onsdag 1 februari 2012

ETT LIVSAVGÖRANDE BESLUT...

Den 20 Mars 1982, fick jag på ett underbart sätt mitt första möte, med Jesus, och blev frälst av bara nåd. Och den 26 Juni 1982, gick jag ner i dopets grav, och begravde mitt gamla syndiga liv, och fick stå upp som en ny skapelse, inför vår Herre...Ja, vi var en stor skara, som lät döpa oss till Kristus denna dag. Vi var frukter i den stora väckelse som drog fram i Nya Hjälmseryd. Pastor Erik Fransson, var den som döpte. Och Terje Berntzen stod högst upp på ruschkanan och predikade på badplatsen Västerkvarns-badet, som ligger utanför Stockaryd. Mannen som "figurerar" i de gula badbyxorna var fotograf, utsänd från tidningen Aftonbladet. Han var som sagt med, både under vattnet, och över vattnet med olika kameror ( Han var helt "sanslös" måste jag  säga. Hahaha !!! ) Jag kommer aldrig att glömma denna dagen...
Och i år firar vi 30-års jubileum. Men det jag vill lägga fram i detta inlägg som har manat mig under hela dagen på jobbet är: Hur livsviktigt detta beslut är. Jag ser en bild framför mig. Det är grönt fint gräs, och man får skugga av vackra ståtliga träd. Där sitter "en grupp" av  dåsiga människor, i sina bekväma solstolar, och tittar lite förstrött...Det går en slänt ner till den fina nästan vita sanden. Där går en annan "grupp" av människor. De går vid strandkanten vadar lite, svalkar av sig. Men de kommer aldrig längre än dit. Kanske de går upp och sätter sig igen, för att senare gå ned och plaska och vada lite till...Sedan kommer vi till havet, som ligger blått, stort och öppet. Där ute simmar en skara, ute på djupet och tar för sig av allt som havet har att erbjuda. De skrattar och gläds med varandra...Förstår du vart jag vill komma...? Herren Jesus vill att vi ska kasta oss ut i Hans hav. Och som det står i en sångvers: Längre ut och ej tillbaka, djupare du Kristi brud. Och du skall få se och smaka, härlig frälsning finns hos Gud...FRÅGAN LYDER TILL DIG: I VILKEN GRUPP BEFINNER DU DIG I ?
Att låta döpa sig, är ett livsavgörande beslut. Jesus säger klart och tydligt från Markus 16: 16 Den som tror och bliver döpt, han skall bliva frälst, men den som icke tror, han skall bliva fördömd. Vi kan ta den etiopiska hovmannen t.ex. När Filippus förkunnade evangelium om Jesus för honom. När de kom till vatten, då sade hovmannen: SE, här finns vatten. VAD HINDRAR ATT JAG DÖPS ? Filippus döpte honom. Och nu ställs frågan till dig, om du vill följa Jesus: VAD ÄR DET SOM HINDRAR DIG...? Det finns inga ursäkter, eller argument mot denna klara sanning, som bibeln och Jesus lär oss !!!  Vi fortsätter till Matteus kap. 7 versar: 13 - 14. Gån in geom den trång porten. Ty vid och bred är den väg som leder till fördärvet, och många äro de som gå fram på den, och den port är trång och den väg är smal, som leder till livet, och få äro de som finna den. Att följa Jesus, innebära också att gå hela vägen, man kan inte ta bort någonting, eller lägga till någonting. Åter vill jag säga : I VILKEN "GRUPP" AV MÄNNISKOR TILLHÖR DU ? MAN KAN ICKE TJÄNA TVÅ HERRAR ! Vad du väljer avgör du själv, det kan ingen annan göra åt dig. Men betänk: Det kan vara livsavgörande...

15 kommentarer:

  1. Sångaren sjunger: Vad hade av mig varit om Gud ej handlat så om Gud ej nåd mig givit jag måst i döden gå.
    Så är jag redan salig och går till himmelen.
    Jag njuter fröjd otaligt i Gud min bäste vän
    Ja Herren vill jag prisa hans nåd och trofasthet
    Skall bli min nya visa uti all evighet.
    Min gud när jag betänker vad du har gjort för mig
    Vad nåd du städse skänker jag har ju allt i dig.
    Osså

    SvaraRadera
  2. Vilket fantastiskt budskap som möter mig idag,när jag läser din blogg!!!...Helt underbart!!!...Jag minns denna dagen som det vore igår,att få begrava sin gamla människa och ikläda sig Jesu rättfärdighet,,,tänk att det är 30 år sedan!!!...Det håller att vandra med Jesus och Han har bevarat oss tills den dag som i dag är,,,Det är stort!!!...Ära vare Jesus!!!...TACK och KRAAAM!!!

    SvaraRadera
  3. PS:Om du trycker på Ossås namn,så kommer du till hans blogg!!!

