söndag 29 april 2012

SANNINGENS ANDE...

JOH. 16 : 5 -15.
Sanningens Ande skall låta världen få veta sanningen.
Det är tydligt att sanningens Ande har ett alldeles särskilt ärende till världen i stort. Han skall låta världen få veta sanningen. Inte vilken sanning som helst utan sanningen ifråga om synd, rättfärdighet och dom...
Sanning avslöjar människan, ställer henne i ljuset och säger henne utan omsvep : Sådan är du. Först av allt vill sanningens Ande låta oss veta sanningen om oss själva. i allmänhet är vi icke så intresserade av den som av sanningen om andra. Det är till oss själva Jesus först och främst har ärende. Det är långt ifrån alltid behagligt att avslöjas i sanningens ljus. Men det är hälsosamt. En sann självkännedom är alltid förutsättningen för det sanna och rika livet. Den som undandrar sig denna självkännedom bygger upp sitt liv på en falsk och ohållbar grund.
Den synd, som sanningens Ande vill överbevisa oss om är markerad med dessa ord : Om synd, ty de tro icke på mig...
All synd kan inneslutas i en enda. Det är otrossynden, vilken djupast sett innebär att vi icke har Jesus i vårt liv.
Och det är syndernas synd att icke tro på Honom, som Gud sände i världen som vår Frälsare. Skall det gå oss väl, måste vi besinna att vårt rätta livssammanhang är gemenskap med Gud genom Jesus Kristus.
Sanningens Ande verkar i världen på olika sätt. Ofta får det levande Ordet och den helgade människan vara verktyg i Andens kraft.
Ordet har både livskraft och förvandlingskraft.
Den som blir ställd inför Ordet blir ställd inför sanningen.
Och den som möter en helgad människa känner att hon möter en som bär Andens bud till släkt, vänner, grannar, städer och folk. Och det för oss alla så betydelsefulla är, att Gud har ärende till världen ännu idag.
När han kommer som är sanningens Ande, då skall han leda eder fram till hela sanningen. I Jesu gemenskap får vi ta del av frälsningens hemligheter. Tänk på Paulus ord : Jag förgäter det som är bakom mig och sträcker mig mot det som är framför mig, jag jagar mot målet.
Livet i Jesu gemenskap är icke stillestånd utan rörelse.
Kristi sanna lärjungar är icke ställets, utan vägens människor.
Att vara kristen är således att vara på marsch. Om vi hava hunnit något litet framåt så låtom oss vandra vidare...
Att vara kristen är icke att vara färdig. Det är inte att i ett plötsligt förvandlande under ha erövrat allt som hör den eviga världen till...
Kristet liv innebär, att man börjar vandra under Andens ledning och får ta del av de himmelska skatterna. För en levande och vaken kristen blir livet en bergsbestigning. Det gäller att ständigt komma vidare mot den bergstopp, varifrån allt skall ses i ett rätt ljus och på rätt sätt.
Här ges vidder och vyer. Här är upptäckaranda och erövrarhåg. Mottot är givet: Till hela sanningen.......
Sanningens Ande förhärligar Jesus som är sanningen.
Jesus säger i orden vi läst : Han skall förhärliga mig. Det gäller således honom som en gång sade om sig : Jag är sanningen.
En människa där jagiskheten dominerar är ingen andlig människa.
Ju mer mer en människa lär känna sig själv och sin Frälsare desto mindre blir hon i egna ögon.
Sanningens Ande ger rätta proportioner åt allt och alla.
Där blir de små som små och endast den stor som är stor.
Någon har sagt, att den helige Ande är en underbar målare, som med oförgängliga och glödande färger målar Jesus och den eviga härligheten så våra hjärtan bli fyllda av längtan...
Anden pekar ständigt på Jesus Kristus, Hans liv och verk.
I Andens ljus blir krubban, Golgata , graven, uppståndelsen levande storheter. Det är Anden som tagit gestalt i en människa, när hon säger :
Nu lever icke mera jag utan Kristus lever i mig.......

14 kommentarer:

  1. AMEN,till detta inlägg!!!...(Tack för kaffet i kväll!!!)...KRAAAM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marguerite: Även jag säger Amen och ett högt Halleluja ! Tack för ditt kära sällskap och presenten. Må Herren välsigna dig rikligt, nu får vi klättra uppåt mot målet, ty Anden leder oss ...Kramar !!!

      Radera
  2. Amen fra Katthult også!!!!!!!
    Du skulle gitt ut en Andaktsbok søster!!!!!!!

    Jeg har det veldig tøft nå,men når jeg leser innleggene
    til mine kjære Svenske søsken, kjenner jeg det letter.
    Jeg takker Gud for dere alle!!!!!!!
    Hilsen fra Katthult.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jan Samuel: Älskade Broder, jag vet att du och din lillasyster har det tufft just nu, men Herren Jesus går fram idag, och näpser sjukdomar...Vi fortsätter med bön och tacksägelse att Herrens vilja få ske. Jag tackar Gud för er alla i Norge, och Herren skall möta eder på ett mäktigt övergripande sätt med nåd, kärlek, helande och välsignelser. Goe Klem til dere fra mig !

