söndag 13 maj 2012

FÖRBIDA I HOPPET...

Lovad vare vår Herres, Jesu Kristi, Gud och Fader, som efter sin stora barmhärtighet har genom Jesu Kristi uppståndelse från de döda fött oss på nytt till ett levande hopp, till ett oförgängligt obesmittat och ovanskligt arv, som i himmelen är förvarat åt eder...
I som med Guds makt bliven genom tro bevarade till en frälsning som är beredd för att uppenbaras i den yttersta tiden.
Därför mån I fröjda eder, om I ock nu en liten tid, där så måste ske,
liden bedrövelse under allahanda prövningar, för att, om eder tro håller provet...vilket är mycket mer värt än guldet, som förgås,
men som dock genom eld bliver beprövat, detta må befinnas lända eder till pris, härlighet och ära vid Jesu Kristi uppenbarelse.
Honom älsken I utan att hava sett honom; och fastän I ännu icke sen honom, tron I dock på honom och fröjden eder över honom med outsäglig och härlig glädje, då I nu ären på väg att vinna det som är målet för eder tro, nämligen edra själars frälsning.
Angående denna frälsning hava profeter ivrigt forskat och rannsakat, de som profeterade om den nåd som skulle vederfaras eder.
De hava rannsakat för att finna vilken och hurudan tid det var som Kristi Ande i dem hänvisade till, när han förebådade de lidanden som skulle vederfaras Kristus, och den härlighet som därefter skulle följa.
Och det blev uppenbarat för dem att det icke var sig själva, utan eder, som de tjänade härmed. Om samma ting har nu en förkunnelse kommit till eder genom de män som i helig ande, nedsänd från himmelen, hava för eder predikat evangelium; och i de tingen åstunda jämväl änglar att skåda in.
Omgjorden därför edert sinnes länder och varen nyktra, och sätten med full tillit edert hopp till den nåd som bjudes eder i och med Jesu Kristi uppenbarelse. Då I nu haven kommit till lydnad, så följen icke de begärelser som I förut, under eder okunnighets tid, levden i, utan bliven heliga i all eder vandel, såsom han som har kallat eder är helig. Det är ju skrivet : I skolen vara heliga, ty jag är helig.
Och om I såsom Fadern åkallen honom som utan anseende till personen dömer var och en efter hans gärningar, så vandren ock i fruktan under denna edert främlingsskaps tid...
I veten ju, att det icke är med förgängliga ting, med silver eller guld, som I haven blivit lösköpta från den vandel I förden i fåfänglighet, efter fädernas sätt, utan med Kristi dyra blod, såsom med blodet av ett felfritt lamm utan fläck.......
Så var förutsätt om honom före världens begynnelse; men först nu i de yttersta tiderna har han blivit uppenbarad för eder skull.
I som genom honom tron på Gud, vilken uppväckte honom från de döda och gav honom härlighet, så att eder tro nu ock kan vara ett hopp till Gud...
Renen edra själar, i lydnad för sanningen, till oskrymtad broderlig kärlek; och älsken varandra av hjärtat med uthållig kärlek...
I som ären födda på nytt,
icke av någon förgänglig säd, utan av en oförgänglig, genom Guds levande ord, som förbliver...
Ty allt kött är såsom gräs
och all dess härlighet såsom gräsets blomster...
gräset torkar bort, och blomstret faller av...
men Herrens ord förbliver evinnerligen...
Och det är detta ord som har blivit förkunnat för eder
såsom ett glatt budskap......./ Petrus första brev. KAP. 1

8 kommentarer:

  1. Kjære deg! Prøvde nettopp å gå inn på en av dine andre blogger - men de var slettet....Ble så lei meg, men så fant jeg i det minste denne. Hvordan er det med deg? har det hendt noe spesielt, siden du sletter bloggene dine? jeg tenker på deg rett som det er og forstår jo du gjennomgår noe vanskelig nå...Må Gud bare omfavne deg, gå sammen med deg og lede deg gjennom det hele. Husk at han bærer deg når du selv ikke klarer å gå lenger...
    Mange klemmer til deg fra Spirea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välsignade Spirea: Jesus är så god mot mig. Visst är jag inne i en fruktansvärd kamp just nu...Men min tro på kärleken och hoppet kan ingen taga ifrån mig. Jag har lagt mitt liv i Jesu händer. Han finns hos mig, och omsluter mig på alla sidor. När jag är svag, då är Herren stark. Ty Hans dyrbara blod beskyddar mig från allt ont. Jag är dock vid gott mod ! / Tack älskade syster för din kärlek och omtanke om mig. Herren är med dig och ska stadfästa din välsignande blogg, med under och tecken. Jesu sårmärkta händer vilar över dig... / Mange goe klemmer til deg fra mig !!!

      Radera
    2. Takk selv for så skjønn hilsen tilbake. Gud velsigne og styrke deg i alt det du står i, min ukjente venn. Mange klemmer herfra!! Jes. 45, 2-3 - han vil gi deg skatter skjulte i mørket...velsignelser du i dag ikke ser...