    SvaraRadera
  4. Ooh Annika vilket fint inlägg. Ja det är nog många människor som vandrar där vid kanten. Och sen fegar och sätter sig bekvämt i solstolen. Nä låt oss vara så djupt i Herrens hav, så djupt att vi inte bottnar. Så att vi helt förlitar oss på Jesus
    kram Alex

    SvaraRadera
  5. Osså: Det var verkligen en underbar text. Vill gärna höra dig sjunga den. Ha en välsignad kväll. Kram !

    SvaraRadera
  6. Marguerite: Herren talade till mig, om detta hela dagen. Så jag kunde knappt bärga mig, tills jag kom hem. Och visst är det viktigt att vi ger oss ut på djupet. Jag skulle aldrig vilja vara passiv, eller plaska vid strandkanten, när Jesus har så mycket att giva oss. Jag har varit inne och kollat både Gun-Britts och Ossås bloggar, de har valt så knepiga mallar, jag vet inte hur dom fungerar. Jag kan inte läsa hela inlägget, och vet ej heller, vad kommentarerna finns...? Haen fridfull kväll. Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Vanja! Tack för inlägget. Att läsa hela inlägget i min blogg är mkt lätt, jag förstår inte riktigt hur man inte kan göra det? Man bara klickar på det inlägg man vill läsa. Jag valde den formen just för att det blev tydligare vilka inlägg man skrivit och att man även kan gå tillbaka på ett lätt sätt och se alla. Det finns en menyrad där man kan lägga den i sidebar eller som flipcard, och jag tycker att det är toppenbra. Tyvärr är ju mallen lite tråkig i färgen i stället, men tydligheten blev bra tycker jag.

      Radera
  7. Alex: Att vara kristen är att ta Jesus på största allvar. Vi har fått allt med honom, så varför skulle vi då frukta ? Vi får icke fega, eller blygas för sanningens evangelium. Vi får simma i nådens och möjligheternas hav Alex. Ha en välsignad kväll. Kramar !

    SvaraRadera
  8. Ja du vad snopen jag blev när Helen skrev att hon hittat min blogg som jag trodde inte fanns. Nej jag vet inte vilka mallar jag har valt de har bara blitt som det har blitt.Jag är ingen och kommer aldrig att bli en datanörd. Jag skrev ju detta inlägg den 1 okt 2011 och sedan tryckte jag på en tangent så försvann allt ut i cyberrymden och nu är den tillbaks va kul.Bert

    SvaraRadera
  9. Osså: Du måste väl veta vilken mall till dina inlägg du valt. Gå in på din blogg nu och tryck på design och byt till en annan vanlig mall istället, och börja skriv, om det som ligger på ditt hjärta, så jag kan läsa och följa dig. Kram !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du föredrar klassisk meny så finns den också. Då ligger inläggen precis som i denna blogg. :)

      Radera
  10. Tusen hjertelig takk for et velsigna inlegg kjære søster,og tusen hjertelig takk for din omsorg!!!!!!!!!!!!!

    Jeg er helt sikker på at det er bønnene som dere mine kjære Svenske venner ber for meg som holder meg oppe!!!!!

    JEG TAKKER GUD MED HELE MITT HJERTE FOR DERE ALLE,
    OG JEG BER FOR DERE OGSÅ.GLAD I DERE ALLE!!!!!!!!!

    Hilser dere alle med:
    ROMERNE 8 VERS 32
    Hilsen med Guds rike velsignelse fra
    Katthultaren.

    SvaraRadera
  11. Jan Samuel: Tack för bibelversen. Det är så gott att veta att vi är syskon i Herren och mitt hjärta gläder sig, när vi kan bedja med och för varandra. Ni är alla så värdefulla för mig. Jesus är med dig och välsignar dig, där du bedjande går fram. / Goe klem fra Småland til dere alle.

    SvaraRadera
  12. Vilka fantastiska, underbara dopbilder! Vilka tider, när så många blev frälsta och döpta! Han fick nog en hel del att tänka på efteråt, fotografen i de gula badbyxorna, hihi... det var ett nyttigt reportage som Aftonbladet gjorde den gången.

    Jag tänker på att vi mötte Jesus samma år, 1982! Själv blev jag aldrig mer densamma efter det mötet, men stod länge med ett ben i världen och ett ben på den sida som jag egentligen ville tillhöra - tillsammans med Jesus. Men så mycket höll mig tillbaka och jag vågade inte riktigt släppa greppet om det gamla. När jag sen äntligen vågade kasta mig ut i "havet" som du så härligt beskriver det, så visade det sig att det var det bästa beslutet i hela mitt liv! AMEN!
    Stor kram och tack för allt du ger du välsignade vän!

    SvaraRadera
  13. Myrra: Jag gick igenom mina gamla foton, det är så roligt. Jag kommer aldrig att glömma denna stora dag. En vändpunkt i livet. Synd och värld, farväl för evigt, aldrig får du mig igen. Jesus frälsar, frälsar härligt. Varje stund Han är min vän... Vi får simma ut på djupet Myrra ! Halleluja ! Kramar ! Ps. Man kan undra så här efteråt: Vad hände med vår fotograf ? Kanske även han, lämnade sitt liv, i Jesu händer...Endast Herren vet.

    SvaraRadera