fredag 18 maj 2012

SANNINGENS ANDE OCH VITTNESBÖRDET...

Vittnandets uppdrag är givet åt oss alla kristna.
Med tafatta försök, försöker man göra Kristus känd,
och kommer ofta till korta. Vad beror det på ?
Beror det icke på att vår kristendom har blivit så slapp...
Att den aldrig förskräcker...? Så färglös att den aldrig förargar eller förvånar... ?  Jesus talar om att tider av förföljelser och svårigheter kommer att möta oss...
Men nu i dessa tider som råder har många kristna funnit sig
till rätta och är nöjda med att leva i fred med världen.
Den kristna församlingen är en ljum "aktad" samhällsinstitution...
Men nog är det väl något galet, om evangeliet i vår tid aldrig
förargar och oroar människor utan uppfattas som de kristnas hobby,
en åsikt bland andra åsikter...?
Varför brister frimodigheten ?
Kanske därför att somliga tror, att man skall vittna om sig själv i första hand, om "min tro, mina upplevelser, mitt andliga liv" ?
Det kan vara en befrielse av stora mått, när en människa upptäcker, att vittnesbördet egentligen handlar om Jesus själv,
Han som i kärlek dog och uppstod för människors skull,
och som vill hjälpa och frälsa.
Vittnandet och predikningarna är ibland så totalt urvattnade...
Kanske beror det på att man försöker tala i egen kraft...
Att tala Guds ord, innebär inte att alltid bära fromma ord i sin mun...
Herren varnar och förmanar också...
Sanningens Ande vill tala för att människor skall lära känna Gud. Jesus talade, så att folk förstod Honom och kom till tro.
Anden visar vägen och ger kraft mot nya uppgifter
Så låt oss icke längre vandra i köttet utan i Ande,
till dess Jesus kommer åter, och vittnandets tid är slut...

 

2 kommentarer:

  1. Ja, det är precis så här som Jesus sa att det skulle bli i sista tiden. David Wilkerson bl.a. varnade ju för detta också och blev speceillt sänd till Sverige med ett budskap: att vi skulle vakna, att Sveriges kristenhet hade blivit ljummen och skulle vända om. Ja, jag försöker också rannsaka mig själv i detta, för det är ack så lätt att dras med. Tack för att du påminner oss om detta Annika!
    Gud välsigne dig! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Myrra: Kom precis hem efter ett underbart möte i Aneby. Herren är verkligen med oss. Att få vandra i Anden och vittna är verkligen så välsignat. Han fyller vår bägare så att det flödar över. HALLELUJA ! Och som det står: Frimodighet har stor lön med sig. Jag hoppas och ber att människor skall vakna upp ifrån ljumhet och slöhet, och söka ett djupare liv i vår Herre Jesus...Nu blir det sängen för mig, så jag önskar dig en välsignad god natt, och en ny nådefull dag. Tusen Kramar !!!

      Radera