      Radera
    3. Spirea: Du får mig att må så bra med dina välsignade kommentarer. Herren förser även dig med alla himmelska skatter och krafter. Goe Klem till dig !

      Radera
  2. Takk for et velsigna innlegg søster!!!

    Blir minna på å sende deg en oppmuntring,
    så her kommer den i Jesu Navn.
    Har sendt deg dette før,men det er dette
    jeg blir minna på.
    Gud velsigne deg og dine med alt godt!!!!!!!
    Vi ber for deg og dine søster.
    Hilsen fra Katthult.

    Ps 20
    En bön för Herrens smorde
    1 För sångmästaren, en psalm av David.

    2 HERREN må höra din bön på nödens dag,
    Jakobs Guds namn må beskydda dig.

    3 Han skall sända dig hjälp från helgedomen,
    från Sion skall han stödja dig.

    4 Han skall tänka på alla dina offer, med välbehag ta emot dina brännoffer. Sela.

    5 han skall ge dig vad ditt hjärta begär
    och fullborda dina planer.

    6 Då skall vi jubla över din frälsning
    och i vår Guds namn resa upp baneret.
    Herren må besvara alla dina böner.

    7 Nu vet jag att HERREN frälsar sin smorde.
    Han svarar honom från sin heliga himmel,
    genom väldiga gärningar ger hans högra hand frälsning.

    8 Andra förlitar sig på vagnar och hästar,
    men vi berömmer oss av Herrens, vår Guds, namn.

    9 De sjunker ner och faller, men vi reser oss upp och blir stående.

    10 HERRE, fräls oss! Konungen skall svara oss när vi ropar.

    Jesaja 12
    2 Se, Gud är min frälsning, jag är trygg och fruktar inte,
    ty HERREN HERREN är min starkhet och min lovsång.
    Han har blivit min frälsning."

    3 Med fröjd skall ni ösa vatten ur frälsningens källor.

    Ps 121

    Hjälpen finns hos Herren

    1 En vallfärdssång.
    Jag lyfter mina ögon upp till bergen.
    Varifrån skall min hjälp komma?

    2 Min hjälp kommer från HERREN, som har gjort himmel och jord.

    3 Inte skall han låta din fot vackla,
    inte slumrar han som bevarar dig.

    4 Nej, han som bevarar Israel, han slumrar inte,
    han sover inte.

    5 HERREN bevarar dig, HERREN är ditt skydd
    på din högra sida.

    6 Solen skall inte skada dig om dagen,
    och inte månen om natten.

    7 HERREN skall bevara dig från allt ont,
    han skall bevara din själ.

    8 HERREN skall bevara din utgång och din ingång
    från nu och till evig tid.

    HALLELUJA-PRISET VÆRE HERRENS UNDERBARA NAVN!!!!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min högt älskade broder Jan Samuel: Du kommer alltid med tröstenst ord i rätt tid. Du skall veta : ATT DU ÄR LEDD AV GUD !!! Du och din familj finns alltid med i mina böner om natten, och jag tackar dig tusenfallt för dessa bibelversar. HALLELUJA !!! Herrren är med oss, vad som än händer. Han överger oss aldrig, hur kämpigt det än må vara...Vi få säga som Paulus: Nu lever icke jag...Utan Jesus som bor i mig.../ Ha en riktigt välsignad God Natt. Goe klem til dere fra Småland !

      Radera
  3. HALLELUJA, OG ALL ÆRE TIL VÅR KJÆRE FRELSER!!!!!!!

    Når jeg kom inn på bloggen din nå,
    ble jeg så kraftig minna på:

    Matt.18
    Allt vad ni binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt vad ni löser på jorden skall vara löst i himlen.

    19 Vidare säger jag er: Om två av er här på jorden kommer överens om att be om något, vad det än är, så skall de få det av min Fader i himlen.

    20 Ty där två eller tre är samlade i mitt namn,
    där är jag mitt ibland dem."

    Apg.11
    14 Han skall tala till dig,
    och genom de orden skall du bli frälst,
    du och hela din familj.

    Hebr.13
    6 Därför kan vi frimodigt säga:
    Herren är min hjälpare, jag skall inte frukta.
    Vad kan en människa göra mig?

    8 Jesus Kristus är densamme
    i går och i dag och i evighet.

    Jeg vet ikke hvorfor jeg blir minna på disse versa,
    men jeg får ikke fred før jeg får sendt de.

    Går i bønn for deg og dine nå.
    Hilsen Katthultaren

    SvaraRadera
  4. Jan Samuel: Underbart !!! HALLELUJA !!! Tack käre Broder i Herren, för dessa Bibelverser. Tusen tack för förbön och jag beder även för dig och din familj. Önskar er allt gott och Herrens välsignelser. Goe Klem til dere !

    SvaraRadera