tisdag 6 mars 2012

HERRENS VISHET...

Genom vishet har Herren lagt jordens grund, himmelen har han berett med förstånd. Genom hans insikt bröto djupens vatten fram, och genom den låta skyarna dagg drypa ned. Låt detta icke vika ifrån dina ögon, tag klokhet och eftertänksamhet i akt, så skola de lända din själ till liv och bliva ett smycke för din hals. Då skall du vandra din väg fram i trygghet, och din fot skall du då icke stöta. När du lägger dig, skall intet förskräcka dig, och sedan du har lagt dig, skall du sova sött. Du behöver då ej frukta för plötslig skräck, ej för ovädret, när det kommer över de ogudaktiga. Ty Herren skall då vara ditt hopp, och han skall bevara din fot för snaran...
Neka icke den behövande din hjälp, när det står i din makt att giva den. Säg icke till din nästa; Gå din väg och kom igen, i morgon vill jag giva dig, fasten du kunde strax. Stämpla intet ont mot din nästa, när han menar sig bo tryggt i din närhet. Tvista icke med någon utan sak, då han icke har gjort dig något ont. Avundas icke den orättfärdige, och finn ej behag i någon av hans vägar. Ty en styggelse för Herren är den vrånge, men med de redliga har han sin umgängelse. Herrens förbannelse vilar över den ogudaktiges hus, men de rättfärdigas boning välsignar han. Har han att skaffa med bespottare, så bespottar också han, men de ödmjuka giver han nåd. De visa få ära till arvedel, men dårarna får uppbära skam.

12 kommentarer:

  1. Ja,Hans Ord är ett ljus för våra fötter och lyktan på vår stig!!!...I livets alla förhållanden får vi ha Ordet som vägvisare!!!...Så otroligt vackra bilder du får tag i,man sitter och beundrar dem en lång stund!!!...Ha en fin och välsignad dag!!!...KRAAAM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marguerite: Det är en stor glädje och fröjd, att få vandra med Jesus. Han skänker oss vishet och förstånd där vi bedjande går fram...Himlen är öppen över dig, och din dag. Kramar !

      Radera
  2. Visheten ligger i att man följer det som står. Det för med sig mer välsignelse att hjälpa än att neka den hjälpbehövande man blir mer tillfredställd. Såg en glimt av Sofias Änglar på TV och hörde en kommentar från de som hade arbetat med att hjälpa " det känns skönt i själen " även för en som inte är kristen hur mycket mer skall icke då vi hjälpa.Vad är det för roligt att stämpla ont med ont vad har man för vinning.Varför skall man tvista om man har rätt eller ej. Varför skall man tvista överhuvudtaget Paulus skrev till Timoteus håll dej borta ifrån sånt. Det är ju inga svåra ting som ordet delger oss. Väldigt lätta att hålla.

    SvaraRadera
  3. Osså: AMEN ! Låt oss vandra i den visheten, som Herren giver. Kramar !

    SvaraRadera
  4. Tack för fint inlägg... låt oss bära varandra...
    Vill fråga dig och andra som besöker din blogg om en sak.
    Inatt när jag körde tidningar så föll min blick på månen som den oftast gör så och min blick mot stjärnor skådar. När jag nu inatt tittade på månen så var den långt från jorden och ett litet litet ljusskimmer runt den, men detta har jag ofta innan sett. Men det jag reagerade på var som en ljuspelare som gick ner mot jorden från månen har aldrig sett detta förut. Så min fråga är såg någon annan detta.
    Jag vet att det kanske inte är något speciellt men jag under alla mina år som tidningsbud har aldrig sett detta.
    kram Alex

    SvaraRadera
  5. Alex: Visst är det speciellt. Tecken och under skall visa sig på himlen och på jorden. Så jag tror att det har en stor betydelse, av vad du såg, och upplevde. Och just på himlavalvet har det hänt mycket av både eldklot, och mystiska ljud osv..Det är otroligt spännande. Tack för du delade med dig av detta. Vi är vakande och bedjande Alex, ända till Jesus kommer. / Jesus är med dig, på dina nattliga turer, och beskyddar dig. Vi hörs, och ha en välsignad dag. Kära kramar till dig !

    SvaraRadera
  6. Jag vill också sända en hälsning till Alex och tacka för berättelsen om månen. Jag tror det är viktigt att vi lägger märke till allt omkring oss nu, att vi är vakna och alerta. Tack också du Annika för vackra, underbara bilder och visdomsord i din blogg som jag tar till mitt hjärta. Där får de verka gott, det som de är utsända för.
    Sov så gott och många kramar!

    SvaraRadera
  7. Myrra: Ja, det var mycket om himlen idag, både på din blogg och det som kära Alex berättade. Det är otroligt spännande tider nu. Ja, vi får verka medan dagen varar, natten är snart här. Ha en välsignad God Natt du också Myrra. Kramar !

    SvaraRadera
  8. Ja Herren visar oss tecken denna sista tid som vi nu lever och verkar i.

    Från Guds ord: Tecken skall visa sig i solen, i månen, och i stjärnorna, och folken på jorden skall gripas av ångest och stå rådlösa vid havets och bränningarnas dån.

    Människorna skall ge upp andan av skräck, i väntan på det som skall komma över världen. Ty himlens krafter skall skakas.

    Då skall man se människosonen komma i ett moln med stor makt och härlighet. Luk.21:25-27

    Herren vare med oss alla och snart kommer Jesus åter och vi ska för alltid vara hos Honom.

    Jesu frid / Uffe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbart Uffe ! Tänk när vi äntligen står välbärgade hemma. Vilken glädje ! Låt oss med stor frimodighet gå ut på gator och gränder, och nödga människor att komma, den korta tid som är kvar. Ha en välsignad fridfull dag. Kram !

      Radera
  9. åh vilka vackra bilder du har på din blogg Vanja. Tack för att jag får titta in här och vara med på ett litet hörn. Jag läste just bloggen där du tog kortet vi träden Vill berätta att jag er också Jesus där på två ställen=) Vilken fantastisk bild==)
    Vill önska dej Guds välsignelse Vanja och tacka för allt du skriver på bloggen../brukar även kika in på den andra/
    kram från Marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marianne: Känn dig varmt välkommen till min blogg. Ja, det fotot är fortfarande en gåta för mig. Jag vet inte vad den ha för betydelse. Men man får kanske svar på det längre fram...Men det kanske finns, någon annan som vet...? Du får ha en välsignad dag Marianne. Herrens händer vilar över dig. Kära Kramar !

      Radera