lördag 28 april 2012

HAR DU NÅGON SOM DU VÄNTAR PÅ ?

MATT 25 : 1 - 13.
Väntar du på någon, som man väntar på det enda, det oerhörda, det gudomliga ? Det är annars så mycket som människor väntar på, vars högsta önskan är att få sig ett hus, unga människor som längtar efter att bli färdiga med sina studier, få gifta sig. Somliga väntar på bilen, andra på det första barnet. En del väntar på den första förtjänsten, andra på pensionen etc...Det är riktigt och mänskligt med en sådan väntan. Ingen är heller så fattig, utan att han har något att vänta på. Hur väsentlig denna väntan än är, så har den ett kort perspektiv och dessutom är den inte sällan en förväntan med illusioner. Det vi väntar på, var inte det vi tänkte, när vi slöt det till vårt hjärta. För att inte tala om alla dem som väntade förgäves. Sådant kan vara tyngre än bördor att bära.
Har du någon, som står över alla dessa besvikelsens och falskhetens lagar som du väntar på ...
Väntar du på Jesus, din Frälsare ?
När du tänker på, att Han skall komma till dig, kommer Han då som din vän ? Känner du den innerligaste glädje inför mötet ?
Har man någon man riktigt väntar på, blir man lätt ivrig och oförståndig. Ingen lär vara så barnslig och lättlurad som den kärlekskranke. Det är sådant de gamla och kloka ler åt, och de gör sig kvicka över, men det finns i denna hängivelse något äkta, som engagerar hela personligheten. Där finns den totala hängivenheten...
Det finns de, som icke förstår talet om Jesu tillkommelse, ty de tycker att Han redan kommit till dem. De upplever Hans dagliga närhet som en obeskrivlig glädje. Det pågår ständiga samtal mellan dem och vår Herre, som en vän talar med en vän.......
Har du någon du väntar på, blir ofta väntan lång. Precis som tiden alltid är kort, då man är tillsammans med den man tycker om. Även för en kristen kan tiden bli lång. Varför dröjer Han så länge ?
Själv sade Jesus: En liten tid och I sen mig. Många tycker att det varit en lång tid för Hans utvalda. Redan de, som först omfattade Honom med brudens kärlek, väntade Honom i sin tid, men inte kom Han då, och inte har Han kommit än. Men vi vet att Han skall komma som en tjuv om natten. Har du någon, som du väntar på, och väntan blir lång, finns farorna där. Det behöver icke vara några stora fiender och hemska avgrunder som öppnar sig. Det kan vara något så enkelt och smygande som tröttheten. Man har annat att tänka på än Jesu tillkommelse...
Om väntan blir lång, är likgiltigheten och nonchalansen där.
Icke kommer Han nu, och så slarvar man med beredskapen.
Att så många står där outrustade beror på att deras Kristus-väntan bara  varit en flammande episod, som inte har någon livsvaraktighet över sig.
Denna vår väntan behöver bli en vaksam brinnande lampa, som ständigt hålls vid liv med ny olja.......
Har du någon du väntar på, går du gärna honom till mötes. Det finns otaliga exempel på vad människor kostat på sig i den vägen. Kanske säger du att det är sant, vad Bibeln säger, att man kan påskynda Jesu tillkommelse, vill jag gärna göra det. Läs din bibel, och du skall finna en väg, som för dig, Jesus till mötes...
Är det Herren Jesus du väntar på ? Äger du den rikaste lycka, en lycka som är din redan nu, och en gång skall tillfullo uppenbaras. Så gläd dig då, ty du vet icke dag eller stund, då denna salighet för evigt skall bliva din... 

16 kommentarer:

  1. Om jag inte hade hoppet och vissheten om att Herren kommer en dag skulle jag inte orka leva. Innan jag blev frälst var mitt liv ofta en vandring i mörker och tårar och det fanns inget ljus som lyste upp. Efter att jag blev frälst fanns tårarna kvar men mörkret har fått ge vika. Varje dag längtar jag efter att Herren ska komma åter, och jag umgås med Honom ständigt. Det är så som du beskriver, väntan på Herren går före allt annat. Tröttheten har jag fått känna på, men Herren är så god så Han har varje gång ruskat om mig och gett mig ny kraft och glädje. Det är på grund av Hans nåd jag kan vara vakande, inte klarar jag av det på egen hand. När jag gör det i egen kraft blir det bara kramp och elände. Förbli i mig, sa Herren. Det är vad som gäller.
    Guds frid
    Majlis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kära Majlis: Jag tackar dig för din öppenhet och håller med dig. Tårarna finns kvar,även om mörkret fått ge vika. Men vi håller fast i hoppet med bön och tacksägelse för allt Jesus har gjort för oss. Jag önskar dig en fridfull natt. Jesus ser till ditt hjärta, och håller dig så kär. Kramar och Jesu Frid !

      Radera
  2. Så sant och så allvarligt inlägg. Tiden rinner iväg och Jesus kan komma när som helst! Måtte vi vara beredda!

