tisdag 17 juli 2012

DET FINNS ETT OK...

För de visa och kloka är oket fördolt...
Det är inte den enda gången den mänskliga visdomen
snavat på sin egen visdoms märkvärdighet
och så gått miste om sanningen.
Hela akademier har förklarat stora sanningar för lögn
och efteråt fått stå med skammen...
Där en människa blir öppen, ärlig och sann
och ställes ansikte mot ansikte med Jesus och Hans Ande,
där grundlägges med en gång det förtroende,
som är förutsättningen för allt mänskligt vetande och all tro.
Den som blir förtrogen med Honom och för vilken Han blir en väg
skall få uppleva en avsevärd hjälp att bära livets bördor...
Ro, frid är en stor gåva. I ordet frid eller ro kan det djupaste
och värdefullaste sammanfattas. Innerst betyder det frid
med tanke på livet som helhet och tanke på domens dag.
Men det betyder också ett liv, som behärskas av fridens Ande...
Friden med Gud bär frukt i strävan efter frid i människogemenskapen.
Men denna frid är också en känsla, en känsla av stort värde
ej minst därför, att den är förutsättningen för
själen och kroppens verkliga hälsa...Det finns två sätt att se på sitt liv.
Man kan se det som ett äventyr, ett sökande efter bragd och bedrift.
Men mitt i en sådan livsgärning kan påfrestningarna bli stora,
att hela attityden mot livet plötsligt förändras...
Man drömmer då inte att göra någonting stort...
Man frågar istället : Hur man överhuvud taget skall kunna härda ut....
Det är då oket blir aktuellt...
Kommen till mig säger Jesus.
 Mitt ok är milt och lättar din börda...
Vidare öppnar tron blicken för ett verkligt mål i livet.
Ingenting är mera tröttande än en vandring utan mål...
Det är den egocentriska livshållningen som tröttar.
Den skapar kramp och uppgivenhet...
Den jagiske föröder sin mesta energi på:
hat, grämelse och avund...
Lären av mig säger Jesus, om mildhetens och ödmjukhetens väg,
Ty Hans ok är milt och lättar våra bördor

 

10 kommentarer:

  1. AMEN ropar mitt hjärta till ditt inlägg! Tack och lov att vi har Jesus att komma till med vår börda. Så många gånger har jag själv fått uppleva Nåden av att få bli buren i olika svårigheter. Och när jag vänder sig om och ser bakåt på en redan avlagd vägsträcka, så märker jag tydligt, hur Herren har varit nära hela tiden, också i de stunder som jag kanske tvivlade på att Han fanns där.

    Gud välsingne dig, älskade vän! Ha en riktigt fin sommar med Herren vid din sida. Kraaaaam!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Myrra: Ja, Jesu ok är milt och lättar allas bördor. Han är med oss i livets alla förhållanden om än vägen går nere i dalen...Många gånger är det vårt ego som står i vägen så vi inte kan se klart...Vill önska dig allt gott från Jesus och en välsignad sommar, älskade Myrra. Kramar !

      Radera
  2. Precis så är det! Den egocentriska livshållningen leder till död. Den som dött från sig själv och lever i Kristus lever verkligen, både nu och i evighet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym: Jag säger AMEN till din kommentar. För att komma in genom den trånga porten, så måste man dö bort ifrån sitt jag...Önskar dig Herrens frid och all Hans välsignelser. Kramar !

      Radera
  3. Oj vad tyst det är på bloggarna nu var är ni någonstans. Ja ja jag vet det är ju semester för en del . Men väldigt bra skrivet i alla fall ja här är jag .Hoppas det går bra med bönemöte den 3 aug hos mig i Sandsjöfors.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bert: Jag skriver när jag får något av Herren... Ibland behöver man vila och stilla sig, så Herren kan fylla på med ny frisk olja. Självklart dyker vi upp till ditt bönemöte. Ser verkligen fram emot detta. Herren är med oss och stadfäster sitt ord med under och tecken. / Jesu frid och kram !

      Radera
  4. Gud välsigne dej fina Annika för dina fina inlägg på din blogg
    Du är verkligen en Herrens tjänarinna.
    Ha en fortsatt fin sommar och en stor kram
    Marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marianne: Välsignat att höra av dig igen. Hoppas att allt är bra med dig och Jesus giver dig kraft på livets väg. Önskar dig en underbar fortsatt sommar med Jesus. Nåd och frid och massor med kramar till dig !

      Radera
  5. Å så vakkert skrevet - og javisst er det slik! Jeg skulle ønske vi ble bedre på å kaste det som er vanskelig over til Ham som mer enn gjerne vil bære det for oss...gjennom alt. Men så altfor ofte tviholder vi på det selv og skal liksom "takle" det på egen hånd...men når vi kaster det over og klarer legge vekk bekymringene også, ja, da blir livet bedre å leve...Det er godt å tenke på at Gud bærer :)
    Og du, tusen takk for dine fine ord hos meg, jeg blir like gla hver gang. Du er så god og så oppmuntrende midt oppi det du selv strir med i livet ditt. Tusen takk for at du tar deg tid, det betyr mye. Jeg har vært av nett i over en uke nå, tatt helt fri fra blogg og alt og det har gjort godt.
    Jeg håper du får en nydelig helg nå . Gud velsigne deg min venn. Klem herfra

    SvaraRadera
  6. Älskade Spirea: Vi har alla vår törnetagg att bära, som Paulus skriver i sitt brev...Men Gud är nådefull och ser till vårt bästa. Vi kan endast lägga av våra bördor vid korsets fot, och vila tryggt och stilla i Jesu kärlek...Tusen tack för din fina kommentar. Du är till stor välsignelse över denna mörka värld, och Herren själv är med dig...Han är den som fyller ditt hjärta, ande och själ med sanningens budskap...Goe Klem !

    SvaraRadera