torsdag 24 maj 2012

ENSAMMA STUNDER...

Vi behöver alla vara ensamma med Jesus.
Jesus själv var i behov att dra sig tillbaka i stillhet och avskildhet.
Att komma bort från världens larm och brus...
Stillheten och avskildheten är ofrånkomliga för ett djupt och rikt
liv med Jesus. Mycket omkring oss hotar stillheten och livet med Herren. Vi fångas så oerhört lätt av det närvarande.
Vi brottas ständigt med frågor om vad vi skall äta, dricka och kläda oss med. Vi sysslar med många tusende göromål av vilka endast en liten del hör det kristna livet till. Men vi är i stor fara, om detta hindrar oss att vara allena med Jesus. Vi får icke bliva människor
som går i stim...Vi måste kunna slita oss loss från de många för att vara ensamma med vår själ och vår själs Herde.......
Hemligheten till att så mycket av kristet liv idag är hämmat och outvecklat är att man försummat denna ensamhet.Vi bör själva vara
initiativtagere i både bibelläsning och bön, och bönen innebär: Att vi dagligen behöver dessa ensamma stunder med Jesus.
Vi kristna är i stort behov av, att förnimma samhörigheten med den eviga himmelska världen. Vi behöver känna att det finns något annat och något förmer än möda och arbete, slit och släp, köpenskap,
vinstbegär och jordiska arbetsresultat...
Mycket av det bästa och största som hör samman med våra upplevelser i Andens värld har pratats bort i stället för att det skulle ha levts ut. Att vara ensam med Jesus är en himmelsk försmak...
En stund med Jesus och hjärtats oro flyr,
och blicken lyftes åter från jordiska bestyr.
Till livets verkligheter, de ting som ej förgås,
när himlarna och jorden av sin förvandling nås...
Mitt hjärtas djupa längtan är denna enda blott :
En evighet med Jesus och allt, ja, allt är gott !
 

12 kommentarer:

  1. Ja,är man inte ensam med Jesus,har man ju heller ingen relation med Honom,,,och har man ingen relation med Honom ,så känner man Honom icke.
    Därför är det nödvändigt, livsviktigt och det känns,om någon är tillsammans med Jesus!!!
    Ha en fin Torsdag!!!
    Vi ses i morgon!!!
    Tack för inlägget och KRAAAM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marguerite: Det gäller att vårda sin relation med den man älskar högt, och innerligt. Lära känna Honom och Hans uppståndelsekraft på djupet. Jag prisar Herren för våra ensamma stunder...Ja, vi ses i morgon. Ha en välsignad dag. Kramar !

      Radera
  2. Nu är jag petig . Men det skall var , en liten stund med Jesus.
    Nä usch vad jag är petig förlåt . Men du har rätt i vad du skriver, och här kan vi känna ensamheten, Men en evighet med Jesus och alla dem han har köpt åt Gud med sitt blod de blir inte ensamt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha,,,nu har "Bloggpolisen"varit inne igen,ha,haha!!!

      Är man inte ensam med Jesus och har en levande relation med Honom,blir det ingen evighet med Jesus och alla dem Han har köpt åt Gud med Sitt blod...DÅ,blir det ensamt!!!

      Ha en fortsatt bra dag,(vi fick inte hämta bilen förrän på lördag,,,försäljaren låg i migrän)...
      KRAAAM!!!

      Radera
    2. PS: Är man ensam med Jesus - så är man inte ensam!!!

      Radera
    3. Käre Bert: Även jag är petig...För mig räcker det inte med en liten stund då, och då med den jag älskar. Jag vill vara med HONOM hela tiden...Jag vet att du syftar på sången. Ha en trevlig Pingst. Kram !

      Radera
    4. Marguerite: Det var ju tråkigt men ni får ju ändå bilen idag. Ensam med Jesus, innebär att man är ensam bara med Honom för mig, där man kan utgjuta hela sitt hjärta, utan att andra människor är med och lyssnar. Ha en välsignad Pingst Helg syster. Kramar !

      Radera
  3. Jag instämmer till 100 % att man måste dra sig undan. Det är i ensamheten jag har haft mina bästa stunder med Jesus även om jag är glad över min församling och upplever mycket fint där. Men den där mycket nära kontakten, den finner jag när jag är ensam med Jesus.
    Tack för ditt starka inlägg! Gud ska välsigna dig rikligt Annika! Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Myrra: Visst är man glad i sina syskon, och trivs i deras sällskap, men enskildheten med Jesus betyder nog mest för mig. Ha en trevlig och välsignad Pingst Helg. Kära kramar till dig syster !

      Radera
  4. Bloggpolis. Nä Det var när jag skulle sjunga sången versen hon citterade som det inte gick ihop. Nä men det kan kännas så ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bert: Jag tycker fortfarande att man ska plocka bort ordet : liten även om det kan förändra allt. Det borde stå skrivet en lång stund istället...sa " kärringen mot strömmen" Hahahaha !!! / Frid !

      Radera
  5. Vi kan spegla oss i Jesus och Ordet, och vi skall få se hur små likheterna är. Men vi har en Gud som kan göra mer än allt. Vi kan bli omskapade, förvandlade, förnyade, fyllda med kraft, i all stillhet med Jesus.

    SvaraRadera