    Önskar dig en välsignad helg, Annika! Många kramar till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Myrra: Är du uppe så här sent ? Ja, vi får vara vakande och bedjande med ett brinnande hjärta. Jesus kommer, och Han kommer snart. God Natt min kära vän och Jesu rika välsignelser till dig. KRAAAMAR !

      Radera
  3. Jag fick frågan en gång om: "Vad skulle du göra om Herren kom på himmelens skyar?".
    Mitt svar blev: "Ja, om jag befann mig på taket, så inte skulle jag gå in efter plånboken iallafall".
    Guds frid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahahaha...Det var bra sagt Hans ! / Pengar hjälper en inte på den dagen. Biljetten till himlen är gratis, vi får åka på Guds nåd, och Andens kraft. Önskar dig Jesu Frid och välsignelser. Kramar !

      Radera
  4. Det er så sant Annika!!!!!!!!
    Takk for et mektig innlegg!!!!!!!

    At Jesus snart kommer igjen,er det ingen tvil om.
    Idag har jeg et bønnemne kjære venner.

    Min lillesøster på 44 år har igjen blitt syk.
    Hun ble igjen sendt inn på Radiumhospitalet,
    for kreften har kommet tilbake.
    Hun er nå veldig fortvilet,å gråter mye.
    Hun får nå veldig sterk cellegift.

    Ingenting er umulig for Gud,og jeg ber at
    han helbreder min kjære lillesøster.
    AMEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Hilsen fra Katthult.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jan Samuel: Åh, jag ska bedja för din lillasyster Katthultarn, att Jesus skall möta henne på ett underbart läkande sätt, som bara Han kan göra till ande, själ och kropp och att gråten skall bytas ut mot glädje och fröjd. Ingenting är omöjligt för vår Herre. Jesus är med er alla. Goe klem til dere !

      Radera
  5. Vilket fantastiskt blogginlägg Annika.
    Ja må vi vara beredda den dag Jesus kommer vare sej det är när Han kommer tillbaka och hämtar brudeskaran eller om det blir tidigare. Det viktigaste av allt
    Förutom det så väntar jag att vår son ska bli frälst. Det är nog vad som mest ligger på mitt hjärta just nu.
    Majlis, Gud välsigne dej att leva i Herrens närhet och i förtröstan på Honom, som ger dej sin kraft varje dag.
    Kram till er alla
    Marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marianne: Det är ganska naturligt för en brud, att vänta på sin Brudgum med en brinnande kärlek, längtan och iver...Jag har också barn, som är ute på fel vägar, men vi får bedja att Herren tar hand om dem innan Han kommer, och visa med våra liv, vilken underbar Frälsare vi har, som kan förvandla så det både syns, hörs och känns...Du får ha en underbar fridfull kväll med Jesus Marianne, och vi fortsätter att bedja för våra barn. Var välsignad kära du. Kramar !

      Radera
  6. Jeg pratet akkurat med henne,og da var hun litt
    lettere til sinns.
    Kjære venner,bønnens makt er så uendelig stor.
    Tusen hjertelig takk for at dere står sammen
    med oss i bønn.Dere er fantastiske!!!!!!!
    Hilsen Katthultaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jan Samuel: Vi skall vara varandra till hjälp och en rättfärdig mans bön eller kvinna kan förändra mycket. Vi ropar och tackar Gud för din lillasyster, att Han skall hela henne i ett ögonblick av bara nåd och kärlek till henne. Vi får förtrösta och förlita oss på Jesus. Var vid gott mod ! Herrens välsignelser, och klem til dere !

      Radera
  7. Tack för uppmuntran! Det behöver vi alla och jag brukar behöva lite mer av det då och då.

    Jan Samuel, jag ber också för din lillasyster.

    Gud välsigne er alla och kram från Majlis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Majlis: Jag kände i min ande att du behöver det. Och Herren vill att vi ska uppmuntra varandra i kärlek. Jesus är med dig i livets alla förhållanden och vill leda dig. Ja, det är bra att vi är många som beder, för Jan Samuels lillasyster. Låt Herrens Ande få verka...Tack käre Jesus ! Stor Kram till dig kära Majlis och all Herrens välsignelser.

      Radera
  8. Tusen takk til deg også Majlis,og må Gud rikelig velsigne
    dere alle med alt godt fra vår kjære Frelser!!!!!!!
    AMEN!!!!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  9. Blir minna på å sende deg dette søster,
    å får ikke fred før jeg har gjort det.
    GUD VELSIGNE DEG OG DINE!!!!!!!
    Hilsen fra Katthultaren.

    Jesaja 55 vers
    5 Du skall kalla på ett folk du inte känner,
    ett hednafolk som inte känner dig skall skynda till dig
    för HERRENS, din Guds, skull, för Israels Heliges skull,
    ty han har förhärligat dig.

    APG.26 VERS
    16 Men stig upp och stå på fötterna!
    Ty jag har visat mig för dig för att
    utse dig till tjänare och vittne,
    både till vad du har sett och till
    det jag kommer att visa dig.

    SvaraRadera