      Radera
  3. Jeremia 32 vers
    17 "O, Herre, HERRE, se, du har gjort himmel och jord genom din stora kraft och din uträckta arm. För dig är ingenting omöjligt.

    Jeg vet ikke hva vi skulle gjort uten dere kjære venner.
    Solstråla sier her nå at det hadde vært så fantastisk
    om vi snart kunne treffes,slik at vi kan få takket dere
    personlig for all hjelp.
    Hva med en tur til Katthult??
    Vi har nok plass,og det hadde vært en STOR VELSIGNELSE
    om dere hadde tatt turen hit til oss.
    AMEEEEEEEEEEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Uke 28-29 og 30 har vi ferie.
    Vi kunne jo tatt turen til Sverige også.
    HALLELUJA,JEG KJENNER GLEDEN SPRER SEG NÅR JEG TENKER
    PÅ AT VI KAN FÅ TREFFE DERE.
    GLAD I DERE ALLE!!!!!!!!!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jan Samuel: Det vore underbart att få komma til dere i Norge. Eller om ni kunde komma ner till oss. Vi får bedja över det här också. Ty Herren sammanför sitt folk idag. Vore härligt att få komma tillsammans för ett härligt bönemöte. Låt Jesus leda oss...Jag är så glad för att ni finns du och din solstråla. Kramar !

      Radera
  4. Ha ei velsigna god natt i Jesu Navn kjære venner.
    5 Mos.vers
    12 HERREN skall öppna för dig sitt rika förrådshus, himlen, för att ge regn i rätt tid åt ditt land och välsigna alla dina händers verk. Du skall ge lån åt många hednafolk men själv skall du inte låna av någon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jan Samuel: Ha ei velsigna god natt ni också...Herren är med oss alla dagar intill tidens ände...Frukta icke för det som skall komma säger Herren, Herren, ty jag är med dig och skall leda dig genom eld, genom vatten, så frukta icke säger Herren, Herren din förlossare.../ AMEN !

      Radera
  5. Tack för att du som vanligt är så tydlig med att visa på Sanningens Ande, som gör upp med synden och låter oss se oss själva som vi är. Jag minns 1982 när jag själv fick se min synd i Sanningens ljus för första gången. Det var som blixtljus över mitt tidigare liv och trots att de flesta på den tiden tyckte att Myrra var en snäll och rar tjej och trodde det själv också, så såg Jesus att jag var på väg åt fel håll - rätt in i döden!

    Men när sanningens ljus lyste på mig, Han kom och besökte mig i min ensamhet, så såg jag för första gången mig själv sådan jag var. Och det ledde till en förkrosselse som jag aldrig tidigare upplevt. Jag grät i dagar över min egen uselhet och synd, såg helt plötsligt glimtar från mitt tidigare liv i blixtljus. Det slutade efter några dagar i en underbar befrielse. Nåden kom till min hjälp och Jesus satte mig fri! Tack och lov! Men utan den Helige Andes sannings ljus, så hade jag fortsatt på samma väg. Så det är ett renande, läkande, pånyttfödande, detta ljuvliga - Sanningens ljus!

    Kramar om dig min vän och önskar dig Guds välsignelse! Herren leder varje steg du tar och är tätt intill dig! Ha en skön helg i vårsolen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Myrra: Tack för ditt vittnesbörd och din beskrivning på hur Anden kan möta en människa. Helt fantastiskt ! Nu vandrar vi i Ande och sanning till vårt rätta hem. HALLELUJA ! Idag lyser solen igen, över både onda och goda. Ha en rik välsignad dag. Kära kramar till dig !

      Radera
  6. Härligt inlägg! Ja , utan den helige Ande skulle vi aldrig klara av att vara kristna, kanske ett tag, men inte i tidens längd.
    Ha en härlig dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tony: Så sant det du säger. Jesus pekar på hur viktigt det är, och med Andens hjälp kan vi gå från klarhet till klarhet...Ha en välsignad dag med vår Jesu. Kramar !

      Radera
  7. Blir så minna på å sende deg et vers søster.
    HALLELUJA,GUD ER GOD!!!!!!!!!!!!

    Min lillesøster er veldig dårlig ikveld.
    Ingenting er umulig for Gud,og bønnens makt er stor.
    Skal hilse så varmt fra henne til dere alle,og si
    at hun er så takknemlig for at dere ber for henne.
    Gud velsigne deg og dine!!!!!!!!
    Hilsen fra Katthult.

    Her er verset jeg blir minna på.

    Johannes 14 vers
    27 Frid lämnar jag efter mig åt er.
    Min frid ger jag er.
    Inte ger jag er en sådan frid som världen ger.
    Låt inte era hjärtan oroas och var inte modlösa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jan Samuel: Vi är i bön för din lillasyster och vi ber att Hans vilja få ske med hennes liv. Vi sätter allt vårt hopp till vår store Läkare att ser till hennes bästa. Vi är vid gott mod. Kära kramar och välsignelser til dere...

      Radera