi har Jesus i våra hjärta. Vårt hemland är himlen och den eviga staden...
Här nere, har vi ingen varaktig plats...
Vi ser icke till förgängliga ting, som ändå skall förgås...
Vi älskar Jesus för Han har älskat oss först.
Vi ser på människor med kärlekens ögon, vem det än må vara.
Vi tänker icke på att förverkliga oss själva, eller tävla med andra...
Så ber jag dig då till självrannsakan, och eftertanke...
Vilket är värt mest...?
Att vinna hela världen...Eller förlora sin själ...?


ett radikalt budskap, som går tvärt emot världens budskap





23 kommentarer:

  1. -Sa hon,som köpte fjärrkontroll till Led-ljusen!!!Ha,hahaha,,,förlåt,jag kunde inte låta bli...
    Men det är sant,,,vad är vinst om du din själ förlorar,i en mörk och tidlös evighet?
    Vad är lycka,om dess glans förbleknar,inför dödens kalla verklighet?
    Det enda som består och räknas,är vad vi har gjort med och för Jesus...
    Sedan förstår jag inte frågan riktigt...
    "Vilket är värt mest av att vinna hela världen eller förlora sin själ"???
    För mig är inget av de två alternativen värt något....
    Önskar dig en fin och Välsignad Torsdag och Tackar för gemenskapen i går kväll!!!
    KRAAAM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marguerite.Schyyyyyy, på sig...Hahahaaa...Vi får vara "led"- ljus, och salt i en förrutten värld eftersom vi är främlingar och gäster här på jorden. Herrens rika välsignelser över din dag skall du få, ty jag har en knapp på fjärrkontrollen, vet du..Hheeee...Goe klemmer !

      Radera
  2. Inte vill jag vinna hela världen, ty världen lockar mig icke! Allra minst vill jag förlora min själ! Jag har fått den högsta vinsten... som är Herrens frälsning av NÅD och ett dyrbart och kärleksfullt löfte om ett evigt liv tillsammans med Honom, som är given ALL makt... i Himmelen och på jorden! HALLELUJA!!! KRAAAMAR!!! // Karin

    P.S. Det ska bli gott att ses i em!!!

    SvaraRadera
  3. Karin: Ja, vi är döda för denna värld, och vem kan hindra, eller skilja oss från Kristi kärlek,varken hunger, ångest, bedrövelse eller förföljelse.../ Ja då syns vi i eftermiddag Karin, ska bli trevlig. Jesu nåd och välsignelser Kramar !

    SvaraRadera
  4. Amen! Halleluja! Med Jesus i båten kan vi le mitt i stormen!
    Herrens rika välsignelser över dig också, kära syster! KRAAAMAR!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kan vi det, och då stämmer vi upp i jubelsång Ty Jesus är den som har makt, att stilla alla stormar och ge oss kraft. Kramar och frid !

      Radera
  5. Ja uansett hvordan man vrir og vrenger på det, kan man aldri vinne hele verden uten å tape sin sjel.La oss heller være drevet av Ånden♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis Kära Marianne. Det vore fruktansvärt att förlora sin själ, efter ett outtröttligt jagande efter vind. Vi må vandra i Ande, och sanning tills Jesus kommer Ha en goe eftermiddag och önskar dig Herrens rikaste välsignelser. Mange klemmer !

      Radera
    2. Tack kära söta Annika för skjutsen hem och för att vi fick komma och se hur du bor! Du har det så fint och fridfullt! :) Vad jag skulle säga då du hade släppt av oss utanför vårt var inte "kör nu" utan "kör lugnt"! Hahahaaa! Ibland är det som att tungan lever sitt eget liv!!! Jag har kollat upp på nätet och det verkar inte vara allt för höga priser på bakre stötdämpare till "Susan"! :) Vi ses igen på söndag! Herren välsigne dig! KRAAAMAR från Julia och mig! // Karin

      Radera
    3. Karin: Jag låg på 110, 120 km/tim. hem, så det var lugnt. Hahaaa...Ja, det där med bilen ska du inte oroa dig för, det löser sig, och det såg ju inte så illa ut, som befarat. Ja, det var trevligt att ha dig och Julia här hemma, och tusen tack för den goda soppan. Det luktade fortfarande ljuvligt när jag kom hem. Så det blir en tallrik till innan jag lägger mig.....Och vi syns som sagt då på söndag. Önskar er båda Herrens välsignelse, och god natt. KRAAAMAR

      Radera
  6. Usch, gillar inte bilden, för det är en äcklig hjärna på...

    Trodde när jag såg bilden att det skulle handla om intellektet mot det andliga; eller förnuftet mot det andliga. Eller nåt... Men det kanske är på samma spår...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men din tanke är rätt Andreas :) Problemet är väl att människan tänker för mycket med hjärnan istället för hjärtat. Kramar till dig !

      Radera
  7. En helt annan grej. Men det kanske inte hör till artikeln, du får väl radera detta annars.

    Men annars. Kungen var på besök här idag, i Hallsberg. Jag var inte där, men några andra från familjen var där och beskådade spektaklet. Så det är väl inte varje dag precis... Ja han var väl här med anledning av att järnvägen funnits här i hundrafemtio år, eller vad det nu är...

    Men... om den svenske kungen är kung, och Jesus är kung, ja vem är då kung över den andre funderade jag på tror jag... Vet inte om kungen är troende (men det kanske han är "formellt" liksom)...


