onsdag 5 oktober 2011

ATT TAGA SITT KORS PÅ SIG OCH EFTERFÖLJA...

Det skrivs mycket underbart, om Herren Jesus i bloggvärlden. Det är så saligt, tack och lov. Men hur är det egentligen ställt med efterföljelsen...? Hur är det, och hur blir det, när vi kommer ut på djupare vatten...? Många har stannat kvar i plaskdammen, och vill inte gå vidare. Det finns ett djupare allvar... Att ta korset på sig, och följa med Jesus. Det medför också, ett stort ansvar. Men det talar man inte så mycket om, utan håller sig mest till det ytliga. Det är av största vikt, att veta, vart man är på väg, och vem jag följer, i denna sena mörka tid som råder. VEM ÄR DET, JAG VILL FÖLJA...?
I skolen icke mena att jag har kommit för att sända frid på jorden. Jag har icke kommit för att sända frid, utan svärd. Ja, jag har kommit för att uppväcka söndring, så att sonen sätter sig upp mot fadern och dottern mot sin moder, och sonhustrun mot sin svärmoder, och envar får sitt eget husfolk till fiender. Den som älskar fader eller moder mer än mig, han är mig icke värdig, och den som älskar son eller dotter mer än mig, han är mig icke värdig, och den som icke tager sitt kors på sig och efterföljer mig, han är mig icke värdig. Den som finner sitt liv, han skall mista det, och den som mister sitt liv, för min skull, han skall finna det. Den som tager emot eder, han tager emot mig, och den som tager emot mig, han tager emot honom som har sänt mig. den som tager emot en profet, därför att det är en profet, han skall få en profets lön, och den som tager emot en rättfärdig man, därför att det är en rättfärdig man, han skall få en rättfärdig mans lön. Och den som giver en av dessa små allenast en bägare friskt vatten att dricka, därför att det är en lärjunge, sannerligen säger jag eder: Han skall ingalunda gå miste om sin lön...
1. Se,från helgedomen flyter, tempelkällans klara flod. Saligheten där ej tryter, strömmen djup, är Lammets blod... 2. Längre ut dig Anden manar, tusen alnar till och du, frälsningsfröjdens rikdom anar, strömmen bär dig, gå just nu ! 3. Längre ut från eget vara, tro din Frälsare och gå. Låt förtöjningarna fara, egna jaget likaså...4. Längre ut du skall förnimma. Andens kraft, den svage bär. där på djupet får du simma, prisande din Fader kär...5. Längre ut och ej tillbaka, djupare du Kristi brud. och du skall få se och smaka, härlig frälsning finns hos Gud...KÖR : Sköna flod. Lammets blod. Härlig frälsning finnes där för en och var. Stig då ned, tro och bed. Djupet härlig frälsning har. / K.G. Sjölin.

11 kommentarer:

  1. Det var ett starkt,välsignat inlägg!!! Fåren känner sin Herdes röst,och följer Honom,varthän Han går!!! En främmande röst följer de icke,bara DEN GODE HERDEN!!! God Natt,säger jag nu,härifrån Hilleborg!!!Sov Gott!!! Vi hörs!!! KRAM!!!

    SvaraRadera
  2. Jag hade faktiskt inte tänkt att skriva, någonting alls. Men Jesus ville tydligen det. Ja, det är gott att följa honom, och taga korset på. Önskar er en Fridfull natt, härifrån min "lilla koja".../ KRAM!

    SvaraRadera
  3. Konstigt, nu går det att skriva igen... Fattar ingenting :(



    /Andreas

    SvaraRadera
  4. Andreas: Det är mer en du, som har haft problem. Osså t.ex. kunde inte heller kommentera sa han..??? / Kram!

    SvaraRadera
  5. Hej Vanja! Tack för att du kämpar på och ger av det som Herren manar dig till. Jag förstår att det kan vara svårt att hinna med allt med bloggarna för dig, för du tjänar ju Herren på så många olika sätt, sjunger och vittnar osv. Tack för allt vi får ta emot av dig! Gud välsigne dig rikligt i fortsättningen. Kramar.

    SvaraRadera
  6. Myrra: Ikväll var det ett fantastiskt möte. Jag blev lite paff, när Tage kom med samma budskap som jag redan hade skrivit om. Det är som att vandra i förutberedda gärningar. Och jag är dig så tacksam, för det du förmedlar på din blogg. Vi behövs allihop, och är lika mycket värda. Gud välsigne dig, och han vakar över dig. Kramar!

    SvaraRadera
  7. Jag gjorde som så förut nu, att jag "förnyade" mitt lösenord på Blogger (heter det så?). Och då efteråt, tror jag, att det gick att åter skriva, åtminstone som "anonymt". Och jag valde samma lösenord igen, så jag bytte det inte utan endast registrerade om mig så att säga.

    Kanske du Annika eller annan person, kan nämna det tipset till 'Osså'? Kanske kan ni skriva till hans adress och ge honom det rådet?


    /Andreas

    SvaraRadera
  8. Andreas: Även jag ha fått ändra, och förnya mitt konto. Jag har även nämnt det till Osså, så vi får väl se om han dyker upp igen. Vi får väl skriva någonting, så att han bara måste kommentera...Hihi!!! / Kram!

    SvaraRadera
  9. Hej. Ja man kanske kan förnya hela sitt konto ja. Och kanske välja samma lösenord igen om man vill och om det går.



    /Andreas

    SvaraRadera
  10. Jag fick byta både e-adress, och lösenord, men pröva dig fram Andreas, Du har ju en skarp hjärna, så det fixar du, lätt som en plätt. / Kram!

    SvaraRadera