torsdag 29 mars 2012

ÄR DU UPPTAGEN...?

Guds Frid Vänner !
Herren kan möta oss på de mest helt oväntade platser om man är öppen för Honom. Guds Ande talade till mig nu på morgonen om, vad jag skulle skriva idag, när jag satt i Tandläkarstolen...
Han förde mina tankar till Marta och Maria.
Det står från Lukas Kap.10. vers:40-43.
Men Marta var upptagen av mångahanda bestyr för att tjäna honom. Och hon gick fram och sade : Herre, frågar du icke efter att min syster har lämnat alla bestyr åt mig allena ? Säg nu till henne att hon hjälper mig. Då svarade Herren, och sade till henne: Marta, Marta, du gör dig bekymmer och oro för mångahanda, men allenast ett är nödvändigt. Maria har utvalt den goda delen, och den skall icke tagas ifrån henne.
Det är så mycket jordiska bestyr, som pockar på att få all vår uppmärksamhet, att vi glömmer bort den goda delen, som Jesus vill att vi skall ha. Själv har jag valt den väg, som Maria valde. Att sitta vid Jesu fötter, och lyssna till Hans röst. Den man älskar, vill man ju också umgås med, varje dag och varje stund.
Inte bara att sitta av ett par timmar på en förmiddags- Gudstjänst en Söndag. Allt för många Frikyrkor idag har slagit in på samma väg, som Svensk Kyrkan har gjort, med välplanerade och förberedda torra och fattiga predikningar, som inte är ledda av Guds Helige Ande. De når icke ens djupet, till ett människohjärta. Det råder en total avsaknad av Ande och liv. Man har glömt bort JESUS i all sin upptagenhet, för man har så mycket annat att styra och ordna med.
HUR UPPTAGEN ÄR DU ?
ÄR DU EN MARTA ELLER MARIA ?
VI FÅR ALLA RANNSAKA OSS !!!
Ja, detta har Herren lagt på mitt hjärta denna dag, och vi vet icke vilket ögonblick nåden kan ta slut. Så det gäller att vara vaksam över vilken del vi väljer, ty Jesus kommer snart.
DEN MAN ÄLSKAR, SKA HA DEN FÖRSTA PLATSEN I HJÄRTAT...

12 kommentarer:

  1. Ja,jag är nog lite av bägge två,,,jag ser gärna till att allt praktiskt "flyter på"...Båda behövs ju för att Herrens verk ska föras fram!!!...Men visst har Jesus den första platsen i hjärtat!!!Herren välsigne dig!!!...KRAAAM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marguerite: Vi är alla olika till sättet. Ha en välsignad kväll. Kramar !

      Radera
  2. Jag blev helt förvånad när jag läste din blogg här...var just in på Marguerites och hon skrev också att hon varit hos tandläkaren. Då var jag tvungen att går tillbaks dit och se om jag läst rätt..Har ni vart där båda två idag eller är det samma person????? haha lite förvirrad är jag nu..
    Kram på ej
    marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marianne: Hahahaha !!! Jo, det stämmer. Vi har varit hos Tandläkaren båda två idag. Jag var på morgonen och Marguerite på förmiddagen. Så var vid gott mod: DU ÄR INTE FÖRVIRRAD ! hihi.. / Kära välsignade kramar till dig.

      Radera
  3. Så det innebär att Maria var lite lat i alla fall kan de tyckas, som jag ser det om vi är lite utav varje.Min uppfattning är att Maria gjorde precis de man skall göra sedan när hon lyssnat färdigt då satta hon i gång och gjorde mer än vad hon skulle för där vid Jesus fötter får man inte bara mat för själen utan också för tanken och handlingen så att allt vad hon gjorde lyckades väl.Antingen eller. För vad jag ser sprang Marta bara omkring och fick inget uträttat därav hennes uppgivna uppmaning till Jesus eller ville hon bara göra sig till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte att Maria var lat, Jag tror hon insåg hur värdefullt det var, att kunna sitta ner och lyssna vad Herren sa. Och sedan gå ut och hjälpa sin syster. Man kan inte "stöka" runt medan Jesus talar. / Och Marta: hon var nog älskad på sitt sätt, men : Men ibland måste man stilla sig. Det är min uppfattning. Kram !

      Radera
  4. ja men visst kan det ibland vara så att man försöker göra en massa för Jesus som han kanske inte menat att vi ska göra just då.Man skulle nog hellre då sitta ner och lyssna på vad Jesus vill säga. Och sen skulle det nog gå mycket bättre att göra det andra...fast just nu är jag väldigt trött så det blev kanske lite virrigt..Men jag är kanske nog så mycket för att göra saker och kanske inte alltid stillar mej så mycket som jag borde göra
    kram från virrpannan marianne

    SvaraRadera
  5. Det viktigaste i de sammanhanget är vad sa Jesus det är ju det som gäller.

    SvaraRadera
  6. Som sjubarnsmamma får man nog försöka vara både Marta och Maria. Men jag lyssnar hellre till undervisning än kokar kyrkkaffe helt klart. Kram!

    SvaraRadera
  7. Marianne: Jag får bedja för dig, att Herren giver dig nya krafter. Även om man gör en massa saker, så för man ju en ständig diaolog med Jesus inom sig. Men det är gott att stilla sig, och lyssna. Du är nog inte med virrig än jag Marianne...Hahaha !!! Kramar !

    SvaraRadera
  8. Bert: Precis. Han ska alltid komma först, det andra får man ta sen...Ha en välsignad kväll. Kram !

    SvaraRadera
  9. Celia: Tänk vad Herren har välsignat dig. 7 barn, du måste verkligen ha fullt upp, med kärt bestyr. Och jag säger som du: Kyrkkaffet kan gott få vänta medan Herren talar. Sedan kan man ju hjälpas åt. Ha en fridfull kväll. Kramar !

    SvaraRadera