    /Hej då

    SvaraRadera
    Svar
    1. Andreas: Du är så rolig. Ja, det finns så mycket spektakel,här i världen, så hälften kunde vara nog. Hahahaaa.. och hade jag bott i Hallsberg, så hade inte jag heller gått dit. Jesus är Konungarnas Konung, och alltså är Jesus Kung över vår svenske kung och alla andra kungar. Om kungen är frälst eller inte kan jag inte svara på, men annars kan vi be till Jesus, att han får bli det Önskar dig Herrens välsignelser, och god natt. Kram !

      Radera
    2. Jag menar inte alltid att vara rolig. Så jag vet inte vad du pratar om. Men strunt samma.

      Allt är inte ett skämt vet du.

      Radera
    3. Andreas: Jag menar, att du har ungefär samma inställning till spektakel, som jag har. Och det är det som är roligt. Kram på dig !

      Radera
  8. Ja när vi nu är led ljus så måste det vara Jesus som har fjärrkontollen. Nej Karin efter att jag pratat med Kalle var visst inte ljuddämparn så dyr heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej Bert, ljuddämpare och stötdämpare verkar inte vara så dyra. Men, jag fick en känsla av att det kan vara bakaxeln som rasat på bilen och började googla på detta. Hittade uppgifter om liknande fenomen på andras Renault 19 och det verkar finnas ngt som kallas torsionstav som ger sig på dessa bilar! Verkar inte heller vara så dyrt att byta, men om det blir fråga om bakaxel handlar det ju om helt andra summor! :(
      Nåväl, jag ska inte ta ut sorger i förväg! Nu är det dags att krypa till kojs!
      Tack alla som hjälper till!!!
      Och du Bert, hälsa din hustru att jag ber om ursäkt för att jag glömde presentera mig då jag ringde upp dig i dag! Så ohyfsat av mig!
      Kram! // Karin

      Radera
    2. Bert: Nu är det sååå...att det är jag som håller i fjärrkontrollen, och kan både tända och släcka ledljusen...Hahahaa. Skämt och sidor. Jesus vill att alla människor skall komma till kunskap om sanningen. Ingen skall behöva vandra i mörker. Herrens välsignelser, och tack för denna dag. Kramar till er alla !

      Radera
  9. Ditt inlägg är så innerligt viktigt Annika! Hoppas att många läser det! Det är på pricken som du skriver, det är dit vi har kommit i dag. Tack och lov finns det många som inte hör dit, men många, många, har gjort samhällets normer till sin Gud. De följer "flocken" och vågar kanske inte ta sitt hjärtats längtan efter Jesus på allvar, av rädsla för vad folk ska tycka och tänka. Humanismen är starkt utbredd och andlig tro är ett smörgåsbord att plocka av, att välja det som känns bra för stunden. Jag önskar att många fler skulle våga tro på den befrielse som finns bortom detta, om de vågar säga sitt "ja" till Jesus och lägga sitt liv i Hans händer.Vi fortsätter att be, Annika. Många, många fler ska bli frälsta i denna sena tid. Jag tror på det.
    Tack för allt du ger till oss! Guds rika välsignelse över dig och din tjänst! Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Myrra: Döda fiskar flyter med strömmen, som sagt. Men vi går mot strömmen, och följer Herden vart helst Han går. Och vi kan ändå icke ta med oss någonting, när den tiden är inne. Ju mindre vi har och äger, dessto mindre bekymmer och frid har vi...Önskar dig en fridsam dag med Herren. Kramar !

      Radera
  10. Tusen takk for et viktig innlegg kjære søster!!!!!!!

    La oss søke Jesus mer og mer!!!!!!!

    Lenge siden jeg har vært innpå bloggen nå,
    men nå kjenner jeg at jeg bare må!!!!!!!!!
    Føler at det er noe som mangler når jeg ikke er det.

    Siste tiden har det skjedd mye her på Katthult.
    Jesus har velsigna meg med en ny 100% stilling,og
    jeg har vært og tatt førerkort på kran.
    Imorgen starter jeg i den nye jobben,så det er fint
    om dere ber for meg kjære venner.

    Hilser dere med,
    salme 20
    En bön för Herrens smorde
    1 För sångmästaren, en psalm av David.

    2 HERREN må höra din bön på nödens dag,
    Jakobs Guds namn må beskydda dig.

    3 Han skall sända dig hjälp från helgedomen,
    från Sion skall han stödja dig.

    4 Han skall tänka på alla dina offer, med välbehag ta emot dina brännoffer. Sela.

    5 han skall ge dig vad ditt hjärta begär och fullborda dina planer.

    6 Då skall vi jubla över din frälsning
    och i vår Guds namn resa upp baneret.
    Herren må besvara alla dina böner.

    7 Nu vet jag att HERREN frälsar sin smorde.
    Han svarar honom från sin heliga himmel,
    genom väldiga gärningar ger hans högra hand frälsning.

    8 Andra förlitar sig på vagnar och hästar,
    men vi berömmer oss av Herrens, vår Guds, namn.

    9 De sjunker ner och faller, men vi reser oss upp och blir stående.

    10 HERRE, fräls oss! Konungen skall svara oss när vi ropar.

    Hilsen med Guds rike velsignelse
    fra katthultaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jan Samuel: Åh, så välsignat att få höra av dig igen, och du finns i mina tankar, och böner ska du veta. Tusen tack för versarna, och vi vet när vi ropar till Jesus, så svarar Han oss också. Ha det så gott och fridsamt på Katthult. Manger goe klemmer til dere fra meg og Småland !

      Radera