torsdag 15 december 2011

VÅRDEN AV DE ÄLDRE...

VILLE DENNA DAG STÖTA LITE EXTRA I BASUNEN ..., För alla de gamla och sjuka. Som bara ligger i sina sängar, i smärta och ensamhet. Tänk vad de har jobbat och slitit för att vi skulle få ett bra liv... Nu ligger de där på hemmen, till belastning för vår bekvämlighets skull. Man gör sig stora privata vinster på deras lidanden. Jag vill ge dagens ris åt alla dessa, som sko sig på de gamlas bekostnad. Vad finns kärleken...? Jag jobbar inom vården själv, och fått inblick i denna värld. Har man gått in i detta yrke, skall man inte förställa sig utan komma med respekt. Hur många är det inte som kommer in, och har fått med sig i sin "UTBILDNING" att man skall tala med de gamla såsom de vore ett barn. HALLÅÅÅ ! Vi pratar om vuxna människor !!! Jag reagera kraftigt på detta, när de kommer med hög röst, och säger på barnspråk t.ex. VILL DU HA LITE SAFT, TYVÄRR KUNDE INTE DINA BARN KOMMA IDAG, NU  GÖR "VI" SI ELLER SÅ ETC... De har byggt upp ett samhälle, där vi skulle få respekt, trygghet, kärlek och ett hopp till varandra. MEN VAD HAR VI GJORT DET TILL...? Jo,till : AVUNDSJUKA, GIRIGHET OCH SJÄLVUPPTAGENHET...Vi lämnar in våra gamla på olika hem, som kanske inte ens ha ett bra ryckte om sig, för vår egna bekvämlighets skull. Tänk efter ett tag...!!!  Jag vill be dig om : ATT BRY DIG !!! EN DAG OM HERREN DRÖJER ,OCH VI FÅR LEVA, SÅ BLIR DU SJÄLV GAMMAL... Jag skulle önska att vi pysslar om de gamla, och sjuka med mycket, mycket mer  med kärlek, och när man sitter och lyssnar på dem, så har de otroligt mycket att förtälja. VI MÅSTE VISA MER RESPEKT OCH KÄRLEK !!! / Kram från mig, som jobbar inom vården !

13 kommentarer:

  1. Ja,det har ju varit skandaliserade rapporter, om vad som händer och sker på äldreboendna!!!...Man tror ju inte det är sant!!!...Nu jobbar jag ju själv där,men kan ärligt säga:Där har de det bra,jag skulle själv kunna tänka mig att bo där,om jag skulle bli tvungen...Och det är ju ett gott betyg!!!...Så det FINNS faktiskt fina äldreboenden,och HEDER åt alla undersköterskor som gör ett jättebra jobb,trots alla ekonomiska åtstramningar!!!...BRA inlägg,,,Svenska folket borde verkligen höja sin röst,någon enda gång!!! Kramar!!!

    SvaraRadera
  2. Marguerite: Jag har både sett och hört mycket innom äldreomsorgen. Och viss finns det mycket bra, men känner jag jag de gamla rätt, så fungerar det ändå inte till sist. De skär ner på personalen, så de går på knäna. De hinner inte att sitta ned en stund och prata etc... Men sådana regler struntar jag i..Det är väl bättre att se människan än att putsa på oviktiga fönster...? Ja, vi får glädja dem som vi går till Syrran. Kram !

    SvaraRadera
  3. Har en gammal mor på 81 som INTE tänker hamna på något vårdhem säger hon. Kränkande både för gamla och vårdbiträden i dagens Sverige.
    Roligt att du är inne å tittar till mej ibland, det värmer.
    Kram Ulla

    SvaraRadera
  4. Ulla: Vilken välsignad mor du har, och jag tror du är en omsorgsfull dotter. Vi få stå upp för rättvisan, så att det blir kärlek och icke vinstintresse. Och jag vet hur hårt de jobbar och att de går på knäna, av all nedskärning inom denna sekton. Men kärlek, hinner man alltid med, att visa, och just den där stunden att strunta i allt annat, det betyder så otroligt mycket för de äldre, och även för oss. Att bara att få sitta ner, och lyssna...Det är guld värt. /Kram och Herrens välsignelser till dig Ulla !

    SvaraRadera
  5. Fast du Annika och Marguerite talar väl med såna som mig som vore man en hundvalp?... så då gör ni ju exakt samma fel själva.

    Det där med att folk talar nedsättande till andra, det tror jag beror på att folk har en dömande attityd (de där orden "dömande attityd" har jag nog lånat av "Myrra").


    /Andreas

    SvaraRadera
  6. Andreas: Det värsta jag vet är orättvisa, och sådana som skor sig på andra. Jag tror du har missuppfattat, det hela. Det är skilnad på synd, och syndare. Varje människa, föds med ett samvete. Sedan är det upp till var, och en att lyssna till det. Att varna människor för vad som komma skall, det är inte nedsättande Andreas. Det är kärlek till andra människor, så att de inte gå förlorade. Kram !

    SvaraRadera
  7. Den ene mailen etter den andre fra deg kommer inn
    hos meg nå Annika.
    Har du sendt?

    SvaraRadera
  8. Jan Samuel: NEJ !!! Jag har icke sänt några mail. Jag har själv fått många mail. Men kära du : ÖPPNA DEM ICKE. Du känner i Anden, vad som är falskt och sant. Jesu blod skall beskydda våra bloggar och E-mail adresser, och de som håller på, få stå med skam.../ Klem !

    SvaraRadera
  9. Hej Annika min mamma har legat på sjukhus två veckor där har personalen varit helt underbara.Detta har hjälp både mamma och oss barn.Kram från Kerstin

    SvaraRadera
  10. Kerstin: Jag tänker så mycket, på er alla. Och vi ber både för er och din mamma. Ja, det finns fortfarande fin vårdpersonal kvar, som hanterar de gamla, med kärlek och respekt. Jag såg på nyheterna, att regeringen skulle kolla upp allt som sker inom vården...Tack för din hälsning. Och Herrens rika välsignelser till er. Kram !

    SvaraRadera
  11. Behåll din äckliga "kram". Du menar att jag är korkad (=att man missförstår).

    Men grejen var att du dömer också som de på ålderdomshemmet när du ger dig på de som är svagare än dig i sin tur.

    Nu struntar jag i din blogg...


    /Adjö /Andreas

    SvaraRadera
  12. Andreas: Jag vet inte vad som har flygit i dig. Du kanske inte mår så bra, i ditt innre. Jag dömmer som sagt var ingen. Men däremot ser jag alla dom stora besparingar, som görs och alla missförhållanden. Men du kanske inte läser eller tittar på nyheterna...? Jag värnar om gamla, och sjuka. Och hatar när oskyldiga får lida ont, på grund av andras girigheter. Jag har mycket, mycket kärlek i mitt hjärta, ska du veta. Önskar dig Herrens välsignelser även i fortsättningen !

    SvaraRadera
  13. Hallå,hallå,där ANDREAS!!!...Nu får du nog ta och omvärdera lite, och be Annika om ursäkt!!!...Läs igenom noga,innan du kommenterar,så blir det inte fel.......KRAAAMAAAR!!!!!!!

    SvaraRadera